אנטיוקיה

אנטיוקיה (מחוז)
Antioquia
סמל אנטיוקיה
סמל אנטיוקיה
דגל אנטיוקיה
דגל אנטיוקיה
מדינה קולומביהקולומביה קולומביה
רשות מחוקקת departmental assembly of Antioquia עריכת הנתון בוויקינתונים
בירת המחוז מדיין
שפה רשמית ספרדית עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך ייסוד 1886
על שם אנטיוכיה עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 63,612 קמ"ר
גובה 2,099 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 6,677,930 (2020)
קואורדינטות 6°41′00″N 75°34′00″W / 6.6833333333333°N 75.566666666667°W / 6.6833333333333; -75.566666666667 
אזור זמן UTC -5
www.antioquia.gov.co

לחצו כדי להקטין חזרה

מחוז אטלאנטיקומחוז מגדלנהמחוז לה גואחירהמחוז בוליברמחוז ססארמחוז נורטה דה סנטנדרמחוז סוקרהמחוז קורדובהמחוז אנטיוקיהמחוז סנטנדרמחוז צ'וקומחוז אראוקהמחוז קסנרהמחוז בויאקהמחוז קלדסמחוז ריסרלדהמחוז קינדיובוגוטהמחוז קונדינמרקהמחוז טולימהמחוז ואיה דל קאוקהמחוז קאוקהמחוז נריניומחוז וילהמחוז פוטומאיומחוז ויצ'דהמחוז מטהמחוז גואאיניהמחוז גואביארהמחוז קקטהמחוז ואופסמחוז אמסונאסמחוז סן אנדרס ופרובידנסיהאקוודורפרוברזילבוניירקוראסאוארובה (טריטוריה)ונצואלהפנמהקוסטה ריקהניקרגואההונדורספרו
(למפת אנטיוקיה רגילה)
 
אפרטדו
אפרטדו
טורבו
טורבו
ריונגרו
ריונגרו
קאוקסיה
קאוקסיה
אנטיוקיה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנטיוקיהספרדית: Antioquia) הוא אחד מ-32 המחוזות של קולומביה. המחוז נמצא בצפון-מערב קולומביה והוא גובל בים הקריבי ובקורדובה בצפון, בבוליבר, בסנטנדר ובבויאקה במזרח, בקלדס ובריסרלדה בדרום ובצ'וקו במערב.

המחוז משתרע על שטח של 63,612 קמ"ר.[1] המחוז הוא המאוכלס ביותר בקולומביה (להוציא העיר בוגוטה שיש לה מעמד עצמאי ושונה ממחוז ובה מתגוררים יותר אנשים). בירת המחוז היא מדיין, העיר השנייה בגודלה במדינה אחרי בוגוטה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופה הפרה קולומביאנית האזור היה מיושב על ידי שבטי ילידים שונים. האירופאים הראשונים שהגיעו לאזור היו מגלי הארצות הספרדים רודריגו דה בסטידס, חואן דה לה קוסה ווסקו נונייס דה בלבואה ב-1500 שסיירו לאורך החוף הצפוני של קולומביה המודרנית, מקאבו דה לה ולה במזרח ועד מפרץ אורבה ושטחי פנמה המודרנית במערב. לקחו כמה עשרות שנים עד שנוסדה באזור התיישבות קבע של הספרדים.

ב-1541 הקונקיסטדור חורחה רובלדו ייסד את התיישבות הקבע הראשונה באזור, שכעבור מספר שנים קיבלה את השם סנטה פה דה אנטיוקיה. מקור השם לא ברור לחלוטין, אך ככל הנראה העיר נקראה על שמה של העיר העתיקה אנטיוכיה (אנטקיה בטורקיה המודרנית). ברבות השנים השם הפך לשמו של האזור כולו וסנטה פה הפכה לבירה של פרובינציית אנטיוקיה שהוקמה במסגרת מלכות המשנה של גרנדה החדשה.

בתחילת המאה ה-19 החל המאבק לעצמאות האזור מהאימפריה הספרדית. ב-1813 הוקמה "מדינת אנטיוקיה החופשית" שהצטרפה אל פדרציית הפרובינציות המאוחדות של גרנדה החדשה, אך הכתר הספרדי השתלט מחדש כעבור שנים ספורות. המורדים לא אמרו את המילה האחרונה וכעבור עוד כמה שנים הוקמה רפובליקת קולומביה הגדולה. הרפובליקה חולקה לשלוש מחלקות והמחלקות חולקו לפרובינציית, וכך נוצרה פרובינציית אנטיוקיה. הבירה הראשונית של הפרובינציה הייתה סנטה פה, אך כעבור כמה שנים היא הועברה למדיין.

ב-1830 הרפובליקה פוצלה ואזור קולומביה העתידית הפך לרפובליקת גרנדה החדשה, ונוצרה מחדש פרובינציית אנטיוקיה. לאחר ההפסד של השמרנים במלחמת האזרחים ב-1851 (ספ'), הפרובינציה שתמכה בשמרנים פוצלה על ידי הממשל ברשותו של חוסה אילריו לופס (אנ') לשלוש פרובינציות: אנטיוקיה שבירתה הייתה סנטה פה, מדיין שבירתה הייתה מדיין וקורדובה שבירתה הייתה ריונגרו. השמרנים חזרו לשלטון ב-1855 והפרובינציה אוחדה מחדש.

ב-1857 הרפובליקה הפכה לפדרלית ונוצרה מדינת אנטיוקיה בשטחי הפרובינציה לשעבר. ב-1863 הרפובליקה הפכה לארצות הברית של קולומביה והמדינות המקוריות המשיכו להתקיים. ב-1886 ארצות הברית של קולומביה הפכה לרפובליקת קולומביה הלא-פדרלית ונוצר מחוז אנטיוקיה. ב-1908 המחוז פוצל לארבעה, אך החלוקה החדשה לא שרדה זמן רב.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלכלת המחוז ענפה וכוללת ענפים רבים שהעיקריים שבהם הם חקלאות, הכוללת גידול קפה ובננה, כרייה, גידול מקנה, חליבה, תעשייה, שירותים טכנולוגיים, מסחר ותיירות.

חלוקה מנהלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלוקת המחוז לאזורי משנה.

בדומה לחלק גדול ממחוזות קולומביה, יש למחוז חלוקה מנהלית נוספת מלבד החלוקה לרשויות מקומיות והוא מחולק לתשעה אזורי משנה (Subregiones) כדלהלן:

שם שם בספרדית יישוב מרכזי מספר רשויות מקומיות
באחו קאוקה Bajo Cauca קאוקסיה 6
מגדלנה מדיו Magdalena Medio פוארטו בריו 6
צפון-מזרח Nordeste סגוביה 10
צפון Norte סנטה רוסה דה אוסוס 17
מערב Occidente סנטה פה דה אנטיוקיה 19
מזרח Oriente ריונגרו 23
דרום-מערב Suroeste אנדס 23
אורבה Urabá טורבו 11
עמק אבורה Valle de Aburrá מדיין 10

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנטיוקיה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אנטיוקיה באתר האגודה הגאוגרפית של קולומביה (בספרדית).