ארתור קרונקויסט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארתור ג'ון קרונקויסט
Arthur John Cronquist
לידה 19 במרץ 1919
סן חוזה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 במרץ 1992 (בגיל 73)
פרובו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי בוטניקה
מקום מגורים ארצות הברית
מקום לימודים
פרסים והוקרה
  • מדליית ליניאוס (1986)
  • פרס אסא גריי (1985)
  • פרס ליידי (1970) עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
יצירת 'מערכת המיון של קרונקויסט'
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארתור ג'ון קרונקויסטאנגלית: Arthur John Cronquist; ‏ 19191992) בוטנאי אמריקאי שהתמחה בחקר משפחת המורכבים. נחשב לאחד מהבוטנאים המשפיעים במאה ה-20, במידה רבה הודות ליצירת מערכת המיון של קרונקויסט.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארתור קרונקויסט נולד ב-19 במרץ 1919, בסן חוזה שבקליפורניה. הוריו התגרשו בצעירותו, והוא הובא על ידי אימו, יחד עם אחותו הגדולה, לעבוד בהנחת מסילת ברזל במדינת איידהו. ארתור היה חניך נלהב בצופים, ושם רכש את אהבתו לטבע.

באידהו החל ללמוד לתואר ראשון, ושם החל ללמוד בוטניקת שדה מפי ריי דייוויס, שבאותה עת השלים את חיבורו אודות הפלורה של איידהו. לאחר שהשלים את התואר השני בשנת 1938, קרונקויסט החל את לימודי המאסטר שלו ביוטה, שם נישא למייבל אלרד שאיתה נשאר עד מותו. לבני הזוג שני ילדים.

כתוצאה מתאונה שעבר בילדותו, הייתה ידו הימנית של ארתור משותקת בחלקה. בשל כך, הוא לא התאים לשירות צבאי במהלך מלחמת העולם השנייה. במהלך הזמן הזה החל לעבוד על הדוקטורט שלו באוניברסיטת מינסוטה, וסיים את הפוסט-דוקטורט בשנת 1944. עבודתו עסקה בסוג אריגרון, ממשפחת המורכבים. ארתור הועסק שנים רבות בגנים הבוטניים של ניו יורק. הוא נפטר כתוצאה מהתקף לב ב-22 במרץ 1992, בשעה שהוא בחן פרטים של הסוג מנצליה (Mentzelia) מן המורכבים, בעשבייה של אוניברסיטת בריגהאם יאנג.

פיתוח מערכת המיון של קרונקויסט[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מאמצע שנות ה-30 של חייו, החל קרונקויסט לבקר את מערכת המיון שנוצרה על ידי אדולף אנגלר וקארל פלנטר, ששלטה בכיפה מסוף המאה ה-19. על אף שלפני כן הוא עסק בעיקר במשפחת המורכבים, החל קרונקויסט לעסוק בסיסטמטיקה כללית של עולם הצומח. הוא החל לכתוב פרסומים בנושא החל מ-1957, לאחר דיונים עם עמיתיו שהזהירו אותו מפני האתגר הכרוך ביצירת מערכת מיון חדשה.

במקביל עבדו על נושא זה בוטנאים אחרים ברחבי העולם כדוגמת רוברט ת'רון האמריקאי, רולף דהלגרן הדני וארמן טכטג'ן הרוסי. כל אחד מהם עמד בפני פרסום מערכת סיסטמטית, אך זאת של ארתור קרונקויסט זכתה לאימוץ הנרחב ביותר. בשנות ה-60 נוצר קשר ידידות קרוב בין טכטג'ן לבין קרונקויסט, והם העמידו אחד לרשות השני את המידע שאספו. בשלב זה החל קרונקויסט ללמוד את השפה הרוסית, כשהמטרה הייתה להבין טוב יותר את הספרות המדעית שהצטברה ברוסיה הסובייטית, שברובה הגדול לא הייתה נגישה עבור שאר העולם. הוא ערך מספר ביקורים בברית המועצות, על מנת להיפגש עם טכטג'ן ומדענים נוספים, וכן תרגם מאמרים רבים מרוסית לאנגלית.

את עבודתו הנרחבת אודות השקפתו הסיסטמטית פרסם קרונקויסט ב-1968 תחת הכותרת האבולוציה והמיון של צמחי הפרחים, את המהדורה השנייה הוציא ב-1988. ב-1981 פרסם את עבודתו המשפיעה ביותר, מערכת משולבת של מיון צמחי הפרחים. בעבודה זו הוא חילק את צמחי הפרחים לשתי מחלקות (חד פסיגיים ודו-פסיגיים), לכל אחת מהן בת-מחלקות רבות עד לרמת המשפחה, וכל טקסון תואר והוגדר. מערכת מיון זו אומצה במידה רחבה ברחבי העולם, ללא תחרות כמעט, עד פרסומי קבוצת ה-APG בשנים 1998, 2003 (APG II) ו-2009 (APG III).

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני סוגים נקראים על שמו, כהוקרה על פועלו. האחד הוא Cronquistia, והשני הוא Cronquistianthus. שניהם ממשפחת המורכבים. בנומנקלטורה הבוטנית, הקיצור Cronquist נכתב ליד שם מין שפרסם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארתור קרונקויסט בוויקישיתוף