בלאדס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
סימן הידיים של הבלאדס

בלאדס (באנגלית: Bloods) היא כנופיה אפרו-אמריקאית שנוסדה בלוס אנג'לס, קליפורניה. הכנופיה ידועה בזכות יריבותה עם הקריפס. היא מזוהה על ידי הצבע האדום שלובשים חבריה ועל ידי סמלי כנופיה מסוימים, כולל סימן יד ייחודיי.

הבלאדס מורכבים מתתי קבוצות שונות המכונות "סטים" (Sets), שביניהן קיימים הבדלים משמעותיים, כגון צבעים, ביגוד, פעולות ורעיונות פוליטיים העשויים להיות בסכסוך גלוי זה עם זה. מאז הקמת הכנופיה היא הסתעפה ברחבי ארצות הברית.[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כנופיית הדמים הוקמה בתחילה כדי להתחרות נגד השפעתם של הקריפס בלוס אנג'לס. היריבות נוצרה בשנות השישים כאשר ריימונד וושינגטון וקריפס אחרים תקפו את סילבסטר סקוט ובנסון אוונס, שני תלמידים בבית הספר התיכון Centennial בקומפטון, קליפורניה. כתוצאה מכך הקים סקוט את חבורת הרחוב פירו, חבורת "הבלרדס" הראשונה. לאחר מכן הקים אוונס את כנופיית מערב פירו. בתחילה הוקמה הבלאדס כדי לספק לחברים הגנה מפני הקריפס. רבות מכנופיות שאינן קריפ נהגו לכנות זו את זו "דם". ב-21 במרץ 1972, זמן קצר לאחר קונצרט בהשתתפות וילסון פיקט וקרטיס מייפילד, 20 צעירים המשתייכים לקריפס תקפו ושדדו את רוברט באלו ג'וניור מחוץ לפלדיום בהוליווד. באלו הוכה למוות לאחר שסירב לוותר על מעיל העור שלו. הסיקור התקשורתי המרעיש על הפשע וההתקפות המתמשכות על ידי הקריפס הגבירו את ידועה לשמצה. כמה כנופיות שאינן קריפס שנוצרו במהלך תקופה זו לא היו תואמות את הקריפס והיו מודאגות מהתקפות הקריפ המחריפות. הפירוס, פסטונס השחורים, אתונה פארק בויז וכנופיות אחרות שלא התיישרו עם הקריפס התנגשו איתם לעיתים קרובות. ב -5 ביוני 1972, שלושה חודשים לאחר רצח באלו, פרדריק "ליל קאנטרי" גארט נרצח על ידי קריפ בווסטסייד. זה סימן את הרצח הראשון של קריפס נגד חבר כנופיה אחר והניע כנופיות שאינן קריפ להתיישר זו עם זו. הברימס פגע ב -4 באוגוסט 1972 ברצח תומאס אליס, קריפ ווסטסייד מקורי. בסוף שנת 1972 קיימו הפירוסים פגישה בשכונתם כדי לדון בלחץ הקריפ וההפחדה הגוברים. כמה כנופיות שחשו קורבנות על ידי הקריפס הצטרפו לפירוס כדי ליצור פדרציה חדשה של שכונות שאינן קריפס. ברית זו הפכה לבלאדס. הפירוסים נחשבים לפיכך כמייסדי הבלאדס.

עד 1978 היו 15 מערכות של בלאדס. כדי לטעון לכוחם, הדמים הפכו לאלימים יותר ויותר. במהלך שנות השמונים החל בלאדס להפיץ קוקאין וקראק בלוס אנג'לס. החברות בדם עלתה במהרה בצורה דרמטית וכך גם מספר המדינות בהן הם נכחו. עליות אלה הונעו בעיקר מרווחים מהפצת קוקאין וקראק. הרווחים העצומים אפשרו לחברים להתגורר בערים ומדינות אחרות.

אומת הדם המאוחדת[עריכת קוד מקור | עריכה]

"בלאדס" הוא מונח אוניברסלי המשמש לווסטים של חוף המערבי ולאומת הדם המאוחדת (UBN, המכונה גם הבלאדס של החוף המזרחי). שתי קבוצות אלו מובחנות באופן מסורתי, אך שתיהן מכנות את עצמן "בלאד". הרווחים של חלוקת הסדקים אפשרו לבלאדס להתפשט במדינות אחרות. UBN החל בשנת 1993 במרכז המעצרים ג'ורג 'מוטשן (GMDC) באי רייקרס (Rikers Island) כדי ליצור הגנה מפני המלכים הלטיניים ו- Ñetas שהיו מכוונים לחברי כנופיה אפרו-אמריקאית. UBN היא קונפדרציה רופפת של כנופיות רחוב אפרו-אמריקאיות בעיקר. לאחר ששוחררו מהכלא, מנהיגי ה- UBN חזרו לשכונותיהם בניו יורק, שם שמרו על שם הבלאדס והחלו לגייס חברים. UBN מונה בין 7,000 ל -15,000 חברים במזרח ארצות הברית. היא עושה את הכנסותיה באמצעות פעילויות פליליות שונות, כולל חלוקת קראק קוקאין והברחת סמים לכלא.

חֲבֵרוּת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבלאדס הם אגודה מובנית באופן רופף של כנופיות רחוב קטנות יותר, המכונות "מערכות", שיש להן תרבות כנופיות משותפת. לכל מערכה יש מנהיג משלו ובדרך כלל פועל ללא תלות באחרים. רוב חברי הבלאדס הם גברים אפרו-אמריקאים, אם כי בחלק מהמערכות גייסו חברות כמו גם חברים מגזעים אחרים וממוצא אתני. החברים נעים בין גיל העשרה המוקדם לאמצע שנות העשרים, אך חלקם ממלאים תפקידים מנהיגותיים בסוף שנות העשרים לחייהם ולעיתים שלושים.

אין מנהיג לאומי ידוע של הבלאדס, אך מערכי הבלאדס בודדים הם בעלי מבנה מנהיגות היררכי עם רמות חברות שניתן לזהות. רמות חברות אלה מעידות על מעמד בתוך כנופיה. מנהיג, בדרך כלל חבר מבוגר עם רקע פלילי נרחב יותר, מנהל כל מערכה. מנהיג קבוע לא נבחר אלא מצהיר על עצמו על ידי פיתוח וניהול מפעלים פליליים של הכנופיה באמצעות המוניטין שלו באלימות וחסר רחמים ובכריזמה שלו. רוב חברי הקבוצה נקראים "חיילים", שהם בדרך כלל בני 16 עד 22. לחיילים יש תחושת מחויבות חזקה למערך שלהם ומסוכנים ביותר בגלל נכונותם להשתמש באלימות הן כדי להשיג את הכבוד של חברי הכנופיה והן כדי להגיב. לכל אדם ש"לא מכבד "את המערכה. "מקורבים" אינם חברים מלאים, אלא מזדהים עם הכנופיה ומשתתפים בפעילויות פליליות שונות. אם נשים שייכות לחבורה, הן בדרך כלל מקורבות ונוטים לשמש את עמיתיהם הגברים לשאת נשק, להחזיק סמים או לזנות את עצמם כדי להרוויח כסף עבור המערכה שלהם.

גיוס מושפע לעיתים קרובות מסביבת המתגייס. בלאד מתגייס בכבדות בקרב בני נוער בגיל בית הספר בקהילות אפרו-אמריקאיות עניות. חברות בכנופיה מעניקה לבני הנוער תחושת שייכות והגנה. הוא מציע גם סיפוק מיידי לבני נוער מקופחים כלכלית הרוצים במצבים של חיי כנופיה, כגון תכשיטי זהב, מזומנים, ביגוד ספורט יקר. לקבוצות הבלאדס מבנה דרגות רופף בהתבסס על משך הזמן שאדם מעורב במערכה מסוימת. הדרגות אינן מסמלות מנהיגות או שליטה על המערכה; הם רק מסמנים כבוד לאלה שהיו יותר בערכה ושרדו הכי הרבה זמן. לבעלי דרגה גבוהה יותר אין מעמד של סמכות על בעלי דרגה נמוכה יותר.

חברי בלאדס מכנים את עצמם בדרך כלל CKs (עבור Crip-Killer), MOBs (חבר בבלאדס), דובס או בלטרים (כלומר סוחרי סמים). הכנופיה מונה כ 15,000 - 20,000 פעילים ב 123 ערים וב 33 מדינות ארצות הברית, בעיקר בחוף המערבי. במידה פחותה, אזור האגמים הגדולים ודרום מזרח. כנופיות כוללות בלאדס תועדו בצבא ארצות הברית, בבסיסים בארצות הברית ובחו"ל מערכות הבלאדס פועלות גם בערים הקנדיות מונטריאול וטורונטו.

זיהוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי בלאדס מזהים את עצמם באמצעות אינדיקטורים שונים, כגון צבעים, ביגוד, סמלים, קעקועים, תכשיטים, גרפיטי, שפה וסימני יד. צבע החבורה של הבלאדס הוא אדום. הם אוהבים ללבוש בגדי ספורט, כולל ז'קטים שמראים את צבע החבורה שלהם. הסמלים הנפוצים ביותר בבלאדס כוללים את המספר "5", הכוכב המחומש והכתר המחומש. סמלים אלה נועדו להראות את זיקתם של הבלאדס לעם קואליציה גדולה של שלוחות שנוצרו כדי להגן על חברי הברית בכלא הפדרלי והממלכתי. ניתן לראות סמלים אלה בקעקועים, בתכשיטים ובבגדיהם של חברי כנופיות, כמו גם בכתובות הגרפיטי בהן הבלאדס מסמנים את שטחם. כתובות גרפיטי כאלה יכולות לכלול שמות כנופיות, כינויים, הצהרת נאמנות, איומים על כנופיות יריבות, או תיאורים של מעשים פליליים בהם הייתה הכנופיה מעורבת.

גרפיטי בבלאדס יכולים לכלול סמלי כנופיה יריבים (במיוחד אלו של הקריפס) שנמשכו הפוך. הכוונה היא כעלבון לקבוצה היריבה ולסמליה. לחברי הדם יש סלנג מובהק. הם מברכים זה את זה באמצעות המילה "דם" ולעיתים קרובות נמנעים משימוש במילים באות "C". הדמים משתמשים בסימני יד כדי לתקשר זה עם זה. סימני יד עשויים להיות תנועה יחידה, כמו האות האמריקאית בשפת הסימנים "B", או סדרת תנועות המשתמשות ביד אחת או בשתי הידיים לביטויים מורכבים יותר. יוזמי האומה המאוחדת (UBN) או יוזמי החוף המזרחי, מקבלים לעיתים קרובות סימן כפה לכלב, המיוצג על ידי שלוש נקודות שנשרפות לעיתים קרובות עם סיגריה, על כתף ימין. סמלים אחרים של UBN כוללים בולדוג ושור.

חברים מפורסמים בכנופיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר זמרי ראפ היו חברים בעברם בכנופיה בהם


בשנת 2004 יצא משחק המחשב Grand Theft Auto: San Andreas, המתאר את כנופיית הבלאדס ככנופיית ה-Front Yard Ballas עם בנדנות סגולות, ואת כנופיית הקריפס ככנופיית ה-Grove Street Families עם בנדנות ירוקות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בלאדס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ BLOODS STREET GANG INTELLIGENCE REPORT, Public Intelligence, ‏NOVEMBER 2008