ג'ורדן בלפורט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ורדן בלפורט
Jordan Ross Belfort
לידה 9 ביולי 1962 (בן 61)
הברונקס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום מגורים בייסייד עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מעסיק L.F. Rothschild, Stratton Oakmont עריכת הנתון בוויקינתונים
jb.online
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ורדן רוס בלפורטאנגלית: Jordan Ross Belfort;‏ נולד ב-9 ביולי 1962) הוא סופר יהודי-אמריקאי, מרצה וסוחר מניות בעברו. בשנת 1999 הוא הודה באשמה בנוגע להונאה ולפשעים נוספים הסובבים סביב הרצת מניות וסחר במרמה. בלפורט ישב 22 חודשים בכלא לאחר הסכם טיעון בו קוצר עונשו בתמורה לחשיפת אישים נוספים הקשורים למרמה ולעבירות. הוא פרסם ספר בשם "הזאב מוול סטריט", שעובד לסרט ואת בן דמותו גילם שם השחקן לאונרדו דיקפריו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלפורט נולד בשנת 1962 ברובע הברונקס, ניו יורק, למשפחה יהודית. הוריו ליאה ומקס בלפורט התפרנסו מראיית חשבון, והוא גדל בבייסייד קווינס. לאחר שסיים לימודי בית ספר תיכון וטרם שהחל לימודים במכללה, הוא הרוויח 20,000 דולרים ממכירת גביעי גלידה יחד עם חבר ילדות בשם אליוט לוואנשטרן. למד תואר ראשון בביולוגיה באמריקן יוניברסיטי. הוא תכנן להשתמש בכסף שחסך ממכירת גלידה לצורך מימון לימודי רפואת שיניים במוסד הוותיק ביותר לכך בארצות הברית. הוא פרש מלימודי רפואת השיניים לאחר יום אחד בלבד, זאת לאחר שדיקן הפקולטה אמר לו: "עידן הזהב של רפואת השיניים תם. אם אתה כאן כדי להרוויח הרבה כסף אז אתה במקום הלא נכון".

סוחר במניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלפורט החל לעבוד בלונג איילנד כאיש מכירות עצמאי מדלת לדלת למוצרי בשר ודגים. בראיונות שנערכו עמו ובספר שכתב הוא סיפר שהעסק נחל הצלחה גדולה. העסק שלו גדל, הוא החל להעסיק סוכנים ואנשי מכירות ומכר 2.3 טונות של בשר בקר ודגים בשבוע. אולם, עסק זה קרס והוא נאלץ להגיש בקשה לפשיטת רגל בגיל 25. לדבריו, חבר של המשפחה סידר לו ראיון עבודה בתור סוכן מניות מתלמד בחברת ל.פ רוטשילד. אחרי יום שני השחור שאירע בשנת 1987, החברה נכנסה לבעיות כלכליות והם נאלצו לפטר אותו ומספר עובדים נוספים.

סטראטון אוקמונט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלפורט יסד את חברת "סטראטון אוקמונט" כחלק מקבוצת החזקות בשם אוקמונט. החברה שימשה כחדר מסחר בורסאי ומכרה מניות כושלות למשקיעים במרמה שמדובר במניות מצליחות ועולות. בזמן שניהל את החברה, בלפורט ניהל אורח חיים ראוותני שכלל אירוח מסיבות יקרות ושימוש בסמים שהובילו להתמכרותו. בשיאה, החברה העסיקה מעל 1,000 סוחרי מניות (ברוקרים), סחרה במניות ובהשקעות בשווי כולל של מעל מיליארד דולר, והנפיקה לציבור מנייה של חברת הנעלה בשם "סטיב מאדן" (אנ'). מימיה הראשונים של החברה, רשויות החוק עקבו אחר פעילותה ואחר עובדיה. סגירת החברה ומעלליה הולידו מספר סרטים הוליוודים, ביניהם הסרט "הזאב מוול סטריט".

הרשות האמריקאית למסחר בניירות ערך החלה לנקוט בהליכים משפטיים כנגד החברה, הליכים שהובילו לסגירתה בשנת 1996. בלפורט הועמד לדין בגין סעיפי מרמה והונאה בניירות ערך ובגין הלבנת כספים.

הוא נידון ל-22 חודשי מאסר במתקן הכליאה בקליפורניה לאחר הסכם טיעון שחתם מול ה-FBI. סיבת המאסר הייתה הרצת המניות וכל מעשי ההונאה שהובילו להפסד כספי המשקיעים בשווי כולל של 200 מיליון דולרים. בית המשפט הורה לבלפורט להחזיר 110.4 מיליון דולרים לאנשים שהונה. הוא חלק את תא המאסר שלו עם טומי צ'ונג בזמן שהמתין לפסק הדין, וצ'ונג שכנע אותו לכתוב ספר שבו יספר על חוויותיו כסוחר בבורסה. השניים שמרו על קשר גם לאחר תום ריצוי מאסרם, ובלפורט ציין את צ'ונג כמי שהשפיע עליו לפנות לדרך אחרת ולהתפרנס מכתיבה ומהרצאה בפני קהל. באחת מהרצאותיו, הרצאה שנערכה בדובי ב-19 במאי 2014 הוא סיפר לקהל:

"נעשיתי חמדן...חמדנות אינה דבר טוב. אמביציה היא טובה, תשוקה היא טובה. תשוקה משגשגת. המטרה שלי היא לתת יותר משאני מקבל, זוהי צורה בת-קיימא של הצלחה..תשעים וחמישה אחוזים מהעסק היה לגטימי...הכל היה עניין של מסחר בשוק ההון. הכל היה לגיטימי וללא נגיעה להרצת מניות."

אנשי התביעה במשפט חלקו על דברים אלה ואמרו: "סטראטון אוקמונט לא הייתה חברה אמיתית בוול סטריט, מכל צד המשתמע מכך".

אחרי המאסר[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשפט של בלפורט, נקבע שעליו להחזיר 50% מהונו ל-1,513 אנשים שאותם הונה בעוקץ המניות שלו, סכום שנאמד בכ-110 מיליון דולרים.

מאז שחרורו מהכלא, החל לשלם את חובותיו לנושים בסכומים הבאים: 382,910 דולרים בשנת 2007, 148,799 דולרים בשנת 2008 ו-170,000 דולרים בשנת 2009. לבסוף, הוא הגיע להסכם עם ממשלת ארצות הברית ועם מערכת בתי המשפט, בו נקבע שהוא ישלם 10,000 דולרים בחודש לשארית חייו.

הזאב מוול סטריט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הזאב מוול סטריט

צילום הסרט על חייו של בלפורט, "הזאב מוול סטריט", החל באוגוסט 2012 והוא יצא לאקרנים ב-25 בדצמבר 2013. על פי מגזין טיים, רוב המוצג בסרט תואם את הספר אותו בלפורט כתב, וכן את מה שפורסם עליו במגזין פורבס. את דמותו של בלפורט גילם לאונרדו דיקפריו, שזכה בפרס גלובוס הזהב בקטגוריית השחקן הטוב ביותר, וכן היה מועמד לפרס אוסקר לאותה קטגוריה. בלפורט עצמו מופיע בסרט בתפקיד קטן לקראת סיומו, כמנחה כנס אנשי מכירות בניו זילנד המציג את ג'ורדן בלפורט (הדמות בגילומו של דיקפריו) כדובר המרכזי בכנס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ורדן בלפורט בוויקישיתוף