הביקור (סרט, 2015)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הביקור
The Visit
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
בימוי מ. נייט שאמלאן
הופק בידי מ. נייט שאמלאן
ג'ייסון בלום
מארק ביינשטוק
תסריט מ. נייט שאמלאן
עריכה לוק סיארוצ'י
שחקנים ראשיים אוליביה דה ג'ונג
אד אוקסנבולד
דיאנה דאנגן
פיטר מק'רובי
קתרין האן
מוזיקה פול קנטלון עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום מאריס אלברטי
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה Blinding Edge Pictures
Blumhouse Productions
חברה מפיצה סרטי יוניברסל
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 30 באוגוסט 2015 (דבלין)
11 בספטמבר 2015 (ארצות הברית)
משך הקרנה 94 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה אימה
קומדיה
Found Footage
תקציב 5,000,000 דולר
הכנסות 98,500,000 דולר
הכנסות באתר מוג'ו blumhouse2015
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הביקור (בתרגום מאנגלית: The Visit) הוא סרט אימה קומי משנת 2015 המצולם כולו בסגנון Found Footage. תסריט הסרט נכתב על ידי מ. נייט שאמלאן, שגם ביים והפיק את הסרט. בסרט מככבים אוליביה דה ג'ונג, אד אוקסנבולד, דיאנה דאנגן, פיטר מק'רובי וקתרין האן. עלילת הסרט עוקבת אחר נערה בשם בקה ואחיה הצעיר טיילר החיים עם אמם החד הורית, שניתקה קשר עם הוריה 15 שנה טרם תחילת העלילה. לאחר שהאחים מאתרים את סבם וסבתם ברשת האינטרנט, הסבים מזמינים את בקה וטיילר לבלות שבוע בביתם בעיירה בזמן שאמם יוצאת לשיט תענוגות עם בן זוגה.

הסרט הופץ בדרום אמריקה ב-11 בספטמבר 2015 על ידי סרטי יוניברסל והכניס 98.4 מיליון דולר ברחבי העולם כנגד 5 מיליון דולר שהושקעו ביצירתו. הסרט קיבל ביקורות מעורבות שחלקן אף שמחו על תחיית הקריירה של שאמלאן (לאחר הכישלון של "העולם אחרי" ו"איירבנדר" בקופות).

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקה בת ה-15 וטיילר בן ה-13 הם שני אחים המתגוררים בפילדלפיה ביחד עם אמם החד הורית לורטה. השניים מתכוננים לביקור בן חמישה ימים בבית סבם וסבתם בזמן שאמם יוצאת לשיט תענוגות עם בן זוגה. לורטה מספרת לאחים שהיא ניתקה קשר עם הוריה לפני 15 שנה בעקבות נישואיה למורה בתיכון שבו היא למדה, בניגוד להסכמתם של הוריה. מכיוון שהם מעולם לא פגשו את סבם וסבתם, האחים מתכננים לצלם סרט תיעודי במהלך הביקור אצלם בעזרת מצלמה.

בהגיעם לעיירה, האחים נפגשים עם סבם וסבתם המכונים בשמות "ננה" ו"פאפ פאפ" בתחנת הרכבת. כשהם מגיעים לביתם המבודד של הקשישים באזור הכפרי, האחים מוזהרים שלא להיכנס למרתף הבית מכיוון שהוא מלא בעובש ושאסור להם לעזוב את חדרם החל מהשעה 9 וחצי בערב. למרות שבהתחלה הסבים מתנהגים בנעימות, התנהגותם הופכת למשונה בהמשך. במהלך הלילה הראשון, שעה לאחר כיבוי האורות, בקה יורדת במטרה לקחת אוכל וחוזה בננה מקיאה. במהלך היום, ננה רודפת אחרי הילדים בצורה מפחידה בזמן משחק מחבואים. בהמשך, טיילר מוצא ערימה של חיתולים מלוכלכים בצריף מחוץ לבית. במהלך ביקור בעיירה, פאפ פאפ תוקף אדם זר לאחר שהוא חושד שהוא עוקב אחריהם. בזמן שהמשפחה משחקת ביחד, הסבים מתנהגים ברשעות אחד כלפי השני. בקה וטיילר, שתיככנו לצלם בתחילה סרט תיעודי על המפגש המרגש, מחליטים לחפש עדויות להתנהגותם המוזרה של הזוג.

אישה שלה ננה ופאפ פאפ עזרו בעבר במרכז הייעוץ בו הם עובדים מגיעה לבקר ומביאה עוגת אוכמניות. אך כאשר היא מגיעה, היא מתעמתת עם הזוג ומסרבת לעזוב. בקה, שנעשית מודאגת יותר ויותר, מחפשת ברשת האינטרנט ומסיקה שהתנהגות הזוג היא התנהגות נורמטיבית לאנשים בגילם ובזמן שיחה עם לורטה, היא עצמה מסיקה שזה המצב. טיילר, שגם מודאג מהאירועים, מחליט לצלם בחשאיות את סלון הבית במהלך הלילה, אך ננה מגלה את המצלמה ומנסה ללא הצלחה לפרוץ לחדר הילדים הנעול בעודה אוחזת בסכין.

לאחר שצפו בתיעוד הלילה האחרון, בקה וטיילר יוצרים קשר עם לורטה ומבקשים ממנה לאסוף אותם. השניים מראים ללורטה צילום של הזוג (שנמצאים מחוץ לבית) ולורטה המודאגת מצהירה שאלו לא הוריה. האחים מבינים שהם התארחו אצל אנשים זרים כל הזמן הזה ומנסים לעזוב את הבית. השניים מגלים את ננה ופאפ פאפ תולים את גופת האישה (שביקרה בביתם יום קודם לכן) על אחד העצים. לאחר מכן, הזוג מפצירים בילדים לשחק איתם ביחד יאצי. בהמשך הערב, בקה מתגנבת אל מרתף הבית וחוזה בגופותיהם הרקובות של סבה וסבתה האמיתיים, יחד עם מדי עבודה מבית החולים הפסיכיאטרי בו השניים עבדו. בקה מבינה שהזוג שאירח אותם הם מטופלים שברחו מבית החולים.

פאפ פאפ לוכד את בקה ונועל אותה במרתף ביחד עם ננה והאחרונה מנסה לתקוף את בקה במהלך התקף פסיכוטי. לאחר מכן, פאפ פאפ מענה את טיילר בעזרת מריחה של צואה מחיתול על פניו. לאחר מאבק, בקה מצליחה לדקור את ננה בעזרת זכוכית ותוקפת את פאפ פאפ במטבח. למרות שפאפ פאפ חזק ממנה, טיילר מצליח להורגו לאחר שהוא מכה את ראשו בעזרת דלת של מקרר. האחים מצליחים לברוח מהבית ללא פגע ופוגשים את לורטה והמשטרה מחוץ לבית.

בסוף הסרט, בקה שואלת את לורטה מה קרה ביום שהיא ניתקה קשר עם הוריה. לורטה מספרת לה שהיא התווכחה עם הוריה ובמהלך הוויכוח היא סטרה לאמה ובעקבות זאת אביה פגע בה. לאחר מכן, לורטה עזבה את הבית והתעלמה מנסיונותיהם ליצור עמה קשר. לורטה מספרת שהיא תמיד יכלה להשלים עם הוריה במידה ורצתה בכך ומפצירה בבקה להפסיק לכעוס על אביה לאחר שהאחרון עזב את הבית (בתחילת הסרט, בקה שילבה צילומים שלו בסרט התיעודי והצהירה שהיא לא תסלח לו לעולם).

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הכישלון הקופתי של הסרטים "העולם אחרי" ו"איירבנדר", שאמלאן משכן את ביתו במטרה לממן את יצירת הסרט "הביקור".[2] צילומי הסרט החלו ב-19 בפברואר 2014 והשם הזמני לפרויקט היה "שקיעה" (Sundowning).[3] המושג "שקיעה" הוא מושג שמתאר תחושת בלבול בקרב אנשים מבוגרים הסובלים משיטיון בשעות הערב והלילה.[4] חברת ההפקה של שאמלאן, Blinding Edge Pictures הפיקה את הסרט ושאמלאן עצמו יחד עם מארק ביינסטוק הפיקו את הסרט. סטיבן שניידר ואשווין ראג'אן שימשו כמפיקים בפועל.[5][6]

למרות שעשרות ילדים אמריקאים נבחנו לתפקידים הראשיים בסרט, שאמלאן לא התרשם ובמקום זאת בחר בשני שחקנים ילדים אנונימיים מאוסטרליה בשם אוליביה דה ג'ונג ואד אוקסנבולד לתפקידים של בקה וטיילר.[7]

מכייון ששאמלאן רצה להימנע משימוש חוזר בתפנית עלילתית, הסרט היה הסרט הראשון של שאמלאן, בהפרש של כמה שנים מהקודם שלא כלל בתוכו אחת כזאת. כל אולפן בהוליווד ויתר על הקרנת מבחן ושאמלאן פחד שהוא יפסיד את מיליוני הדולרים שהוא השקיע ביצירת הסרט.[2] שאמלאן הודה שהוא התקשה לשמור על הטון האחיד של הסרט בזמן העריכה וסיפר למגזין "Bloody Disgusting" שהגרסה הראשונה של הסרט הזכירה יותר סרט עצמאי אמנותי מאשר סרט אימה. הגרסה השנייה השתנתה לחלוטין והסרט קיבל את הטון הקומי שבו. בסופו של דבר, אחרי עריכה נוספת שאמלאן הצליח לאזן את הסרט והוא הוגדר כמותחן, מה שלטענת שאמלאן "עזר לשמר את כל האלמנטים שרציתי בסרט".[8] בסופו של דבר, סרטי יוניברסל הסכימו להפיץ את הסרט והמפיק ג'ייסון בלום וחברת ההפקות שלו "בלאמהאוס הפקות" נכללו בקרדיטים בסוף הסרט.[9][2]

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה לסרטי Found Footage אחרים, לסרט עצמו אין פסקול. פול קנטלון (אנ') זכה לקרדיט בסרט על הלחנת השיר שמושמע באפילוג. במהלך הסרט, שירים שונים נשמעים ברקע בזמן הצילומים.

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הוקרן ברחבי ארצות הברית ב-11 בספטמבר 2015 בהפצת סרטי יוניברסל.[10] קדימון לסרט הופץ ב-17 באפריל 2015 באולמות הקולנוע לפני הקרנת הסרט "הסר חבר". בהמשך השבוע, הקדימון הופץ ברשת האינטרנט.[9] הקרנה חגיגית נערכה באירלנד ב-30 באוגוסט 2015 ובה שאמלאן השתתף.

הפצה ביתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט שוחרר על גבי תקליטורי DVD ו-Bluray ב-5 בינואר 2016.[11]

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הכניס מעל ל-65.2 מיליון דולר בארצות הברית וקנדה ומעל ל-33.2 מיליון דולר ברחבי העולם, בסך הכל הסרט הכניס כ-$98.4 מיליון דולר כנגד 5 מיליון דולר שהושקעו ביצירתו.[12] בסוף השבוע הראשון להקרנתו, הסרט הכניס 25.4 מיליון דולר, מה שמיקם אותו במקום השני מתחת לסרט "הבחור המושלם" בהפרשה של 460,000 דולר.[13] שאמלאן שמר לעצמו רשימה של מפיקים בהוליווד שסירבו להפיץ את הסרט, אך ב-2018 סיפר שרוב האנשים ברשימה פוטרו מתפקידם.[2]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר Rotten Tomatoes העניק לסרט ציון של 68% טריות על סמך 231 ביקורות.[14]

האתר Metacritic העניק לסרט ציון של 55/100 על סמך 34 ביקורות.[15]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 5 6 Brad Miska, M. Night Shyamalan Hard At Work On New Supernatural Thriller, Bloody Disgusting!, ‏8 בפברואר 2015 (באנגלית)
  2. ^ 1 2 3 4 The Fall and Rise of M. Night Shyamalan, Pocket (באנגלית)
  3. ^ M. Night Shyamalan is Now Filming Microbudget Horror 'Sundowning' | FirstShowing.net, www.firstshowing.net (באנגלית)
  4. ^ Nina Khachiyants
    David Trinkle
    Sang Joon Son
    Kye Y. Kim, Sundown Syndrome in Persons with Dementia: An Update, ncbi.nlm.nih.gov, ‏4 בנובמבר 2011
  5. ^ M. Night Shyamalan's Low Budget 'Sundowning' Plot & Cast Revealed | FirstShowing.net, www.firstshowing.net (באנגלית)
  6. ^ M. Night Shyamalan's 'Sundowning' Stars Kathryn Hahn, Ed Oxenbould (Exclusive), ‏21 במרץ 2014 (באנגלית)
  7. ^ Neala Johnson, How Aussie kids Olivia DeJonge and Ed Oxenbould survived the scares of M. Night Shyamalan’s The Visit, news.com, ‏18 בספטמבר 2015
  8. ^ Brad Miska, [Interview M. Night Shyamalan On ‘The Visit,’ His First True Horror Film!], Bloody Disgusting!, ‏11 ביולי 2015 (באנגלית)
  9. ^ 1 2 M. Night Shyamalan’s THE VISIT Trailer Attached To UNFRIENDED; First Poster In Theaters, We Are Movie Geeks, ‏19 באפריל 2015 (באנגלית)
  10. ^ Brad Miska, M. Night Shyamalan’s ‘The Visit’ Has “Disturbing Thematic Material”, Bloody Disgusting!, ‏21 בינואר 2015 (באנגלית)
  11. ^ Brian D. Renner, The Visit (2015) Release Dates, Movie Insider (באנגלית)
  12. ^ The Visit, Box Office Mojo
  13. ^ Anita Busch, Anita Busch, ‘The Perfect Guy’ Edges Out ‘The Visit’ To Take No. 1 – Box Office Final, Deadline, ‏14 בספטמבר 2015 (באנגלית)
  14. ^ The Visit (באנגלית), נבדק ב-2023-01-09
  15. ^ The Visit, נבדק ב-2023-01-09