התקדמות חברתית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"הקידמה האמריקאית", 1872

התקדמות חברתיתאנגלית: Social progress) היא התאוריה שחברות יכולות להשתפר באופן ניכר לאורך זמן מבחינת המבנה החברתי, הפוליטי והכלכלי שלהן. הדבר עשוי לקרות כתוצאה מפעולה אנושית ישירה, לדוגמה כתוצאה מאקטיביזם, או כחלק טבעי מההתפתחות החברתית-תרבותית של החברה.

המונח עלה לראשונה בתאוריות החברתיות של ראשית המאה ה-19, ובמיוחד בכתביהם של דרוויניסטים חברתיים כמו אוגוסט קונט והרברט ספנסר.

מדידת ההתקדמות החברתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדדים שניתן להשתמש בהם למדידת ההתקדמות החברתית :

  • מד קידמה אמין (באנגלית Genuine Progress Indicator, או בראשי תיבות: GPI) - מדד לצמיחה כלכלית שנועד למדוד באופן כולל יותר את האיתנות הכלכלית של אומה על ידי כך שהוא משקלל את ההיבטים הסביבתיים והחברתיים שאינם באים לידי ביטוי בתמ"ג.
  • אושר לאומי גולמי (באנגלית: Gross national happiness, או בראשי תיבות: GNH) - מדד של רווחת אזרחי המדינה, המורכב בדרך כלל משילוב של פרמטרים כמו תוחלת חיים, יציבות חברתית, גישה לטיפול רפואי, ממשל תקין, שוויון כלכלי ואמון חברתי.
  • מדד האושר העולמי (באנגלית: Happy Planet Index, או בראשי תיבות: HPI) - מדד לרווחתם של בני האדם והשפעותיהם על הסביבה. המדד פותח כקריאת תיגר על מדדים מוכרים אחרים להשוואת מדינות, כמו מדד התמ"ג, או מדד הפיתוח האנושי. הוא הוצג לראשונה ביולי 2006 בידי הקרן החדשה לכלכלה.
  • מדד הפיתוח האנושי (באנגלית: Human Development Index, או בראשי תיבות: HDI) - כלי להשוואת רמת התפתחותן של מדינות שונות. הציון שניתן לכל מדינה הוא שקלול של העוני (או עושר), ההשכלה ותוחלת החיים באותה מדינה. המדד שהוא אמצעי תקני למדוד רווחה, פותח ב-1990 על ידי הכלכלן הפקיסטני, מחבוב אול-חאק, ומוצג בדו"ח השנתי של מינהל הפיתוח של האומות המאוחדות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא התקדמות חברתית בוויקישיתוף