ויגו מורטנסן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויגו מורטנסן
Viggo Mortensen
מורטנסן, 2020
מורטנסן, 2020
לידה 20 באוקטובר 1958 (בן 65)
ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית
שם לידה Viggo Peter Mortensen עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת מערבון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, ממלכת דנמרק עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1984 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת סיינט לורנס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
  • Exene Cervenka (19871998) עריכת הנתון בוויקינתונים
  • אריאדנה ז'יל (2009–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויגו מורטנסןאנגלית: Viggo Mortensen; נולד ב-20 באוקטובר 1958) הוא שחקן קולנוע, משורר, צייר, צלם ונגן ג'אז אמריקאי, שהיה מועמד לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר על משחקו בסרט "סימנים של כבוד" משנת 2008, ועל משחקו בסרט "הספר הירוק" משנת 2018. ידוע גם בזכות גילום דמותו של אראגורן בסדרת סרטי "שר הטבעות".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מורטנסן נולד בניו יורק, לוויגו מורטנסן האב, ממוצא דני, ולגרייס, ממוצא אמריקני. הוא הבכור מתוך שלושה בנים. גדל בילדותו במנהטן, ובנעוריו נדד עם משפחתו לוונצואלה, לדנמרק ולבסוף התיישבו בארגנטינה שם עבד אביו בתחום החקלאות. כשהיה בן 11 הוריו התגרשו, והוא ואחיו הקטנים חזרו עם אמו לארצות הברית וגרו במדינת ניו יורק.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-20 המוקדמות שלו חזר לניו יורק והחל ללמוד משחק ב"סדנת התיאטרון של וורן רוברטסון". זכה ב"פרס מבקרי דרמלוג" עבור הופעתו במחזה "בנט" של תיאטרון חוף לוס אנג'לס.

תפקידו הקולנועי הראשי הראשון היה ב-1985; הוא גילם את אחיו האמישי של אלכסנדר גודונוב בסרט "העד". בהמשך הופיע מורטנסן בסרטים רבים, בהם "הרץ האינדיאני", "להתלבט", "הנבואה", "שר הטבעות" (בתפקיד אראגורן), "דרכו של קרליטו", "כוננות מיידית", "דיוקנה של גברת", "שני פנים לינואר", "ג'י איי ג'יין", ״היסטוריה של אלימות״, "הדרך", "שיטה מסוכנת" ו"הספר הירוק". יצוין שבנוסף לכך, הסרט "רצח מושלם" בו שיחק, לווה אף בהצגת עבודת האמנות שלו.

בשנת 2016 שיחק ויגו בדרמה הקומית "קפטן פנטסטיק", ועל תפקידו בה זכה בפרס סטלייט לשחקן הטוב ביותר.

בשנת 2023, מורטנסן ביים, הפיק, כתב, הלחין ואף כיכב בסרט המערבון "The Dead Don't Hurt"

עיסוקים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מורטנסן הציג את ציוריו בתערוכות ובגלריות בלוס אנג'לס ובניו יורק. בתערוכת הצילומים הראשונה בה הציג הייתה ב"גלריית רוברט מאן" בניו יורק, ובהמשך הציג צילומים וציורים ב"גלריית נתיב 16" (2001-2002) בלוס אנג'לס וב"קרן לאמנות מודרנית" באתונה.

הוא הוציא מספר אלבומי שירה וג'אז. כמו כן פרסם מספר ספרים ובהם: "Ten Last Night" (שירה, 1993), "Recent Forgeries" (שירה, ציור וצילום, 1998) ו"SignLanguage" (צילומים ואיורים, 2002).

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מורטנסן התחתן עם זמרת הרוק קריסטינה קרונקה, וב-1988 נולד בנו, הנרי מורטנסן. ב-1992 נפרד מורטנסן מאשתו, והשניים התגרשו ב-1997.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויגו מורטנסן בוויקישיתוף