טולימונסטרום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןטולימונסטרום
איור משוער של המין

מאובן של טולימונסטרום

תקופה
קרבון פנסילבני 311–306 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
קבוצה: בילטריה
מחלקה: Hyperoartia
סוג: טולימונסטרום
מין: Tullimonstrum gregarium
שם מדעי
Tullimonstrum
ריצ'רדסון, 1966
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
איור אפשרי של טולימונסטרום דמוי-צמד.

טולימונסטרום המכונה גם מפלצת טאליאנגלית: Tully Monster;שם מדעי: Tullimonstrum כשמשמעות שמו היא כשמו העממי), הוא סוג נכחד של יצור מיימי בעל גוף רך מתקופת הקרבון הפנסילבני של אמריקה הצפונית, מלפני כ-311 עד 306 מיליון שנים.

יצור זה נחשב לחידה עבור החוקרים, מאחר שמאפייניו יכולים להזדהות עם מספר סדרות מודרניות, אף שאיננו קרוב לאף אחת. הסוג תואר ב-1966 בידי יוג'ין ריצ'רדסון והוא נחשב למאובן הלאומי של מדינת אילינוי. נכלל בו מין יחיד - Tullimonstrum gregarium, שפירושו: "נפוץ".

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

היצור המוזר התגלה רק בממצא בערוגת נחל מזון (אנ') שבאילינוי, ארצות הברית והוא מצוי בימינו במוזיאון פילד להיסטוריה של הטבע שבשיקגו. הוא הגיע לאורך של 8 עד 35 ס"מ וככל הנראה חי במים רדודית על קרקעית הים החולית או הבוצית או שפכי נהרות טרופיים.

בשל צורתו המוזרה נמצא הסיווג הטקסונומי במחלוקת מתמשכת, מבלי להחליט על קרבתו הברורה. מאחר שמבנהו דומה מעט לזה של תולעת גלילית דמוי סיגר ללא איברים מזוהים מספיק הוא מופיע במספר צורות כקרוב של הרכיכות, תולעים שונות, פרוקי-רגליים קדומים וכמה חלוקות מתארים אותו כמיתרן קדום מאוד שאולי היה קרוב למיתרני זנב לקבוצה הנכחדת Conodonta. כמה חוקרים הניחו שהיה בעל חוליות הדומה מעט לצמד או מיקסינה.

לצידו נמצאו מאובנים של פאונה נכחדת של אקלים טרופי, אשר כללה מספר חסרי חוליות ענקיים כמ החרק הענק מזותהיירוס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טולימונסטרום בוויקישיתוף