כיכר פירדוס

כיכר פירדוס
מידע כללי
סוג כיכר עירונית עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום בגדאד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה עיראק עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 33°18′53″N 44°25′14″E / 33.314633333333°N 44.420675°E / 33.314633333333; 44.420675
(למפת בגדאד רגילה)
 
כיכר פירדוס
כיכר פירדוס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כיכר פירדוסערבית: ساحة الفردوس) היא כיכר עירונית מרכזית בבגדאד, בירת עיראק.

שם הכיכר מבוסס על המילה הפרסית פירדוס, שפירושו "גן עדן". מסביב לכיכר ממוקמים מספר מבנים מרכזיים בבגדד, ביניהם מסגד ה-17 לרמדאן ושני המלונות המפורסמים ביותר בבגדד, מלון פלסטין ומלון שרתון קריסטל גרנד אישתר.

על גבי מעגל התנועה במרכז הכיכר ניצבו לאורך השנים מספר מונומנטים ציבוריים מרכזיים. הראשון בהם היה אנדרטת קשת החייל האלמוני, אשר הוצבה בשנת 1959. בחודש אפריל 2002 הוחלפה הקשת בפסל עצום ממדים של שליט עיראק, סדאם חוסיין, אשר בתורו נהרס על ידי אזרחים עיראקים לאחר כיבוש בגדד במלחמת עיראק בשנת 2003, אירוע שזכה לתהודה ציבורית ותקשורתית רחבה[1].

מלון פלסטין (מימין) ומלון שרתון קריסטל גרנד אישתר (משמאל)

לאחר הפלת פסלו של סדאם חוסיין הוצב בכיכר פסל חדש שנועד לסמל את החופש המחודש לו זכו אזרחי עיראק לאחר הפלת משטרו הרודני של סדאם חוסיין. בשנת 2009 הביע האדריכל המקורי של האנדרטה לזכר החייל האלמוני, ריפעת צ'אדרג'י, עניין בשחזור האנדרטה המקורית במתחם[2]. בשנת 2013 הוסרו פסלו של אל-דוויירי והעמודים שמסביבו מן הכיכר.

אירועים בכיכר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הריסת פסלו של סדאם חוסיין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הריסת פסלו של סדאם חוסיין
הצילום המפורסם מאפריל 2003 של הפלת פסלו של סדאם חוסיין בכיכר

באפריל 2002 הוצב בכיכר פסל בגובה 12 מטר של שליט עיראק, סדאם חוסיין, לרגל ציון יום הולדתו ה-65[3].

זמן קצר לאחר תחילת מלחמת עיראק בשנת 2003, הופל הפסל ארצה על ידי אזרחים עיראקים, בסיוע של חיילי צבא ארצות הברית, מול קהל צופים רחב ותוך תיעוד חי בטלוויזיה ובאמצעי התקשורת[4]. הצלם רוברט פיסק תיאר את האירוע כ"צילום המבוים המשמעותי ביותר מאז איוו ג'ימה"[5].

לאחר הפלת פסלו של חוסיין הוצב במקום פסל חדש, המבוסס על אלמנט הצבע הירוק, שנועד לסמל "חופש". הפסל החדש תוכנן על ידי הפסל באסם חמד אל-דוויירי[6].

מחאת 2005[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-9 באפריל 2005, יום השנה השני לתחילת פלישת כוחות הקואליציה לעיראק, התקיימה בכיכר הפגנה רחבה כנגד שלטון הכיבוש האמריקאי בעיראק, בהשתתפות של עשרות אלפי אזרחים עיראקים. ההפגנה אורגנה על ידי מוקתדא א-סאדר, כהן דת שיעי, וזכתה גם לתמיכתו של השייח' עבד אל-זהרא אל-סוויד, תומך של מפלגת הירוקים[דרושה הבהרה]. סוויד נתן דרשה בכיכר במהלך ההפגנה, וצוטט קורא למפגינים: "ההפגנה חייבת להישאר שלווה. אתם צריכים לדרוש את נסיגת כוחות הכיבוש, וללחוץ על קיום הליך משפטי מהיר יותר כנגד סדאם חוסיין ועוזריו בפני בית משפט עיראקי."

הפיגוע בכיכר (2005)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-24 באוקטובר 2005 נערכה בכיכר מתקפת טרור משולבת, שכללה שימוש במשאית תופת ובשתי מכוניות תופת. מטרת ההתקפה היו שני המלונות המרכזיים בכיכר, מלון פלסטין ומלון שרתון קריסטל גרנד אישתר, בהם התארחו מספר רב של אזרחים זרים, כמו גם עיתונאים ונציגים של כלי תקשורת. במתקפה נהרגו למעלה מ-20 אנשים[7].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כיכר פירדוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]