לואי קופרוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לואי קופרוס
Louis Couperus
לידה 10 ביוני 1863
האג, הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 16 ביולי 1923 (בגיל 60)
Rheden, הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת ארצות השפלה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Oud Eik en Duinen עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Elisabeth Couperus-Baud עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • Tollensprijs (1923)
  • D.A. Thiemeprijs (1889)
  • בפסקה זו רשומה אחת נוספת שטרם תורגמה עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
www.louiscouperus.nl
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לואי מארי-אן קוּפֶּרוּסהולנדית: Louis Marie-Anne Couperus; ‏10 ביוני 1863, האג16 ביולי 1923, דה סטיח (אנ')) היה סופר ומשורר הולנדי.

יצירתו של קופרוס משתרעת על קשת רחבה של סוגות ספרותיות: שירה לירית, רומנים היסטוריים ופסיכולוגיים, נובלות, סיפורים קצרים, אגדות, פיליטונים ורישום (אנ'), והוא נחשב לאחת הדמויות הבולטות בספרות ההולנדית.

יצירתו, למעט סיפור קצר אחד, לא תורגמה לעברית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לואיס מארי-אן קופרוס נולד בהאג, הולנד, הילד הצעיר במשפחה בת 11 ילדים לג'ון ריצוס קופרוס וקת'רינה גרטודה ריינסט. ארבעה מאחיו מתו טרם לידתו. קופרוס הוטבל ב-19 ביולי 1863 בכנסיית וולון (Église wallone) בהאג. בילדותו למד בפנימיה של מר ויירס בהאג, במהלך לימודיו פגש את חברו לימים, הנרי ואן בובן.

ב-6 בנובמבר 1872 עזבה המשפחה את האג ועברה לבטאוויה, באיי הודו המזרחיים ההולנדיים. אמו של קופרוס ואחיו (שסבל מדלקת הצפק) חזרו להולנד בדצמבר 1873; אמו חזרה לאיי הודו המזרחיים ההולנדיים באפריל 1874. כך קופרוס בילה חלק מנעוריו (1873–1878) באיי הודו המזרחיים ההולנדיים, ולמד בבית הספר בבטאוויה. בבטאוויה פגש לראשונה את דודניתו, לימים אשתו, אליזבת קופרוס-באוד. לאחר שסיים את לימודיו בבית הספר היסודי למד קופרוס בגימנסיה על שם וילם ה-3 בעיר.

בקיץ 1878 חזרה משפחתו להאג, שם נשלח ללמוד בבית הספר HBS. בתקופה זו הוא בילה זמן רב במשפחת וליידנר-היין (Vlielander-Hein), שאחותו הייתה נשואה לבנם. ב-HBS פגש קופרוס את חברו לימים, פרנס נצ'ר (Frans Netscher). במהלך תקופה זו של חייו קרא רומנים של אמיל זולא ואואידה (Ouida) (את האחרונה פגש בפירנצה, שנים לאחר מכן). מאחר שציוניו של קופרוס לא השתפרו, שלח אותו אביו לבית ספר שם למד להיות מורה לשפה ההולנדית. ב-19883 הוא השתתף באופרה שנכתבה על ידי שארל גונו, Le tribut de Zamora. מאוחר יותר הוא השתמש באלמנטים מאופרה זו בספרו Eline Vere.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לואי קופרוס בוויקישיתוף