מובי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מובי
Moby
לידה 11 בספטמבר 1965 (בן 58)
הארלם, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Richard Melville Hall עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Moby עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות הארלם, ניו יורק, ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1993
מקום לימודים אוניברסיטת המדינה של ניו יורק בפרצ'ייס, תיכון דריאן עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה אלקטרונית
שפה מועדפת אנגלית אמריקאית, אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר, כלי מקלדת, גיטרה בס, גיטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים V2 רקורדס
moby.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מובי (נולד בשם ריצ'רד מלוויל הולאנגלית: Richard Melville Hall;‏ ב-11 בספטמבר 1965) הוא יוצר מוזיקה אלקטרונית אמריקאי. כינויו Moby.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריצ'רד מלוויל הול נולד בשכונת הארלם שבעיר ניו יורק לאליזבת מקברייד, מזכירה רפואית, ולג'יימס פרדריק הול, פרופסור לכימיה, אשר מת כאשר ריצ'רד היה בן שנתיים.

אימו גידלה אותו בדריאן שבקונטיקט.

בגיל 22 ריצ'רד החל להיות טבעוני.

שמו האמצעי מלוויל וכינויו "מובי" ניתנו לו על ידי הוריו בגלל קשרי השארות שלו לסופר הרמן מלוויל שחיבר את הרומן "מובי דיק".

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מובי התחיל את הקריירה המוזיקלית שלו בלהקת פאנק בשם "Vatican Commandos", אבל ב-1989 החליט לזנוח את הפאנק ולעבור ליצור מוזיקה אלקטרונית.

בשנת 1993 הוציא מובי את הדיסק הראשון שלו, "(The Story So Far (aka Moby", שבו היה שיר בשם "Go" שיצא כסינגל והפך ללהיט בדיסקוטקים והגיע למקומות גבוהים במצעדים בריטיים.

הפריצה של מובי קרתה ב-1999, כשהוציא את הדיסק Play. דיסק זה היה הדיסק הראשון בהיסטוריה שכל אחד משיריו הושמע בפרסומת. מאפיין בולט ב-Play הוא שבחלק גדול מהשירים עשה מובי שימוש בדגימות משירי בלוז ישנים.

בשנת 2001 השמיע ביקורת כלפי המוזיקה של אמינם, ובה טען שהיא מלאה במסרים הומופוביים ושל שנאת נשים. אמינם, בתגובה, כתב בשיר "Without Me" שמובי הוא הומו ושאיש לא מאזין למוזיקת טכנו.

במשך זמן קצר ב-2002 הגיש תוכנית טלוויזיה שעסקה במוזיקה אלקטרונית. באותה שנה הוציא את דיסק הטכנו "18", שבו היו 18 שירים. הסינגל הבולט מדיסק זה הוא "We Are All Made Of Stars", שיר שמובי סיפר שכתב בעקבות פיגועי 11 בספטמבר שהתרחשו ביום הולדתו.

ב-2005 הוציא את האלבום, "Hotel". האלבום זכה למעמד זהב ופלטינה במעל ל-20 מדינות. מהאלבום יצאו שירים פופולרים כמו "Lift Me Up" ,"Slipping Away", "Raining Again, "Spiders וכמובן הקאבר השקט ל"Temptation" של להקת ניו אורדר (New Order).

בין השנים 2006 ל-2007 עסק ביצירת פסקולים לסרטים, ואף בעצמו שיחק תפקיד קצר בסרט בשם "Pittsburgh" בכיכובם של ג'ף גולדבלום ואיליאנה דאגלס. בשנת 2008 הוציא את האלבום Last Night, אלבום דאנס אלקטרוני המושפע בעיקר מחיי הלילה בשכונתו של מובי בניו יורק. בשנת 2009 הוציא את האלבום Wait for Me, אלבום מאוד שקט ומלודי בניגוד לקודמיו, האלבום הוקלט כולו בסטודיו שלו עם דגש על חופש יצירתי ופן יותר אישי.

מובי הוציא מוזיקה גם תחת הכינויים: Voodoo Child, Barracuda, UHF, The Brotherhood, DJ Cake, Lopez Brainstorm/Mindstorm. הוא מנגן ב-קלידים, גיטרה וגיטרה בס.

בשנת 2011 הלחין מובי פסקול לסרט Waste Land, סרט תיעודי המתאר את עבודתו האמנותית של ויק מוניז.

פעילות אקטיביסטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מובי הוא תומך ידוע של מספר ארגונים ליברליים שעוסקים בזכויות בעלי חיים, חינוך ועוד. הוא מרבה לדבר על היותו טבעוני ומקיים מופעי צדקה.

בשנת 2005 יצר את הפסקול לסרט התיעודי "ארת'לינגס", העוסק בשימוש בבעלי חיים על ידי האנושות.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מידע וכתבות:

ביקורות: