מערכת גולג'י – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
זוטא
זוטא
שורה 16: שורה 16:


==מבנה==
==מבנה==
אברון גולג'י המצוי לרוב ליד [[גרעין התא]] מורכב ממערכת [[ממברנה ביולוגית|ממברנות]] המקיפות חללים. הגולג'י עשוי מקפלים קרומיים בעלי חלל פנימי, המונחים זה על גבי זה, והמזכירים את [[קרום התא]]. בכל ערימה כזו יש בערך 6 אלמנטים (קפלים), כאשר קוטרו של כל אחד מהאלמנטים הללו הוא בערך [[תחיליות במערכת היחידות הבינלאומית#מיקרו|מיקרומטר]]. בכל תא עשויות להיות כמה וכמה ערימות של קפלים מעין אלו, תלוי בסוג התא. לדוגמה, בתאים מפרישי הריר שב[[אפיתל]] ה[[מעיים]], כמות הגולג'י גדולה מאוד. מלבד ערימות קפלים אלו, ישנם בשולי הגולג'י שלפוחיות רבות, גדולות (10,000 [[אנגסטרם]]) וקטנות (500 אנגסטרם).
אברון גולג'י המצוי לרוב ליד [[גרעין התא]] מורכב ממערכת [[ממברנה ביולוגית|ממברנות]] המקיפות חללים. הגולג'י עשוי מקפלים קרומיים, המזכירים את [[קרום התא]], בעלי חלל פנימי, המונחים זה על גבי זה. בכל ערימה כזו יש בערך 6 אלמנטים (קפלים), כאשר קוטרו של כל אחד מהאלמנטים הללו הוא בערך [[תחיליות במערכת היחידות הבינלאומית#מיקרו|מיקרומטר]]. בכל תא עשויות להיות כמה וכמה ערימות של קפלים מעין אלו, תלוי בסוג התא. לדוגמה, בתאים מפרישי הריר שב[[אפיתל]] ה[[מעיים]], כמות הגולג'י גדולה מאוד. מלבד ערימות קפלים אלו, ישנם בשולי הגולג'י שלפוחיות רבות, גדולות (10,000 [[אנגסטרם]]) וקטנות (500 אנגסטרם).


הגולג'י מהווה המשך ישיר של ה[[רשתית תוך פלסמית|רשתית התוך פלסמית]], וקיימת החלפת חומרים רבה ביניהם, רובה מתרחשת בעזרת שלפוחיות.
הגולג'י מהווה המשך ישיר של ה[[רשתית תוך פלסמית|רשתית התוך פלסמית]], וקיימת החלפת חומרים רבה ביניהם, רובה מתרחשת בעזרת שלפוחיות.

גרסה מ־13:12, 2 בדצמבר 2011

תצלום מיקרוסקופי של גולג'י, נראה כצבר של חצאי עיגול שחורים בתחתית הצילום

מערכת גולג'י (הקרויה בצמחים גם Dictyosome) היא אחד מאברוני התא, המצוי בתאים אוקריוטיים בלבד.

האברון קרוי על-שם קמילו גולג'י, אנטומיסט איטלקי מאוניברסיטת פאביה, שזיהה אותו לראשונה בשנת 1898, והוא מכונה גם "מערך גולג'י", "מנגנון גולג'י" ו"גופיף גולג'י".

תפקיד

תפקידו העיקרי של מנגנון גולג'י הוא לעבד מקרומולקולות כמו חלבון וליפיד שסונתזו על ידי התא.

בין תפקידיה השונים של מערכת גולג'י ניתן למנות:

  • אריזת חלבוני הפרשה הנוצרים ברשתית התוך פלסמית.
  • הכוונת תנועת המולקולות השונות למקומות שונים בתא.
  • עיבוד חומרים שהתא מפריש אל מחוצה לו, כמו עיבוד סוכרים המצומדים לחלבונים.

את החומר המיועד להוצאה עוטף הגולג'י בשלפוחיות, שלפוחיות אלו נעות לכוון קרום התא. כאשר השלפוחיות מגיעות אל קרום התא, הן נבלעות בתוכו והחומר המצוי בהן נבלע בקרום התא. חומרים המיועדים להפרשה מופרשים אל מחוץ לתא.

מבנה

אברון גולג'י המצוי לרוב ליד גרעין התא מורכב ממערכת ממברנות המקיפות חללים. הגולג'י עשוי מקפלים קרומיים, המזכירים את קרום התא, בעלי חלל פנימי, המונחים זה על גבי זה. בכל ערימה כזו יש בערך 6 אלמנטים (קפלים), כאשר קוטרו של כל אחד מהאלמנטים הללו הוא בערך מיקרומטר. בכל תא עשויות להיות כמה וכמה ערימות של קפלים מעין אלו, תלוי בסוג התא. לדוגמה, בתאים מפרישי הריר שבאפיתל המעיים, כמות הגולג'י גדולה מאוד. מלבד ערימות קפלים אלו, ישנם בשולי הגולג'י שלפוחיות רבות, גדולות (10,000 אנגסטרם) וקטנות (500 אנגסטרם).

הגולג'י מהווה המשך ישיר של הרשתית התוך פלסמית, וקיימת החלפת חומרים רבה ביניהם, רובה מתרחשת בעזרת שלפוחיות.

שלפוחיות משמשות גם להעברת חומרים בין קפליו השונים של הגולג'י.

רמת החומציות בתוך הגולג'י שונה מזו של הרשתית התוך פלסמית ואף משתנה באופן קל והדרגתי בין הקפלים בגולג'י עצמו. עובדה זו חשובה מפני שלתהליכים ולעיבודים שונים המתרחשים הגולג'י נדרשת רמת חומציות שונה.

קישורים חיצוניים