יום הניצחון באירופה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
EmausBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.2+) (בוט: משנה no:Frigjøringsdagen‏ ← no:Frigjøringsdagen (Norge)
Rezabot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.1) (בוט מוסיף: fa:روز پیروزی در اروپا
שורה 28: שורה 28:
[[de:VE-Day]]
[[de:VE-Day]]
[[es:Día de la Victoria en Europa]]
[[es:Día de la Victoria en Europa]]
[[fa:روز پیروزی در اروپا]]
[[fr:8 mai 1945]]
[[fr:8 mai 1945]]
[[fy:Befrijingsdei]]
[[fy:Befrijingsdei]]

גרסה מ־17:37, 30 בינואר 2013

יצחק בן צבי נואם בפני ההמון שהתכנס ליד בית המוסדות הלאומיים ברחוב המלך ג'ורג' בירושלים ביום הניצחון באירופה

יום הניצחון באירופה (VE [Victory in Europe] Day, נקרא גם יום הניצחון על הנאצים) - היום בו חגגו את ניצחון בעלות הברית על גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה בשנת 1945. במדינות המערב נחגג יום זה ב-8 במאי ואילו בישראל ובגוש המזרחי - ב-9 במאי.

הכניעה ללא תנאי של גרמניה הנאצית התרחשה ב-7 במאי בריימס שבצרפת ונכנסה לתוקף ב-8 במאי. בעלות הברית החליטו להכריז על כך בפומבי רק ב-9 במאי. למרות תכנון זה דלפה הידיעה במערב, וחגיגות ענק פרצו כבר ב-8 במאי, בעיקר בלונדון (שם השתתפו יותר ממיליון איש בחגיגות).

בארץ ישראל כללו החגיגות יום שבתון, חנינה למספר אסירים על עבירות מרקע פוליטי, תהלוכות והנפת דגלים[1]. בקרב היישוב היהודי החגיגות הקיפו את כל שדרות הציבור. בקרב הערבים בארץ ישראל החגיגות הצטמצמו לאליטות שהיו בקשרים עם הבריטים, בעוד הציבור הרחב התייחס לניצחון באדישות[2].

בברית המועצות, בזמן חתימת הכניעה התאריך היה כבר ה-9 במאי, ועד היום מציינים אותו ב-9 במאי ברוסיה ובמדינות שהיו שייכות לברית המועצות. עם בוא גל העלייה הגדול ממדינות ברית המועצות לשעבר, מצוין יום זה גם בישראל (ובעיקר בכנסת), לכבוד הלוחמים היהודיים בצבאות בעלות הברית בכלל, ובצבא האדום בפרט.

למרות שמלחמת העולם לא הסתיימה בתאריך זה, אלא רק ב-15 באוגוסט 1945 (יום הניצחון על יפן, ידוע גם כ-VJ-DAY), נחשב תאריך זה לתאריך שבו מצוין סוף המלחמה.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

תבנית:נ