לילי אלבה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 1: שורה 1:
'''לילי אלבה '''([[28 בדצמבר]] [[1882]] - [[13 בספטמבר]] [[1931]]), היתה [[טרנסג'נדר]] [[דנים|דנית]] ואחת מהראשונות שעברו [[ניתוח לשינוי מין]]. אלבה נולדה בשם '''איינר מגנוס אנדראס וגנר''' והצליחה מאוד כ[[ציירת]] בשם זה. לעיתים הציגה איינר את עצמה כלילי, אחותו של איינר. לאחר שהחליטה לזהות את עצמה כאישה, שינתה את שמה החוקי ל'''לילי אילזה אלבנס''' והפסיקה לצייר.<div><br>
'''לילי אלבה '''([[28 בדצמבר]] [[1882]] - [[13 בספטמבר]] [[1931]]), היתה [[טרנסג'נדר]] [[דנים|דנית]] ואחת מהראשונות שעברו [[ניתוח לשינוי מין]]. אלבה נולדה בשם '''איינר מגנוס אנדראס וגנר''' והצליחה מאוד כ[[ציירת]]&nbsp;בשם זה. לעיתים הציגה איינר את עצמה כלילי, אחותו של איינר.&nbsp;לאחר שהחליטה לזהות את עצמה כאישה, שינתה את שמה החוקי ל'''לילי אילזה אלבנס''' והפסיקה לצייר. האוטוביוגרפיה שכתבה, ''מגבר לאישה'', פורסם בשנת [[1933]].</div>
</div><div>האוטוביוגרפיה שכתבה, ''מגבר לאישה'', פורסם בשנת [[1933]].</div>


== נישואין ודוגמנות ==
== נישואין ודוגמנות ==

גרסה מ־01:11, 18 בינואר 2016

לילי אלבה (28 בדצמבר 1882 - 13 בספטמבר 1931), היתה טרנסג'נדר דנית ואחת מהראשונות שעברו ניתוח לשינוי מין. אלבה נולדה בשם איינר מגנוס אנדראס וגנר והצליחה מאוד כציירת בשם זה. לעיתים הציגה איינר את עצמה כלילי, אחותו של איינר. לאחר שהחליטה לזהות את עצמה כאישה, שינתה את שמה החוקי ללילי אילזה אלבנס והפסיקה לצייר. האוטוביוגרפיה שכתבה, מגבר לאישה, פורסם בשנת 1933.

נישואין ודוגמנות

לילי אלבה, 1920

אלבה פגשה בגרדה גוטליב באקדמיה הדנית המלכותית לאמנות שבקופנהגן, והתחתנו בשנת 1904, כשלגוטליב מלאו 19 שנה ווגנר היה בן 22. שניהם עבדו כמאיירים: אלבה התמחתה בציורי נוף וגוטליב איירה ספרים ומגזיני אופנה. שניהם טיילו באיטליה ובצרפת, כשלבסוף התיישבו בפריז בשנת 1912, שם אלבה יכלה לחיות באופן פתוח כאישה וגוטליב כלסבית.

אלבה קיבלה את פרס ניוהאוסנס בשנת 1907 והציגה במוזיאון ויילה לאמנות (Vejle Museum of Art) ובתצוגת האביב שבפריז.

במסגרת מילוי מקומה של הדוגמנית של גוטליב, החלה ללבוש בגדי נשים. תחילה נתבקשה לדגמן גרביונים ונעלי עקב כדי שרגליה של אלבה יוכלו למלא את מקומן של אלו של הדוגמנית הקבועה. אלבה הרגישה נוחות מפתיעה כשעשתה כן.

במהלך הזמן, גוטליב התפרסה בזכות ציוריה שתיארו אישה יפה בעלת עיני שקד ומבט רדוף הלבושה כמיטב האפנה. ב-1913 הקהל נדהם לגלות שהדוגמנית שהיוותה את ההשראה לציוריה של גוטליב ולדמות הפאם פאטאל הכובשת היא למעשה בן זוגה של גוטליב.

בשנות ה-20 וה-30 אלבה הציגה את עצמה בקביעות כאישה. היא נהגה להיעלם לרחובות פריז כשהיא לבושה כדוגמנית צמרת. כשגוטליב הציגה אותה בבגדי אישה, היא עשתה זאת כאחותו של איינר וגנר. רק חבריה הקרובים ביותר ידעו כי מדובר באיינר עצמו.

הניתוח לשינוי המין

״לילי אלבה״, גרדה גוטליב

ב-1930 אלבה נסעה לגרמניה לצורך ניתוח לשינוי מין, שהיה בזמנו ניתוח ניסיוני ומסוכן, בסדרה של ארבעה ניתוחים שנמשכו על פני שנתיים סך הכל. הניתוח הראשון, הסרת האשכים, נעשתה תחת השגחתו של הסקסולוג מגנוס הירשפלד בברלין.

יתר הניתוח בוצעו עלי ידי קורט וורנקרוס, רופא במרפאת הנשים המחוזית של דרזדן. בניתוח השני הושתלה שחלה בחלל הבטן, בשלישי הוסר הפין וכיס האשכים וברביעי הושתלו רחם ונרתיק

בזמן הניתוח האחרון של אלבה, תהליך שינוי המין שלה כבר הפך לחדשות מרעישות בעיתוני דנמרק וגרמניה. בית משפט דני ביטל את נישואי בני הזוג וגנר באוקטובר 1930, ואלבה שינתה חוקית את שמה ומינה, כולל קבלת דרכון תחת שמה החדש. היא הפסיקה לצייר, כי היא סברה שחלק זה שייך לעברה כאיינר. לאחר התפרקות נישואיה, היא חזרה לדרזדן לניתוח האחרון.

מותה

ביוני 1931, אלבה עברה את הניתוח הרביעי והאחרון לשינוי מינה הפיזיולוגי מזכר לנקבה, שכלל השתלת רחם ובניית נרתיק. שני התהליכים האלו היו ניסיוניים בזמנו. היא נפטרה שלושה חודשים לאחר הניתוח מדום לב שנגרם מזיהום שהתפתח כתוצאה מדחיית הרחם על ידי גופה. 

לאחר מותה של אלבה, גוטליב התחתנה עם קצין בצבא האיטלקי, טייס ודיפלומט, רב-סרן פרננדו פורטה, ועברה איתו למרוקו. פרננדו שרף את כל חסכונותיה של גרדה ולאחר מספר שנים במרקש ובקזבלנקה התגרשו השניים. גוטליב חזרה לדנמרק, שם היא נפטרה חסרת כל בשנת 1940.

איזכורים בתרבות

הספר ״מאיש לאישה: שינוי המין הראשון״ נכתב על ידי אלבה ופורסה לראשונה ב-1933

פסטיבל הקולנוע הלהט״בי MIX Copenhagen מעניק מדי שנה ארבעה פרסי ״לילי״ על שמה של אלבה.

הסופר דוד אברסהוף כתב בשנת 2000 את הרומן הנערה הדנית, שמתאר את סיפור חייה הבדוי של לילי אלבה. הרומן הפך לרב-מכר בינלאומי ותורגם ל-12 שפות. הגרסה הקולנועית, שהופק על ידי גייל מוטרוקס וניל לביוט בכיכובו של אדי רדמיין המגלם את אלבה, התקבל בביקורות טובות בפסטיבל הסרטים של ונציה בספטמבר 2015, למרות שהליהוק שלו התבסס על סיסג'נדרים.