האכסניה האוסטרית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
מ interwiki
שורה 17: שורה 17:
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[http://www.austrianhospice.com/English/Navigation.htm אתר האכסניה האוסטרית]
*[http://www.austrianhospice.com/English/Navigation.htm אתר האכסניה האוסטרית]

[[de:Österreichisches Hospiz in Jerusalem]]


[[קטגוריה:הרובע המוסלמי]]
[[קטגוריה:הרובע המוסלמי]]

גרסה מ־15:58, 18 בפברואר 2007

חזית הכניסה לאכסניה, קיץ 05'
הנוף הנשקף מגג מבנה הכניסה לאכסניה: צומת הרחובות הגיא וויאה דלרוזה, קיץ 2005

האכסניה האוסטרית בירושלים, או בשמה הרשמי ההוספיס האוסטרי של המשפחה הקדושהגרמנית: Österreichische Hospiz zur Hl. Familie), היא בית הארחה לצליינים הממוקם בפינת רחוב ויה דולורוזה ורחוב הגיא בירושלים ברובע המוסלמי של העיר העתיקה.

היסטוריה

האכסניה נבנתה בין השנים 1857 - 1869 ותוכננה על ידי האדריכל אנטון אנדליכר. מטרת האכסניה - לשמש אכסניה לצליינים נוצריים שבאו מאוסטריה והיא הוקמה ביוזמתו של הקונסול של אוסטריה, ונחנכה על ידי הקיסר פרנץ יוזף בשנת 1869. במשך מספר שנים שימשה האכסניה כבית חולים ערבי, ובשנת 1985 שבה לשמש כאכסניה.

תאור המבנה

אל האכסניה עולים ממפלס הרחוב בגרם מדרגות כפול אשר באמצעו פסלה של הבתולה מריה ותינוקה ישו. האכסניה עצמה היא מבנה מלבני. במקורו היו למבנה שתי קומות, והקומה השלישית נוספה בשנת 1895. הקומה השלישית בנויה בסגנון מודרני יותר מאשר שתי הקומות הראשונות, ומהווה שבירה מסוימת של האופי האדריכלי של הבניין. תופעה זאת של הוספת קומה נוספת למבנה אופיינית לעיר העתיקה של ירושלים עקב מיעוט השטחים הפנויים בה להתרחבות, דבר שאילץ להרחיב את הבתים על ידי בניית קומות נוספות באופן המהווה, לעיתים, שבירה של התוכנית האדריכלית הראשונית של הבניין.

בקומה הראשונה של המבנה נמצא אולם הקבלה של האכסניה ובו תמונת דיוקן של הקיסר פרנץ יוזף. בקצה הימני של המסדרון מצויה כנסייה קטנה, מקושטת וצבעונית ביותר. בקצה השמאלי של המסדרון מצוי בית קפה בסגנון אירופי היוצא לגינת המבנה. בקומה השנייה של המבנה ישנו טרקלין מפואר בסגנון אירופאי מהמאה התשע עשרה. קירות הטרקלין מצופים בעיטורים ובציורים ורצפת הטרקלין מחופה עץ. הטרקלין משמש אולם קונצרטים, ומראה הטרקלין האירופי כשמחלונותיו נשקף הרובע המוסלמי יוצר מראה סוריאליסטי מעט.

המבנה מעוטר בפסי אבן אדומים ולבנים הדומים לבנייה הממלוכית וכן לדגל אוסטריה.

לקריאה נוספת

דוד קרויאנקר, ירושלים, מבט ארכיטקטוני, מכון ירושלים לחקר ישראל, הוצאת כתר, 1996.

קישורים חיצוניים

תבנית:נ