נמודסמוס – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ החלפות (ממדי, שריון)
אין תקציר עריכה
שורה 22: שורה 22:
[[קטגוריה:יצורים שחיו בדבון באירופה]]
[[קטגוריה:יצורים שחיו בדבון באירופה]]
[[קטגוריה:יצורים שחיו בסילור באירופה]]
[[קטגוריה:יצורים שחיו בסילור באירופה]]
[[קטגוריה:מאובני טקסונים שתוארו ב-2004]]

גרסה מ־14:26, 29 באפריל 2020

קריאת טבלת מיוןנמודסמוס
איור אפשרי של Pneumodesmus newmani
תקופה
סוף סילור/תחילת דבון
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי-רגליים
מחלקה: רבי־הרגליים
סוג: נמודסמוס
מין: Pneumodesmus newmani
שם מדעי
Pneumodesmus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נמודסמוס (שם מדעי: Pneumodesmus) הוא סוג נכחד של פרוק-רגל קדום שהתקיים ביו סוף תקופת הסילור שלפני 428 מיליון שנה, אך כיום סביר יותר שחי בתחילת הדבון.

ככל הנראה היה זה רב-הרגל הקדום ביותר בעולם ומראשוני פרוקי הרגליים שיצאו מהים לראשונה. היצור התגלה בשכבה של אבן חול לחופי סטונהייבן שבאברדינשייר, סקוטלנד כממצא יחיד והוא תואר למדע ב-2004 בידי החוקרים וילסון ואנדרסון. בסוג נכלל מין אחד - Pneumodesmus newmani. משמעות שמו היא מהמילה: "pneumato" שפירושה: אוויר או נשימה, עקב ההנחה שהוא היה היצור הראשון ששאף אוויר והסיומת "desmus" - להקה (סיומת נפוצה לרבי-רגליים). שם המין נקרא על שם נהג האוטובס מאברדין מייק ניומן, אשר גילה את הממצא לראשונה. כיום הממצאים מונחים במוזיאון המלכותי של סקוטלנד באדינבורו.

יצור זה הגיע לאורך של סנטימטר בודד והיה בעל שורות רבות של רגליים דקות אך ארוכות שנעו במהירות. חלל הגוף חולק לכפלים דמויי-שריון שהסתיימו בראש מעוגל ובקצהו זוג מחושים. מבנה הגוף מרמז על חללים דמויי-שרוולים המשמשמים לחילופי גזים, מה שמוכיח שנשם אוויר והיה לראשון היצורים הידועים שחיו ביבשה. להשוואה ראשון הנדלים התפתח לפני 418 מיליון שנה, ודג הריאות טיקטאליק התפתח בסוף הדבון שלפני 375 מיליון שנה והיה יצור מיימי בעיקרו.

הוא חי על החזזיות ובקרבת הסלעים על אדמות סקוטלנד וכנראה ניזון משיריים בדומה לרבי-רגליים אחרים. בתקופתו סקוטלנד נמצאה בחצי הכדור הדרומי והייתה חמימה ועשירה בחמצן בהרבה מכפי שהיום. הדבר עזר לחלק מצאצאיו כמו הארתרופלאורה לגדול לממדי ענק של 2.6 מטרים.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נמודסמוס בוויקישיתוף
  • נמודסמוס, באתר GBIF (באנגלית)