סטיבן גייטלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטיבן גייטלי
לידה 17 במרץ 1976
דבלין, אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 10 באוקטובר 2009 (בגיל 33)
Andratx, ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה סטיבן פטריק דייוויד גייטלי
מקום קבורה בית הקברות גלאסנווין עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19932009 (כ־16 שנים)
עיסוק זמר, שחקן, מלחין, פזמונאי
סוגה פופ
סוג קול טנור עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים פולידור
www.stephengately.co.uk
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטיבן פטריק דייוויד גייטליאנגלית: Stephen Patrick David Gately; ‏17 במרץ 1976 - 10 באוקטובר 2009) היה זמר פופ, מלחין, פזמונאי ושחקן אירי, שהתפרסם לראשונה בלהקת הפופ האירית בויזון.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גייטלי הצטרף ללהקת הבנים האירית בויזון עם הקמתה על ידי המפיק והאמרגן האירי לואי וולש בשנת 1993. הלהקה התפרסמה לראשונה מחוץ לאירלנד בשנת 1995 כאשר הלהיט שלה Love Me For A Reason הגיע למקום השני במצעד הפזמונים הבריטי. בלהקה זו גייטלי היה סולן לצידו של הזמר רונאן קיטינג. להקת הפופ בויזון, שהייתה אחת מלהקות הבנים המצליחות של שנות התשעים, ושנצטיירה בתקשורת כמתחרתה של להקת הבנים טייק ד'את, התפרקה לאחר סבב הופעות בדבלין בשנת 2000. בשנת 2008 התאחדה הלהקה לשני מופעים בבריטניה והוציאה אלבום נוסף.[1]

לאחר התפרקות הלהקה התחיל גייטלי את קריירת הסולו שלו. בשנת 2000 הוא הוציא אלבום בשם "New Beginning", ובו כמה סינגלים בולטים. הסינגל "New Beginning", שנושא את שם האלבום, הגיע למקום השלישי במצעד הפזמונים הבריטי. סינגל אחר מהאלבום הוא גרסה מחודשת לשיר Bright Eyes. הסינגל הזה שימש כפסקול לסדרת טלוויזיה המבוססת על הסיפור גבעת ווטרשיפ, שבה דיבב גייטלי את הדמות של שחורי (Blackavar). כמו כן הסינגל I believe, שהגיע למקום האחד עשר במצעד הפזמונים הבריטי, שימש כפסקול לסרט בילי אליוט. סינגל נוסף מאותו אלבום, Stay, הגיע למקום השלוש עשרה במצעד הפזמונים הבריטי. בשנת 2001 נפרדו דרכיהם של גייטלי ושל חברת התקליטים שלו פולידור כשאז גייטלי החליט להקדיש את זמנו למשחק.[2] בשנת 2007 הקליט גייטלי את הסינגל Children of Tomorrow עבור תוכנית דרמה בתחנת הרדיו BBC7 המבוססת על סדרת הטלוויזיה הבדיונית דוקטור הו.

בשנת 2002 שיחק גייטלי בתפקיד יוסף בהצגת התיאטרון יוסף וכתונת הפסים המשגעת (באנגלית: Joseph and the Technicolour Dreamcoat), שהוצגה בווסט אנד בלונדון. גייטלי גילם דמויות נוספות בהצגות תיאטרון שונות, בהם את תופס הילדים בצ'יטי צ'יטי בנג בנג (2004-2005), דנדיני בסינדרלה (2005) והדחליל בהקוסם מארץ עוץ (2006). בנוסף לכך כיכב גייטלי בתוכניות טלוויזיה שונות כגון תוכנית כישרונות בשנת 2006, ובעונה השנייה של התחרות הבריטית רוקדים על הקרח (Dancing on Ice) בשנת 2007. בשנת 2008 כיכב גייטלי בסרט האימה קרדו (Credo), או קללת השטן (Devil’s Curse) בשמו האמריקאי.[3]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גייטלי נולד למשפחה ענייה של מעמד הפועלים בדבלין, אירלנד, והיה הבן הרביעי מתוך חמישה. עוד בצעירותו הוא שיחק בתפקידים שונים בהצגות של בית ספרו. גייטלי ניפרד מבן זוגו הראשון סטיבן האוורד בשנת 1993. בשנת 1999, עוד כשהיה חבר בלהקת בויזון ולפני תחילת קריירת הסולו שלו, הצהיר גייטלי על עצמו כהומוסקסואל בריאיון לעיתון סאן הבריטי, דבר שגרם לתדהמה בקרב מעריציו ולאכזבה בקרב מעריצותיו. באותו ריאיון לסאן גילה גייטלי כי משנת 1998 היה בקשר זוגי עם אלוי דה יונג, זמר בלהקת הפופ ההולנדית Caught in the Act. לואי וולש אמר אז שאם היה יודע זאת עליו לא היה מלהק אותו לבויזון, בטענה שזה לא מקובל. יציאתו מהארון של גייטלי תרמה לשיפור דעת הקהל ביחס להומוסקסואלים באותה תקופה בבריטניה, והפך את גייטלי לסמל חיובי של יציאה מהארון.[4] עם קבלתו של גייטלי כהומוסקסואל בלהקת בויזון וכמחווה עבורו הקליטו חברי הלהקה את הקליפ לשיר Better כשבו הם נראים בזוגיות עם אישה בעוד שגייטלי נראה בזוגיות עם גבר.[5]

לאחר שנתיים בהם סבל גייטלי מדיכאון ומהתמכרות לתרופות נפרדו בשנת 2002 גייטלי ודה יונג, וגייטלי חזר אז לדבלין. לאחר זמן מה החל לצאת גייטלי עם איש העסקים אנדרו קאוולס, לו הוא נישא בטקס בקפלה בלאס וגאס בשנת 2003. ב-19 במרץ 2006 נישאו שוב גייטלי וקאוולס בטקס איחוד אזרחי שהתקיים בלונדון. הזוג גר והיה פעיל חברתית בשכונת הייגייט בלונדון, שכונה שגייטלי מאוד אהב ואשר חי בה עד מותו. ביולי 2009 נפרץ ביתם ונשדדה ממנו תכולה בשווי של 80,000 ליש"ט.

גייטלי היה פעיל בארגוני צדקה בבריטניה. הוא היה אחד התומכים בארגון הצדקה הבריטי Missing People, המסייע למשפחות של ילדים שברחו מבתיהם ולילדים עזובים, ואחד הנציגים של ארגון הצדקה הבריטי Caudwell Children Charity, העוזר לילדים בעלי מוגבלויות ולילדים חולים.[6] בעזרת הופעות התרמה הכניס גייטלי אלפי ליש"ט לקופות ארגונים אלה. כמו כן, בשלוש השנים שקדמו למותו שקד גייטלי על כתיבת ספר ילדים בשם "עץ העונות" אותו הוא התכוון לפרסם לקראת חג המולד 2009. בהלווייתו הבטיח חברו ללהקה קיטינג כי הספר ייצא לאור.

בלילה שבין ה-10 ל-11 באוקטובר 2009 נפטר גייטלי כתוצאה מבצקת ריאות, בבית הנופש שלו ושל בן זוגו קאוולס במיורקה, ספרד, לאחר בילוי משותף של השניים בעיר פלמה דה מיורקה. למרות פרסומם של חשדות והשערות כי גייטלי מת מצריכת סמים או משתיית אלכוהול מרובה קבעו מקורות רשמיים בספרד כי מותו היה מוות טבעי.[7] חברי להקת בויזון הנותרים הגיעו למיורקה ביום שלאחר המוות והביעו את תדהמתם וצערם הרב על מות חברם. ב-16 באוקטובר הטיסו חברי הלהקה את גופתו לדבלין שם נערך לו טקס הלוויה שבו נכחו, בין היתר מעריצים, ידוענים ופוליטיקאים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סטיבן גייטלי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]