פורטל:הארי פוטר/מבוא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הארי פוטר (אנגלית: Harry Potter) הוא שמה של סדרת ספרים המונה שבעה חלקים, מאת הסופרת הבריטית ג'יי קיי רולינג. הספרים עוסקים בהרפתקאותיו של הקוסם המתבגר הארי פוטר וחבריו הטובים רון ויזלי והרמיוני גריינג'ר, הלומדים בבית הספר הוגוורטס לכישוף ולקוסמות. קו העלילה המרכזי של הסדרה הוא מאבקו של הארי למיגור הקוסם הרשע לורד וולדמורט, השואף לכבוש את עולם הקוסמים ולהכחיד את כל בני האדם שאינם בעלי כוחות קסם, ואף את הקוסמים והמכשפות שמתנגדים לדרכו.

ב-30 ביוני 1997 יצא לאור הספר הראשון בסדרה, הארי פוטר ואבן החכמים, והחל מתאריך זה זכו הספרים לפופולריות רבה מאוד, לביקורות משבחות ושליליות כאחד, ולהצלחה בינלאומית. ביוני 2008 חצו מכירות ספרי הסדרה את רף 400 מיליון העותקים, והיא תורגמה ללמעלה מ-67 שפות. ארבעת הספרים האחרונים בסדרה קבעו כל אחד בתורו את שיא הספר שנמכר במהירות הרבה ביותר. על פי ספר השיאים של גינס 2006, סדרת ספרי הארי פוטר נמצאת במקום השני כמצליחה ונמכרת בעולם (במקום הראשון נמצא התנ"ך), ורולינג היא הסופרת העשירה ביותר בעולם, כאשר הונה המוערך קרוב לכמיליארד דולרים.

את הסדרה ניתן לסווג למספר סוגות, בהן פנטזיה וספרי מתבגרים, ויש בה משמעויות ורמיזות תרבותיות רבות. לפי רולינג המוטיב המרכזי בסדרה הוא המוות, וזאת על אף שהסדרה נחשבת בראש ובראשונה כספרות ילדים. מוטיבים בולטים אחרים בסדרה הם אהבה ודעות קדומות. הסדרה מתאפיינת, בין השאר, בכך שהיא יוצרת עולם חדש של מושגים ומונחים מומצאים אשר היוו אתגר למתרגמי הסדרה.

ספרי הסדרה הם הבסיס לסדרת הסרטים המכניסה ביותר בהיסטוריה של הקולנוע, בסדרה יצאו לאקרנים שמונת סרטים. הספר השביעי הוסרט בשני חלקים, והקרנת השני מביניהם התחילה ב-15 ביולי 2011. הסדרה היא גם בסיס למוצרים מסחריים רבים, ושווי המותג הארי פוטר מוערך במיליארדי דולרים.