פורטל:מדע בישראל/כותרות ישנות במדע בישראל/2

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תאי גזע ותאים סרטניים - השוני והאפשרות[עריכת קוד מקור]

מחקר מנגנון מולקולרי חדש העומד מאחורי הקשר בין סרטן לבין התמיינות פגומה של תאי גזע, התפרסם בכתב העת המדעי Molecular Cell.
מחקר זה שייך לכיוון חדש יחסית בחקר הסרטן. במקום שינויים גנטיים, הוא מתמקד בתהליכים הקרויים אפיגנטיים: תהליכים שאינם משנים את המידע הגנטי, אך משפיעים על הדרך בו הוא עובר עיבוד בתוך התא. הבנת השינויים האפיגנטיים המעורבים בסרטן תקדם את החיפוש אחר טיפולים מולקולריים יעילים נגד גידולים ממאירים.
לדעת מדענים, תאי גזע הם ההבטחה הגדולה של רפואת העתיד, אך בנסיבות מסוימות עשויים תאים אלה עצמם להוביל למחלה. תאי הגזע הם תאים צעירים שלא עברו "התמחות", ושומרים על יכולת התחדשות מתמדת. אם הם אינם מתמיינים לסוגי תאים שונים, הם עלולים להתחלק ללא רסן, וכך לגרום לסרטן. המדענים הצליחו לפענח את הפרטים המולקולריים של תהליך המתרחש ב"אריזת" הדי-אן-איי בזמן התמיינות תאי גזע עובריים. התברר, כי כדי שהתאים יוכלו להתמיין כראוי, מספר אבני בניין באריזת הדי-אן-אי שלהם צריכות להיות מסומנות על ידי תג מולקולרי הקרוי יוביקוויטין. סימון זה נדרש כדי להפעיל קבוצה של גנים ארוכים במיוחד, אשר מאפשרים לתא להתמיין. המחקר נערך על ידי חוקרים ממכון ויצמן: פרופ' משה אורן, פרופ' איתן דומאני וד"ר יעקוב חנא, עוזריהם ותלמידיהם, יחד עם זוהר ולצ'ינסקי מהטכניון, ד"ר פנג זאנג ופרופ' שאוצ'ון יו מאוניברסיטת מישיגן שבארצות הברית, מחמוד חאג'-יחיא ופרופ' אשרף בריק מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ופרופ' דניאל אברדם מהטכניון ומאוניברסיטת ניס-סופיה אנטיפוליס שבצרפת.
שני חוקרים מאוניברסיטה העברית: ד"ר ערן משורר ותלמיד המחקר שי מלצר, פרסמו בכתב העת Nature Communications את ממצאיהם על המנגנונים שמאפשרים את הפלסטיות של דנ"א בתאי גזע עובריים ובכך את פוטנציאל ההתמיינות היכולת שלהם להפוך לכל סוג תא; מנגנוני תאי הגזע יכולים לעמוד לרשות הרפואה, שכן תאי גזע עובריים עשויים להתחלק באופן אינסופי, ולהתמיין לסוגי התאים השונים בגוף האדם. הבנת המנגנונים תאפשר בעתיד "הכנה" של תאים שונים במעבדה והשתלתם בגוף לצורך ריפוי מחלות המאופיינות במוות של תאים, כמו מחלת אלצהיימר, מחלת פרקינסון, סוכרת ומחלות ניווניות נוספות. המחקר נעשה בשיטות מיקרוסקופיות הבודקות את חוזק הקשר בין החלבונים לדנ"א בתאים חיים. החלבונים סומנו והחוקרים עקבו אחריהם כדי לבחון את הדינמיקה של הקשר. המדענים מצאו שינויים כימיים בחלבוני האריזה של הדנ"א. אלה חלבונים האחראים על אריזתו של הדנ"א בתוך גרעין התא.
ראו מידע נוסף: במכון ויצמן, באוניברסיטה העברית

תאי גזע עובריים של אדם