פרכוס טוני-קלוני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרכוס טוני-קלוני
תחום נוירולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
טיפול
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine 1184608 עריכת הנתון בוויקינתונים
MeSH D004830
סיווגים
ICD-10 G40.3 עריכת הנתון בוויקינתונים
ICD-11 8A68.4 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרכוסי טוני-קלוני (היו ידועים בעבר פרכוסי גרנד מל) הם סוג של התקפים כלליים המשפיעים על כל המוח. התקפי טוני-קלוני הם התקפים שמסווגים אותם במידה רבה כהתקפי אפילפסיה, למרות שההנחה שזהו סוג ההתקפים היחיד מוטעית.

פתופיזיולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התקפים כלליים מתרחשים בדרך כלל ללא סיבה ידועה.[1] עם זאת כמה סוגים של התקפים כלליים מתחילים כהתקפים קטנים יותר כמו, למשל, פרכוס חלקי פשוט או פרכוס חלקי מורכב ואז מתפשטים לשתי ההמיספרות של המוח. דבר זה נקרא הכללה משנית.[2] עם זאת יכולים להיות גורמים נוספים. יכולים לכלול חוסרים באיזון כימי ובנוירוטרנסמיטורים וסף גירוי גנטי. סף הגירוי להתקף יכול להשתנות כתוצאה מעייפות, תת תזונה, מחסור בשינה או מנוחה, לחץ, מתח, סוכרת, הבזקים של ניאון או לייזר, חוסר איזון של סוכר בדם, אנטי היסטמינים או גורמים אחרים.[3] במקרה של אפילפסיה סימפטומטית נקבע, לעיתים קרובות על ידי MRI או בטכניקות אחרות של דימות מוחי שיש דרגה מסוימת של נזק למספר גדול של נוירונים[4] הנגע, כלומר, הרקמה הצלקתית, שנגרמה על ידי מחסור בנוירונים אלה יכולה לגרום לקבוצות של נוירונים לירות באופן לא סדיר מטענים חשמליים ובכך ליצור התקף.

שלבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטון וידאו של התקף

ההתקפים מחולקים לשני שלבים, השלב הטוני והשלב הקלוני ומכאן שמו של סוג ההתקף. לעיתים תקדם לפרכוס הטוני-קלוני אאורה.

אאורה
ערך מורחב – אאורה
: האדם יכול לחוש תחושה חזקה של דז'ה וו, סחרחורת, רגשות לא רגילים (ואף לא הולמים), תחושות חזקות או חוסר נוחות, תחושה מבשרת רעות, ראייה או שמיעה משתנה (שיכולה, לעיתים, לכלול הזיות ולפעמים סימפטומים אחרים. אצל כל אדם מתבטאת האאורה בצורה שונה.[5] זהו, למעשה פרכוס חלקי פשוט. לפעמים יאבד האדם לגמרי את ההכרה ויעשה פעולות חוזרות ונשנות מוזרות וחסרות פשר (כמו מצמוץ שפתיים) לקראת סוף האאורה, בשלב בו ההתקף מתקדם והופך להיות פרכוס חלקי מורכב.
שלב האאורה קורה משום שפרכוסי טוני-קלוני מתחילים באזור מבודד של המוח הידוע כמוקד האפילפטי ומתפשט, בהדרגה, לכל המוח וכתוצאה מכך קורה איבוד הכרה ומתרחש פרכוס טוני-קלוני. אאורה יכולה להימשך לפחות כמה דקות עד כמה שעות. יש כאלה שיש להם אפילפסיה והם לא חווים אותה בכלל. לרוב האנשים שיש להם אאורה יהיה להם אותו סוג אאורה לפני ההתקף. הרבה פעמים יש אחרי אאורה פרכוס טוני-קלוני אך לא בהכרח. אאורה מהווה אזהרה מוקדמת לפני התקף והדבר מספק, פעמים רבות, זמן להתארגן לקראת ההתקף הקרב: לשכב כדי לא ליפול ולהיפצע, להודיע לאנשים באזור שצפוי התקף כדי שלא יבהלו וכדומה.
השלב הטוני
האדם מאבד הכרה במהירות ושרירי השלד נמתחים בפתאומיות, כשהם גורמים, לעיתים קרובות, לגפיים להימשך לכיוון הגוף או להידחף בעוצמה ממנו. דבר זה גורם לאדם ליפול אם הוא עומד. השלב הטוני הוא, בדרך כלל, החלק הקצר ביותר בהתקף ונמשך רק שניות ספורות, בדרך כלל. האדם יכול גם להשמיע קולות כמו אנחה קולנית בזמן השלב הטוני. זאת משום שהאוויר נדחף בעוצמה מהריאות.
השלב הקלוני
שרירי האדם יתחילו להתכווץ ולהתרפות במהירות כשהם גורמים תוך כדי כך עוויתות. אלה יכולות להיות מפרפורים מוגזמים של הגפיים ועד טלטולים עזים או רעידות של הגפיים הקשויים. האדם יכול להתגלגל ולהימתח עם התפשטות ההתקף. העיניים מתגלגלות אחורה או נסגרות והלשון ננשכת, לעיתים קרובות, כתוצאה מהתכווצויות עזות של הלסת. יכולה גם להיות בריחת שתן.

בשל התשישות הפיזית והנוירולוגית האדם שעבר פרכוס טוני-קלוני נרדם תמיד אחריו. בדרך כלל חווים גם, אחרי ההתעוררות, בלבול ושכחה שנעלמים בהדרגה אחרי שהוא נעשה מודע לכך שעבר התקף.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פנחס לרמן. אפילפסיה : מחלה עם תקוה. הוד השרון : עגור, תשמ"ט 1989.
  • יצחק שילר. אפילפסיה : מדריך לחולה ולבני משפחתו. ראש העין : פרולוג, 2005.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרכוס טוני-קלוני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ David Y Ko (5 באפריל 2007). "Tonic–Clonic Seizures". eMedicine. נבדק ב-2008-03-19. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Epilepsy Action: Simple Partial Seizures". Epilepsy Action. British Epilepsy Association. 19 בפברואר 2008. אורכב מ-המקור ב-2008-03-06. נבדק ב-2008-03-19. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Seizure Mechanisms and Threshold". Epilepsy Foundation. נבדק ב-2008-03-19.
  4. ^ Ruben Kuzniecky, M.D. (16 באפריל 2004). "Looking at the Brain". epilepsy.com. Epilepsy Therapy Project. אורכב מ-המקור ב-2007-10-12. נבדק ב-2008-03-19. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ http://www.epilepsy.com/101/ep101_symptom

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.