רודולף גרוסמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רודולף גרוסמן
Rudolf Grossmann
לידה 25 בינואר 1882
פרייבורג, הקיסרות הגרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 28 בנובמבר 1941 (בגיל 59)
פרייבורג, גרמניה הנאצית עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רודולף גרוסמןגרמנית: Rudolf Großmann‏; 25 בינואר 188228 בנובמבר 1941) היה צייר וגרפיקאי גרמני, חבר הזצסיון הברלינאי. ידוע במיוחד בזכות רישומי הדיוקן שצייר של אישים מפורסמים.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בסביבה אמנותית. סבו, וילהלם דורר, היה צייר החצר בבאדן ואמו מארי (1852–1889) הייתה ציירת פורטרטים. אביו, ויקטור, היה רופא, ולכן רודולף למד בתחילה רפואה ופילוסופיה במינכן, בין השנים 1902 ל-1904, ואז שהה חמש שנים בפריז, שם היה תלמידו של לוסיאן סימון.[1] בעודו שם, הוא התמסר בעיקר לציור נוף, בהשפעתו של פול סזאן.

עם חברו, ז'ול פסקין, נסע לבלגיה והולנד. מאוחר יותר נסעו לצפון ודרום צרפת, ולווינה, בודפשט וסטוקהולם. בשנת 1910 שהה זמן קצר בברלין ואז המשיך בנסיעותיו. הפעם למינכן, ואיטליה, שם התגורר עם חברו, הנס פורמן.

כשחזר לגרמניה, הוא גר בברלין; אייר ספרים וצייר דיוקנאות של ידוענים, שרבים מהם הוצגו במגזין הסאטירי Simplicissimus. בשנת 1928 הוא מונה לפרופסור בבית הספר המלכותי לאמנות. הוא היה גם חבר בזצסיון הברלינאי ובאגודת האמנים הגרמנים ( Deutscher Künstlerbund).[2]

לאחר עלייתו של היטלר לשלטון, בשנת 1934, פוטר מתפקידו ופרש לעיר הולדתו.

תחת הממשלה הנאצית, הוכרזו יצירותיו כ"אמנות מנוונת" ו-206 מהן הוחרמו. שלוש מהן הוצגו בתערוכת האמנות המנוונת התעמולתית ב-1937.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רודולף גרוסמן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Rudolf Großmann", rkd.nl (בהולנדית)
  2. ^ "Großmann, Rudolf", daten.digitale-sammlungen.de