שיחה:אלעזר מנחם מן שך/ארכיון 2

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.

לראש הדף
לתחתית הדף


רשימת המקורות[עריכת קוד מקור]

אינני מבין איך ניתן להציג ספר בשם "הלכה כרבי אליעזר" (גנוט), אם שמו היה כמוצהר רבי א ל ע ז ר מנחם ????????? זו טעות פאטאלית הגורמת לאיזכור משובש של שמו (כפי שאכן רבים טועים בכך). אל לה לויקיפדיה לתת יד לכך. תודה, אבן שפרוט

מה לעשות שזה שם החיבור. עם זאת, הורדתי אותו משום שהוא קשה מאוד להשגה וספק עד כמה הוא חשוב. נרו יאירשיחה • ח' בתמוז ה'תשע"ב • 16:06, 28 ביוני 2012 (IDT)

הרב?[עריכת קוד מקור]

שך מעולם לא הוסמך לרבנות כך שהכיתוב בפתיח "הרב אלעזר מנחם שך" איננו נכון. באנציקלופדיה העובדות הן אלו שאמורות להנחות את הכותבים. כיצד אם כן אישרו העורכים את הכיתוב הזה המנוגד למציאות? ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

כבר נאמר בפרקי אבות "עשה לך רב". כיוון שרבבות עשו אותו לרבם, הוא רב. דוד שי - שיחה 17:54, 21 בדצמבר 2012 (IST)


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 16:22, 3 במאי 2013 (IDT)


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 01:37, 14 במאי 2013 (IDT)


קישור שבור 3[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 04:12, 1 ביולי 2013 (IDT)


קישור שבור 4[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 17:34, 24 בספטמבר 2013 (IDT)


האם הגרי"ז נתן הסכמות רבות?[עריכת קוד מקור]

נמחקה מהערך הטענה שגרי"ז לא נתן הסכמות רבות. האם יש מקור לכך שהוא כן נתן הסכמות? עדירל - שיחה 00:29, 28 בינואר 2014 (IST)

הצד השני של השאלה הוא האם יש מקור לכך שהוא כמעט ולא נתן הסכמות. שתי האפשרויות יתכנו, וכמובן יש גם אופציה שלישית - שכמעט ולא ביקשו ממנו הסכמות. צריך לראות אם יש בביוגרפיות על הגרי"ז התייחסות למתן הסכמות על ידי הגרי"ז. מבחינה כמותית בדקתי במפעל הביבליוגרפיה העברית ויש שם 23 חיבורים עם הסכמה של הגרי"ז (המפעל כולל רק ספרים שיצאו עד תש"ך) - מספר של 23 הסכמות הוא מספר שקשה מאוד לטעון שהוא שייך לאדם שלא נתן הסכמות רבות. ייתכן שההסכמות ניתנו במשורה או רק אחרי עיון בספר וכו', אבל בשביל זה צריך לבדוק היטב את לשון ההסכמות עצמן. ‏DGtal10:04, 28 בינואר 2014 (IST)
אם זה המצב, אז המקור בעיתון שגוי. לדעתי, יש להחזיר את הכיתוב לעיתון, לכתוב שזו טענה פופולרית ושהיא שגוייה שכן יש עשרות הסכמות של הגרי"ז. עדירל - שיחה 10:35, 28 בינואר 2014 (IST)
הכתבה שהשמטתי אומרת בידענות שזו ההסכמה היחידה שנתן הרב מבריסק אי פעם. זו רק דוגמה אחרת לשטחיות ולטעויות הרבות בכתבה הזאת, אין מה לקשר אליה. עדירל, מה גורם לך לחשוב שזו טענה פופולרית? נרו יאירשיחה • כ"ז בשבט ה'תשע"ד • 19:17, 28 בינואר 2014 (IST)
ראיתי זאת בעוד מקום, אבל עכשיו ראיתי שזה לא עד כדי כך רווח. יישר כח. עדירל - שיחה 20:06, 28 בינואר 2014 (IST)
הנה דוגמא להסכמה דומה מאוד של הרב מבריסק, כאן

דעת הרב שך בעניין מכללות ובעניין ישיבת מערבא.[עריכת קוד מקור]

אל גרש בעניין המכללות הנה מכתבו של הרב שך: הרב שך מכללות בעניין ישיבת מערבא, כך מופיע בדף הויקי של מערבא.--מוישימישיחה • ב' בתמוז ה'תשע"ד • 15:18, 30 ביוני 2014 (IDT)

ירידה לרזולוציות - מקומה בערכים הספציפיים. הפסקה בערך כאן אינה עוסקת במערבא אלא בישיבות תיכוניות בכלל. בנוסף, העובדה לגבי מערבא נסמכת על טענת הרב צ'ייט, שהוא כמובן נוגע בדבר. ומכל מקום, בערך על ישיבת מערבא יש מקום לאזכר את טענתו, כפי שאכן נעשה. גרש - שיחה 15:31, 30 ביוני 2014 (IDT)
גרש זה עקרוני בהתנגדותו לישיבות תיכוניות, שהוא איפשר את פתיחת הישיבה במקרה מיוחד. בכל מקרה, מפוקפק זה לא, מה שמפוקפק זו הרדיפה שלך את כל מה שאני כותב, בכל מקרה המכללות זה מבוסס ביותר, ואני משחזר. --מוישימישיחה • ב' בתמוז ה'תשע"ד • 15:37, 30 ביוני 2014 (IDT)
אני יודע בדיוק מה אתה, ואני "ארדוף" כל עריכה מוכוונת-מטרה שלך. עליך להפנים שוויקיפדיה היא לא מה שאתה חושב. גרש - שיחה 15:48, 30 ביוני 2014 (IDT)
עדיף להביא זאת כהערת שוליים, ולא לציין בערך, את כל המכתב הארוך--גיא22 - שיחה 15:45, 30 ביוני 2014 (IDT)
אני לא בטוח שזה נכון לכתוב בערך שהרב שך התנגד למערבא, שבערך על ישיבת מערבא טוען הרב צ'ייט שהרב שך הסכים למוסד שלו בתנאים מסוימים. אז מי בעצם טוען נגדו ? ואומר שהרב שך כן התנגד לישיבת מערבא.--גיא22 - שיחה 15:51, 30 ביוני 2014 (IDT)
במחיקת העניין הוא טען "מפוקפק" (גם בעניין המכללות עד שהעליתי לו פה צילום), וכעת הוא מסביר דברים אחרים לחלוטין, מי מוכוון מטרה? --מוישימישיחה • ב' בתמוז ה'תשע"ד • 15:53, 30 ביוני 2014 (IDT)
אתה מפוקפק ועריכותיך מפוקפקות וכל הימצאותך כאן מפוקפקת. ותאמין לי שאני יודע בדיוק על מה אני מדבר. חפש לך מקומות אחרים, לא כאן. גרש - שיחה 15:57, 30 ביוני 2014 (IDT)
מוישי, המכתב שהבאת זה מ"מכתבים ומאמרים " איזה חלק ואיזה דף? אני רוצה לציין זאת כהערת שוליים לערך כמקובל--גיא22 - שיחה 16:01, 30 ביוני 2014 (IDT)
זה נמצא בעמ' רצ"א במכתבים ומאמרים החדש, לא זוכר איזה כרך, מכתב שצ"א, תודה. --מוישימישיחה • ב' בתמוז ה'תשע"ד • 16:06, 30 ביוני 2014 (IDT)

דעת הרב שך בעניין לימודי מקצוע לגברים[עריכת קוד מקור]

לא מצאתי בערך את העניין, מאחר והיום זה נושא עליו כביכול יקום ויפול דבר, לאחר שניסיתי לברר מה דעת הרב שך בעניין מצאתי מה שכתבו באתר המרכז החרדי להכשרה מקצועית

ב. הקמת בית הספר מותנית בהסכמה מראש של הרב שך זצ”ל. שאל אותי הרב ווינברגר בתמיהה: איך נקבל הסכמה כזו? עניתי לו שאנחנו מקבלים מראש כל תנאי והגבלה שיעמיד הרב זצ”ל ועל הרב וינברגר למצוא את האדם הנכון להציג את הדבר לפני הרב וכך היה. הוא ביקש מהרב בויאר שהיה אז סגן ראש עיריית בני ברק והוא עשה את השליחות וקיבל את הסכמת הרב. הרב שך ביקש שהרב אלישיב שיבדלח”א יקבע את התנאים. הוא קבע שנקים ועדה רוחנית של רבנים שבראשם יעמוד חתנו הרב יוסף ישראלזון זצ”ל, שיכוונו את דרכו של המוסד. הרב וינברגר עשה עוד שירות חשוב לבית הספר. הוא הציע את הרב יחזקאל פוגל להיות המנכ”ל הראשון לבית הספר והוא במסירותו ועבודתו הפך את החזון למציאות. אחרי שקיבלנו את האישור מהרבנים, היה עליי להתחיל לגייס כספים”.

כמו"כ, מעניין לראות את הכתבה האוהדת למכון מיתד נאמן כאן מאחר ואני יודע שמיד כשאכתוב, ידם של המשכתבים תהיה פה, אבקש להעלות את העניין לדיון לפני כן, מה היתה דעת הרב שך בעניין הכשרה מקצועית לגברים. תודה.--מוישימישיחה • ב' בתמוז ה'תשע"ד • 16:37, 30 ביוני 2014 (IDT)

בעניין זה של עמדתו של הרב שך בנוגע ליציאה לשוק העבודה, אני מעוניין להוסיף בפיסקה: "עמדותיו בנושאים השקפתיים ותורניים" את עמדת הרב שך כפי שעולה ממכתבו כאן, וכפי העולה מתמיכתו במרכז החרדי להכשרה מקצועית, כדלהלן: "הרב שך הורה, כי אברך שאין לו פרנסה, עליו לצאת לשוק העבודה. עם זאת הורה להעדיף מקורות עבודה תורניים. בעניין לימודי מקצוע לגברים, במרכז החרדי להכשרה מקצועית טוענים, כי קיבלו את ברכת הרב שך להקמתו"--מוישימישיחה • י"א בתמוז ה'תשע"ד • 20:56, 8 ביולי 2014 (IDT)

עוד ציטוטים מהרב שך: "דע לך חביבי שאף שמן ההכרח לבטל קצת מהלימוד בשביל טרדת הפרנסה, אבל צריך אתה לעמוד בתוקף בבית ללמוד שעה קבועה הדף היומי שנתקן זה מכבר" ו"לדעתי אם אפשר להמשיך עוד בתור מ"מ בתלמוד תורה כדאי להמשיך, אם המשכורת שהם נותנים מספיק להצרכים. אבל אם אין מספיק לפרנסה, יש לקבל העבודה הזו, באופן שיהיה לך זמן על קביעת עתים לתורה" וגם בירחי כלה אב תשנ"ד, הדברים האחרונים שאמר ברבים: "בקשתי מכם שתשמעו היטב את דברי, אם ברצונכם לשמור על כלל ישראל ולבנות את ארץ ישראל, שילחו את ילדכם לחידר, ומשם לישיבה קטנה ולישיבה גדולה, ורק לאחר מכן, אם ירצה בבגרותו להיות סוחר או לעסוק בכל דבר אחר, הוא יוכל לעשות כן, ואז הוא יידע שהוא יהודי"--מוישימישיחה • כ"ז באלול ה'תשע"ד • 10:38, 22 בספטמבר 2014 (IDT)

ממתי הרב שך הפסיק לתפקד, ואין לקבל מתקופות אלו פירסומים בשמו???[עריכת קוד מקור]

כאן טוען גרש, שבעת הקמת המכון החרדי להכשרה מקצועית בשנת תשנ"ה, הרב שך לא תפקד מבחינה בריאותית, ולכן הפירסום הזה הוא "לוט בערפל", א"כ, וודאי וודאי שיש להטיל ספק באמירה שפורסמה בשם הרב שך בשנת תשנ"ח שיש למסור את הנפש על גזירת הגיוס, כאן, אמירה שמבססים עליה כיום את עניין ה"יהרג ואל יעבור" שבהליכה לצבא. מוישימישיחה • כ"ז באלול ה'תשע"ד • 00:24, 22 בספטמבר 2014 (IDT)

ראוי לציין, שגרש הכניס את המכתב הזה לערך. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)
תמשיכו לנגח ולקנטר כל מה שקשור לרב שך, זה מתאים לכם ומוסיף לכם כבוד. תמשיכו תמשיכו, גרש - שיחה 01:39, 22 בספטמבר 2014 (IDT)
גרש, שואלים עניינית, תענה עניינית. אני לא בא לפסוק בעניין (על אף שיש לי משנה סדורה בעניין, עם עשרות עדויות ומסמכים), אני רוצה שאתה תאמר מהי האמת מבחינתך, מדוע אמירה של הרב שך מתשנ"ה אתה פוסל, כי לפי תבנית המחשבה שלך, הרב שך הקיצוני לא יכול לומר אותה, ואילו אמירה אחרת, 3 שנים אחר כך, אתה מקבל, כי היא מתאימה לתבנית המחשבה שלך. מוישימישיחה • כ"ז באלול ה'תשע"ד • 09:11, 22 בספטמבר 2014 (IDT)
גרש, זו לא תשובה מכובדת. מוישימי שואל שאלה טובה, ואם אין לך תשובה - ידך על התחתונה. נרו יאירשיחה • כ"ז באלול ה'תשע"ד • 11:38, 22 בספטמבר 2014 (IDT)
שאלת תם, בזמנו, יכולתי לשאול את ר' אהרן נחום מילצקי, אך לא עשיתי כך. מהו הזמן המקובל, שממנו והלאה הפסיקו להתקבל הוראות מהרב ש"ך? בניגוד לאחרים אני שואל כדי לקבוע כללים בעניין, ולא כדי לנגח. ברכות אריאל פ. (slav4)דף שיחה 11:39, 22 בספטמבר 2014 (IDT)
אני כלל לא בטוח שכל האחרים רוצים לנגח. "הנח כוונה טובה". נרו יאירשיחה • כ"ז באלול ה'תשע"ד • 11:46, 22 בספטמבר 2014 (IDT)
נרו, האמן לי שאני יודע בדיוק, אבל בדיוק, עם מי יש לי עסק. לעניין עצמו: אני התכוונתי לדמדומי חייו של הרב שך. בשנות התשעים הוא עוד ניהל עולם ומלואו. גרש - שיחה 14:44, 22 בספטמבר 2014 (IDT)
אריאל, עד לפני שלוש שנים היה מקובל שעד תשנ"ד (בתשנ"ו הייתה הוראה להצביע לנתניהו, שהתקבלה בגיחוך בזמנו). ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)
גרש, יצא המרצע מן השק, כולנו כבר יודעים בדיוק, אבל בדיוק עם מי יש לנו עסק. לענין עצמו, מוישימי שאל יפה ואתה מתקיף, ושוב אתה לא עונה, ולא מסביר איך אתה מביא ציטטות מדמדומי חייו של הרב שך (כהגדרתך), ומוחק ציטטות משנות ה90 כשהם לא לרוחך בתואנה שהוא לא תפקד מבחינה בריאותית. חן חן. מקוה לטובשיחה • כ"ז באלול ה'תשע"ד • 15:01, 22 בספטמבר 2014 (IDT)
גרש, תן שנה, אריאל, תודה שהצטרפת, תעקוב מקורב אחר האובייקטיביות, ותבין על מה אני מדבר.--מוישימישיחה • כ"ז באלול ה'תשע"ד • 15:08, 22 בספטמבר 2014 (IDT)
גם לי ידוע שבערך בחמש שנים האחרונות של חייו הרב שך כבר היה סנילי. מסתבר שיצאו תחת ידו כל מיני הוראות וחתימות כמו שיצאו תחת ידו של הרב אלישיב בסוף ימיו - בשני המקרים הם לא ידעו במה מדובר. • צִבְיָהשיחה • כ"ז באלול ה'תשע"ד 15:46, 22 בספטמבר 2014 (IDT)
ציינתי שכל הסיפור עם המרכז החרדי מתבסס על שמועות והערכות וגרסתם האובייקטיבית של אנשי המכון וכו' וכו'. אלו לא דברים בדוקים וחד משמעיים והם לוטים בערפל. הוספתי וציינתי כי גם הרב אלישיב עצמו, שבתחילה נציגיו אישרו את פעילות המרכז, חזר בו. לכן גם אם הרב שך היה בתחילה בדעת הרב אלישיב, מן הסתם הייתה דעתו כדעתו, כי הם שידרו על אותו גל. והוספתי וציינתי בהערת אגב כי אינני יודע אם בשלב ההוא - ואני מתכוון לדמדומי חייו ולא לשנות ה-90 הממוצעות - הרב שך עוד תפקד מבחינה בריאותית. מיד החבורה הידועה של אוהבי הרב שך מוצאת מדמנה להתבוסס בה (ולא התכוונתי לצביה. היא ישרה והגונה ולא שייכת לקבוצה הזאת). ועל כך כתבתי: תמשיכו תמשיכו, זה מתאים לכם ומוסיף לכם כבוד. גרש - שיחה 16:14, 22 בספטמבר 2014 (IDT)
זה לא שמועות והערכות, זו גירסתם של מקימי המכון, ואף אחד לא טען אחרת (כך גם ציינתי בכתיבה שלי בערך), מה גם שניתן להניח שזה נכון כאשר לדבריך הרב אלישיב אישר את המכון, סביר שזה לא היה שונה ממה שחשב הרב שך על המכון, ואם זה לא היה כך, מן הסתם יתד נאמן לא היה מגבה את מקימי המכון, הכל כמובן מתוך הנחה שניתן לייחס חשיבות למה שלכאורה הורה הרב שך בתשנ"ה (כך לפחות עולה מהעובדה שאתה מתייחס לדברי הרב שך בתשנ"ח, 3 שנים אחר כך, כאמת). חבל מאוד שאתה מטשטש ולא נותן שנה, אלא מתייחס במעורפל ל"דמדומי חייו" וכו'. הרב אלישיב "חזר בו" בשנת תשע"ב ב"דמדומיו" כפי שאתה מגדיר את זה.--מוישימישיחה • כ"ז באלול ה'תשע"ד • 16:18, 22 בספטמבר 2014 (IDT)

כפי שהבנתי מקריאת הדיון, אין בדיון זה מי שחולק שבאחרית ימיו של הרב שך יצאו הוראות בשמו בלי שהיה לו שמץ של מושג מה היה כתוב בהן, והוויכוח הוא רק באשר למועד שבו החל שלב זה של חייו. מכאן נובע שהרב שך היה מוקף בעדת נוכלים. האמנם? דוד שי - שיחה 23:10, 22 בספטמבר 2014 (IDT)

זהו חידוש עבורך?? דוקטור למדעי היהדות - שיחה 13:07, 23 באוקטובר 2014 (IDT)
כולם מודים שבעלי אינטרסים הוציאו דברים, אין קשר לאנשים שמקיפים את הרב, על פי העולה מדבריי ההוראה משנת תשנ"ח שפורסמה ביתד נאמן, היתה שקרית, מי שפירסם אותה, היו אנשי יתד נאמן, לא יודע אם אנשי הרב יכלו, או שהיו חייבים להדפיס מודעות ולספר ש"זה לא נכון" (אני שמעתי ממי מאנשי הבית שכבר מזמן אמרו שאמירה זו היא שקר). לדברי גרש כבר בשנת תשנ"ה יצאה הוראה שקרית ע"י בעלי אינטרס, "המכון החרדי להכשרה מקצועית", איני יודע אם זה פורסם כבר אז, אולם הבאתי פרסום מיתד שמציין כי המכון הוקם בברכת מרנן ורבנן שליט"א. האם בני הבית היו חייבים לצאת ולזעוק בקול רעש גדול שזה שקר, כאמור לו זה פורסם אז? כאשר היתד נאמן מגבה את זה?. אני לא אומר שכל האנשים שהקיפו את הרב שך היו בדרגה שלו, ברור שיש מהם שהיו בעלי דרגה נחותה יותר, בלשון המעטה, אולם אין להאשימם בכל פירסום של בעל אינטרס כזה או אחר בשם הרב שך.--מוישימישיחה • כ"ח באלול ה'תשע"ד • 00:02, 23 בספטמבר 2014 (IDT)
הנושא הזה לא הוכרע, מצאתי מקור חשוב שיכול לשפוך עוד מעט ידע על הנושא, מדובר על מכתבו האחרון כנראה של הרב שך, הנוסח כמו גם צורת החתימה נותנים קצת מידע. המכתב עוסק בנושא הבלאגן בישיבת פוניבז', ראה כאן.--מוישימישיחה • ו' בתמוז ה'תשע"ה • 20:40, 22 ביוני 2015 (IDT)

הגנה[עריכת קוד מקור]

בהתאם להחלטת ביורוקרט, ננעלה האפשרות לערוך ערך זה. הסיבות לנעילה, והדרך לביצוע עריכות בערך מפורטת בדף דף שיחתו של אריאל. לשנה טובה תכתבו ותחתמו לאלתר ולחיים טובים. (slav4)דף שיחה 09:27, 23 בספטמבר 2014 (IDT)

הנה דוגמה טרייה משיטות הפעולה של עיוות ציטטות[עריכת קוד מקור]

יש באמתחתי עשרות (!) מקורות וציטטות, ממוסמכים וחד משמעיים, אודות השקפותיו של הרב שטיינמן בנושאים שונים ובהם נושאים שנויים במחלוקת כמו יציאה לשוק עבודה. אולם משום כבודו אני נמנע מלהעלות אותם. אדרבה, כשנתקלתי בערך שלו בנושאים במחלוקת הוספתי מילת הסתייגות דוגמת "נטען כי..." וכדומה. אבל אותו מוישימי, המשתייך לחוג "שונאי הרב שך" (המכונים בעגה החרדית "שונאים"), פתח היום (כנראה מתוך מחשבה שאחשוש מלעמוד על המשמר בגלל הדיונים כאן) פסקה מיוחדת בערך על הרב שך, תחת הכותרת הזועקת "יציאה לשוק העבודה". הוא מציין שלוש התייחסויות, מחבר אותן יחד, מתוך מטרה ליצור באמצעותן מצג כאילו הרב שך הורה כשיטה חד משמעית לכל אברך שנתקל בבעיות פרנסה "לצאת לשוק העבודה". הרי אין סילוף והטיה גדולים מזה.
הנה הנוסח של "מוישימי": ”הרב שך הורה, כי אברך שאין לו פרנסה, עליו לצאת לשוק העבודה. עם זאת הורה להעדיף מקורות עבודה תורניים. בעניין לימודי מקצוע לגברים, במרכז החרדי להכשרה מקצועית טוענים, כי קיבלו את ברכת הרב שך להקמתו, ובעיתון יתד נאמן בשנת תשנ"ט פורסמה כתבה אוהדת למכון, תחת הכותרת "ההכרח לא יגונה" ובה צויין כי המרכז הוקם בברכת מרנן ורבנן גדולי התורה שליט"א.”
וכעת נעשה סדר: מה נאמר במכתב של הרב שך? קודם כל הפתיח שלו אומר כך: "האדם צריך לדאוג לעלייתו העצמי בתורה ויראת שמים, וזה הדבר הכי חשוב, ואין שום דבר שבגלל זה אדם צריך לוותר על עלייתו בתורה ויראת שמים". רק מתוך הקונטקסט הזה ניתן להמשיך ולקרוא את המשך דבריו: "אמנם אם אין פרנסה, כיוון שבלי פרנסה אי אפשר ללמוד בשקט ולעלות בתורה ויראת שמים, על כן יש לדאוג לפרנסה, ולהעדיף דבר שאפשר להתפרנס ממנו שיש בזה איזה לימוד ועליה התורה". הוא לא מדבר במושגים של "יציאה לשוק העבודה" כמושג, אלא על "דאגה לפרנסה", יחי ההבדל הקטן (למי שבקי בניואנסים), ולא פחות חשוב מכך, הרב שך מצמיד לזה תוספת חשובה מאוד: "ולהעדיף דבר שאפשר להתפרנס ממנו שיש בזה איזה לימוד ועליה התורה". כלומר, מציאת פרנסה כר"מ, מלמד בתלמוד תורה וכדומה. אם כן, סיכום השקפת הרב שך מהמכתב הנ"ל: "אין שום דבר (=קריירה, מקצוע מכובד, כבוד ותהילה, כסף, הנאות החיים) שבגללו אדם צריך לוותר על עלייתו בתורה ויראת שמים", אלא שאם יש מצב של חוסר פרנסה שמפריע לעלייה בתורה ויראת שמים, אזי "ידאג לו לפרנסה" (=כדי שיוכל להמשיך ולעלות בתורה ויראת שמים), ורצוי שימצא איזו משרה של ר"מ או מלמד, כדי שגם הפרנסה עצמה לא תגרום לביטול תורה. נו, ועכשיו נשוב ונקרא את "הניסוח האנציקלופדי" של "מוישימי": "הרב שך הורה, כי אברך שאין לו פרנסה, עליו לצאת לשוק העבודה". חד וחלק, כמה פשוט. לקחת את הרב שך, הארכי-שמרן, ולהפוך אותו לסופר-ליברל.
לא פחות חמור הוא הטריק של צירוף עוד התייחסות לעניין כדי לעבות אותו ועל ידי כך ליצור את המצג הרצוי לו. כל הנושא של הקמתו ופעילותו של המכון החרדי להכשרה מקצועית הוא מורכב ובעייתי ולוט בערפל. עובדה היא שבתחילה שליחי הרב אלישיב נתנו את הסכמתם ולאחר מכן הרב אלישיב עצמו כתב מכתב נוקב נגד לימודים כאלה (כפי שניתן לראות בערכו ובערך של יחזקאל פוגל). יש אומרים שמייסדי המכון הציגו לרבנים דבר אחד ועשו משהו שונה. אינני בטוח שבאותה תקופה הרב שך בכלל תפקד מבחינה בריאותית. ומכל מקום מי שכורך זאת בפסקה המתארת את השקפתו של הרב שך בנושא, כאילו ניתן לקבוע על פי זה את השקפתו, עושה זאת מתוך מניעים פסולים, ויש לעמוד על המשמר. גרש - שיחה 19:35, 21 בספטמבר 2014 (IDT)

גרש, ראשית חשוב לי לציין כי את הנושא הזה כתבתי בדף השיחה שם לפני זמן רב, ולא היתה שום התנגדות במשך כל הזמן הזה, ולכן הכנסתי. לגופו של עניין, אתה קבעת לעצמך את התבנית, ועל פיה אתה משלב את הרעיונות והתובנות שלך, הרב שך לא היה שמרן, הוא היה סופר ליברל, הכריע בעד כניסה לקואליציה, התנגד בחריפות לחקיקה דתית, בניגוד למקובל עד לתקופתו, הוא היה נואם בחסד, וזועק בקול. אחד מחוקרים החרדים הגדיר את הרב שך כליברל במעשה וקנאי בדיבור, אנקוט פה רק 2 דוגמאות קטנות להתקפות על הרב שך כ"ליברל" חב"ד והקנאים. אגב, אותה תבנית מחשבה מעוותת היא שגרמה לך להכתיר כמפוקפק את העובדה שהרב שך הורה כי מי שלא מתאימה לסמינר, יש לפעול בכדי שתלך למכללה (ולא לאוניברסיטה), הובא לעיל, ונמצא כאן.
המינוח "יציאה לשוק העבודה" הוא אכן חדשני, בזמן הרב שך קראו לו "דאגה לפרנסה", אבל מאחר וזו הטרמינולוגיה הרווחת פה משום מה, נקטתי בלשון זו. ‫הרב שך כותב במפורש 'יש לדאוג לפרנסה'. ורק מוסיף 'להעדיף דבר שאפשר להתפרנס ממנו שיש בזה איזה לימוד ועליה התורה'. כלומר, שאם כבר יוצאים לפרנסה, בכל זאת 'להעדיף' משרה תורנית. אך המובן שאם לא ימצא שכזו, כי אז ידאג לפרנסה ככל שתהיה. זהו הפירוש המילולי המובן לכל. הנה ציטוט נוסף מהרב שך בשיחה בישיבה "כולנו צעירים וצריכים לבנות את העתיד לחיות את החיים וכל אחד צריך לבסס את עצמו ביראת שמים ולרכוש רוחניות אחרת זה תרתי גיהנם בין אם יצא סוחר או בן תורה" יש אגב עוד המון דוגמאות בנושא בספר "ארחות התשובה" להרב שך, שאינו תחת ידי כעת, בעניין הרב שטיינמן, אותו דבר, קבעת לעצמך תבנית של "מתון" ואתה ממלא אותה בתוכן על פי הרעיונות והתובנות שלך, יש מהרב שטיינמן עשרות ואם לא מאות ציטוטים בגודל חובת הקדשת החיים לתורה בספרי "עין לא ראתה" וב"פרי חיים" אלא שאותם אתה מסרב לראות, אתה מעדיף למצוא את אותו אחד שהורה לו הגראי"ל לצאת לעבוד כאשר נקלע לקשיי פרנסה. בעניין הרב אלישיב, זה לא הנושא, אבל הרב אלישיב לא חזר בו מההסכמה למכון עד לשנת תשע"ב שם הדברים נתונים בשאלה האם היה יכול להכריע בתקופה זו, לדוגמא סירב להכריע בתקופה ההיא על עניין מבערי הגז החדישים.
אגב, הוכחת את ה"אובייקטיביות" שלך כאשר כתבת את הנ"ל: "המשתייך לחוג "שונאי הרב שך" (המכונים בעגה החרדית "שונאים")"--מוישימישיחה • כ"ז באלול ה'תשע"ד • 20:36, 21 בספטמבר 2014 (IDT)
על לציין שבלי להעליב, משתמש:מוישימי ספציפית באמת מכוון אג'דנה ולא ממש אובייקטיבי. האם זה בכוונה או רק בגלל שהוא טירון? לאלוקים פתרונים. כרגע כעורך הוא לא משהו. • צִבְיָהשיחה • כ"ו באלול ה'תשע"ד 20:44, 21 בספטמבר 2014 (IDT)
אני רק מביא מקורות, אשמח אם תביאי דוגמא ספציפית להטיה--מוישימישיחה • כ"ז באלול ה'תשע"ד • 20:46, 21 בספטמבר 2014 (IDT)
אני לא מספיק אובססיבית בנושא בשביל לערוך כאן דיון מלומד על העניין. משלל ההיתקלויות שלי בניסוחים שלך, בין לבדי (אני קוראת הרבה לא תמיד מגיבה) ובין דרך הפניות שגרש הביא - הניסוחים שלך לא ניטרליים ויש לך ראיית עולם מאד צרה ואחידה. לא מאשימה אותך. זה הרעה החולה של הדור האחרון בציבור החרדי. ועדיין, זה לא אומר שאתה כשיר לכתוב אנציקלופדיה. • צִבְיָהשיחה • כ"ו באלול ה'תשע"ד 20:53, 21 בספטמבר 2014 (IDT)

מקומו לעיל, תודה.--מוישימישיחה • כ"ט באלול ה'תשע"ד • 00:09, 24 בספטמבר 2014 (IDT)

כל עוד הוא מתנהג בנימוס ומביא מקורות אמינים שלפיהם הכתוב אצלנו שגוי - אנחנו צריכים לשמוח שהוא מתקן את הערכים, ולא משנה מה המטרה שלו. נרו יאירשיחה • כ"ט באלול ה'תשע"ד • 02:06, 24 בספטמבר 2014 (IDT)

הפניה לדף פירושונים[עריכת קוד מקור]

יצחק יעקב רבינוביץ, משתמש:slav4, נא לתקן ל: יצחק יעקב רבינוביץ (פוניבז'). ביקורת - שיחה 13:12, 8 באוקטובר 2014 (IDT)

בוצע בוצע אם הבנתי נכון את כוונתך. ברכות (slav4)דף שיחה 23:17, 9 באוקטובר 2014 (IDT)
סלאב!, מה בוצע? דף ההיסטוריה של הערך מלמד שלא קרה בו כלום מאז שהפעלת את ההגנה הטוטאלית. ביקורת - שיחה 23:24, 9 באוקטובר 2014 (IDT)
רצית תיקון בערך, או בדף הפירושונים? ברכות (slav4)דף שיחה 23:27, 9 באוקטובר 2014 (IDT)
בערך. הרי בדף הפירושונים יכלתי לטפל בעצמי. (והתיקון שלך בו, ישונה בהמשך לאחר שינוי שם הדף). מה שרציתי, שאת שני המופעים בערך הנוכחי שמפנים לדף הפירושונים תסדר כך שיפנו לדף הספציפי יצחק יעקב רבינוביץ (פוניבז') (ץ ולא ץ', ביקשתי העברה בוק:במ, זו טעות). ביקורת - שיחה 23:30, 9 באוקטובר 2014 (IDT)
בוצע בוצע אם הבנתי נכון את כוונתך. ברכות (slav4)דף שיחה 23:48, 9 באוקטובר 2014 (IDT)
סלאב, תודה וסליחה על הנדנוד. אני מנסה להבהיר את עצי בפעם האחרונה: בתוך הערך אלעזר מנחם מן שך שנחסם לעריכה ולכן אינני יכול לבצע בו שינויים, ישנם שני מופעים של השם "יצחק יעקב רבינוביץ" שמובילים לדף הפירושונים. 1. בפסקה אלעזר מנחם מן שך#פוניבז' 2. בפסקה אלעזר מנחם מן שך#רבותיו בתורה ובהנהגה. אם תוכל לתקן את ההפניה כך שתוליך ישירות לדף הנ"ל, כלומר: החלף [[יצחק יעקב רבינוביץ]] ל-[[יצחק יעקב רבינוביץ (פוניבז')|יצחק יעקב רבינוביץ]]. תודה רבה. ביקורת - שיחה 00:02, 10 באוקטובר 2014 (IDT)
בוצע בוצע ברכות (slav4)דף שיחה 00:14, 10 באוקטובר 2014 (IDT)

אפשר להוסיף אם לא קשה[עריכת קוד מקור]

את התמונה מויקיפדיה באנגלית שם יש תמונה יפה וצבעונית של הרב. למור ה5 - שיחה 19:18, 1 בנובמבר 2014 (IST)

התמונה שם ב"שימוש הוגן", למעשה לא הוגן. יש להסירה גם משם. ישנה שם עוד תמונה שאינה כאן, אבל כנראה שגם היא בעייתית מבחינת זכויות יוצרים. ביקורת - שיחה 19:28, 1 בנובמבר 2014 (IST)