אדית פרנאדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הונגריההונגריה זהו שם הונגרי; שם המשפחה הוא פַרנַאדִי.
אדית פרנאדי
Farnadi Edit
לידה 25 בספטמבר 1911
בודפשט, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 14 בדצמבר 1973 (בגיל 62)
גראץ, אוסטריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות היהודי ברחוב קוזמה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה למוזיקה פרנץ ליסט בבודפשט עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדית פַרנַאדִיהונגרית: Farnadi Edit/Edith; בודפשט, 25 בספטמבר 1911[1]גראץ, 14 בדצמבר 1973) הייתה פסנתרנית יהודייה-הונגרייה, ילדת פלא, מורה למוזיקה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדית פרנאדי נולדה במשפחה יהודית כבתם של מרק פרנאדי (18741945), פקיד ושל אנה ברייטנר. היא החלה לנגן בפסנתר בגיל שבע. בגיל תשע הפכה לתלמידה באקדמיה למוזיקה ע"ש פרנץ ליסט בבודפשט כילדת פלא. כעבור 3 שנים (בגיל 12) ביצע את הקונצ'רטו לפסנתר של בטהובן בדו מז'ור ללא מנצח, בליווי תזמורת. היא למדה אצל בלה בארטוק, ארנולד סקיי וליאו ויינר. פרנאדי הייתה בקושי בת 16 כשסיימה את לימודיה. הוענקה לה פעמיים מלגת ליסט. בשנות השלושים עבדה כנגנית של מוזיקה קאמרית וכמלווה בבית הספר של המאסטר של ינה הובאי והופיעה לעיתים קרובות באירועים בארמון הובאי כבני זוגם של ריכרד שטראוס, ברוניסלב הוברמן ואדה זטורצקי.

את הופעת הבכורה שלה ערכה בערב בטהובן של תיאטרון גולדמארק במסגרת פעילות התרבות של אומיקה - ההתאחדות הלאומית היהודית-הונגרית לחינוך בדצמבר 1939, פעילות זו הייתה מיועדת עבור אמנים יהודיים שלא יכלו להופיע בפני קהל נוצרי, אלא יהודי בלבד בגלל החוקים האנטי יהודיים של ממשלת הונגריה במלחמת העולם השנייה, כמו החוק היהודי השני והחוק היהודי השלישי. היא הופיעה בערב בטהובן שהתקיים באולם הקונצרטים ברחוב ארנה הולאן. בינואר 1942 הופיעה פעמיים בקונצ'רטו לפסנתר של בטהובן בדו מז'ור ובמאי הופיעה עם רביעיית המיתרים של אדלר. בנובמבר 1943 ניגנה את הקונצ'רטו לפסנתר של סן-סנס שמנוגנת לעיתים נדירות.

למרות הופעותיה הבודדות האלה, בשל מוצאה היהודי, בילתה את שנות מלחמת העולם השנייה (19391945) בפרישה כמעט מוחלטת {למעט הופעותיה במסגרת אומיקה כאמור). היא נסעה לאוסטריה בשנת 1946 והופיעה בקביעות בכל מערב אירופה. בעשור האחרון לחייה לימדה בגראץ והקליטה לתקליטים את כל יצירות הפסנתר של זולטאן קודאי ובלה ברטוק. היא התארחה גם בהונגריה משנות ה-60. הופיעה בפעם האחרונה בשנת 1972.

פרנאדי עבדה עם מנצחים גדולים כמו קלמנס קראוס, קרל בהם, הרמן שרכן, ארנסט אנסרמה, אדריאן בולט וולפגנג זאוואליש.

היא נקברה בבודפשט.

חייה הפרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1946 התחתנה עם זמר הטנור פאל שוגאר.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Születési bejegyzése a Budapest VII. kerületi polgári születési akv. 2266/1911. folyószáma alatt.