אומץ אמיתי (סרט, 1969)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אומץ אמיתי
True Grit
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על רומן של צ'ארלס פורטיס
בימוי הנרי הת'וואי
הופק בידי האל ואליס
תסריט מרגרט רוברטס
עריכה וורן לאו
שחקנים ראשיים ג'ון ויין
קים דארבי
גלן קמפבל
מוזיקה אלמר ברנסטיין
צילום לוסיין באלארד
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה פרמאונט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי פרמאונט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 12 ביוני 1969
משך הקרנה 128 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה מערבון, סרט מבוסס יצירה ספרותית, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 31,100,000 דולר
הכנסות באתר מוג'ו truegrit
פרסים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אומץ אמיתיאנגלית: True Grit) הוא מערבון אמריקאי משנת 1969 בבימויו של ג'ון הת'וואי, עם ג'ון ויין, קים דארבי וגלן קמפבל בתפקידים הראשיים.

ג'ון ויין שיחק גם בסרט המשך בשם "רוסטר קוגבורן" (1975) לצדה של קתרין הפבורן שהצליח פחות.

התסריט מבוסס על הרומן רב המכר "אומץ אמיתי" מאת צ'ארלס פורטיס משנת 1968. רימייק לסרט נעשה ב-2010 בהפקתם ובבימוים של האחים כהן.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

1880, מחוז יל בארקנסו - פרנק רוס (ג'ון פיקארד), יוצא לפורט סמית ביחד עם עוזרו טום צ'ייני (ג'ף קורי) לרכוש סוסים אצל קולונל סטונהיל (סטרות'ר מרטין). בתו מאטי (קים דארבי) בת ה-14 מנהלת את כספי החווה נותנת לו את הכסף לרכישה ועוד שתי מטבעות זהב "למזל" היא חוששת מצ'ייני שיש לו עבר לא טוב ואביה לקח אותו לחווה כדי לשקם אותו.

בפורט סמית משתכר צ'ייני, רב עם רוס, הורג אותו ושודד את כספו. מאטי נשבעת לנקום בו. היא מגיעה לפורט סמית, נוכחת בתליית שלושה פושעים ונתקלת במרשל רובן "רוסטר" קוגבורן שהביא מספר פושעים למעצר ומעיד בפני "השופט התליין" יצחק צ'ארלס פרקר (אנ') על מקרה בו נאלץ להרוג עבריין כהגנה עצמית.

מאטי מבקשת מקוגבורן ללכוד את צ'ייני אך הוא מסרב בתחילה ומתייחס אליה כילדה. רק לאחר שהיא מציעה לו 100 דולר הוא מתרצה. הוא מעוניין ללכוד את צ'ייני ביחד עם האקדוחן "לאקי" נד פפר (רוברט דובאל) אותו הוא מחפש זמן רב.

קוגבורן הוא מבוגר, שתיין ושתום עין אך מאטי מאמינה בו. בפונדק בו היא מתגוררת היא פוגשת בריינג'ר לביף (גלן קמפבל) מטקסס שרודף אחרי נד פפר שרצח סנטור מטקסס ויש פרס ללכידתו. קוגבורן ולביף מחליטים לצאת ביחד ולהתחלק בפרס. הם מסרבים לצרף את מאטי אך היא עומדת על כך וכשהם חוצים את הנהר במעבורת היא חוצה אותו על סוס.

הם מגיעים לשטח בשליטת האינדיאנים. ומקבלים ידיעות על נד פפר. הוא אמור להגיע עם אקדוחניו לבקתה בה נמצאים שני אקדוחנים - קווינסי (ג'רמי סלייט) ומון (דניס הופר) ולהצטרף אליהם לשוד מרכבת דואר. הם משתלטים על שניהם ומאיימים עליהם. מון מתחיל לדבר אך קווינסי הורג אותו בסכין וקוגבורן יורה בו. לפני שהוא מת אומר קווינסי שהם מחכים לנד פפר וחבורתו.

קוגבורן ולביף אורבים לנד פפר ואקדוחניו והורגים אחד מהם אך פפר מצליח להימלט.

הם ממשיכים בדרכם, מאטי יורדת לנהר להתרחץ ונתקלת בצ'ייני. היא יורה ופוצעת אותו קלות אך נופלת בשבי נד פפר וחבורתו שנזעקים לשמע היריות. קוגבורן קורא לפפר להניח למאטי ונד דורש ממנו להסתלק. קוגבורן מסכים ומתרחק ופפר משאיר את מאטי עם צ'ייני ויוצא עם אקדוחניו לקראת קוגבורן. מתפתח קרב יריות בו מצליח קוגבורן לפגוע בכולם וגם לפצוע את פפר. סוסו של של קוגבורן נפגע ונופל עליו ופפר הפצוע מתקרב אליו כדי לחסלו אך מחוסל ממרחק על ידי לביף.

בינתיים מנסה צ'ייני לחסל את מאטי אך היא יורה בו ומהדף היריה היא נופלת לבור מלא נחשים ארסיים. לביף חוזר, צ'ייני זורק עליו אבן ופוצע אותו קשה בראשו. למקום נזעק קוגבורן ומשתלשל בחבל לבור כדי להציל את מאטי שכבר הוכשה. לביף הפצוע קשה קושר את החבל לסוסו ומעלה אותם למעלה ואז מת.

קוגבורן מטפל במאטי ודוהר אתה במהירות לקבלת טיפול רפואי והיא ניצלת.

לבסוף מביאה מאטי את קוגבורן לקבר אביה ומבקשת שייקבר בעתיד ליד קברה. הוא מסכים ודוהר בשמחה מעל למשוכות כדי להראות לה שהוא עדיין בכושר.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
ג'ון ויין רובן רוסט קוגבורן מרשל
קים דארבי מאטי רוס
גלן קמפבל לביף ריינג'ר
רוברט דובאל "לאקי" נד פפר אקדוחן
ג'ף קורי טום צ'ייני אקדוחן
דניס הופר מון אקדוחן
ג'רמי סלייט אנרט קווינסי אקדוחן
ג'ון פיקארד פרנק רוס אבא של מאטי
סטרות'ר מרטין קולונל סטונהיל סוחר סוסים
ג'יימס וסטרפילד השופט פרקר
קוני סויר אישה בטקס התלייה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אומץ אמיתי בוויקישיתוף