אזור הים הצפוני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אזור הים הצפוני מתייחס למדינות אירופה שיש להן גישה לים הצפוני. שיתוף הפעולה הכלכלי והתרבותי באזור הים הצפוני הוא בעל היסטוריה ארוכה, שראשיתה בוויקינגים ובברית ערי הנזה.

אמנם לא הוקמה ישות רשמית האחראית על האזור, אך מבחינה פוליטית הוא מאוחד באמצעות ארגונים בינלאומיים כמו נציבות הים הצפוני, ותוכניות שיתוף פעולה בינלאומיות כמו תוכנית אזור הים הצפוני של האיחוד האירופי.

אזור גאוגרפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

נציבות הים הצפוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

נציבות הים הצפוני היא וועדה האחראית על שיתוף פעולה של האזורים לחופי הים הצפוני.[1] נשיא הנציבות הוא קרסטין ברונסטרום.[1]

נציבות הים הצפוני מורכבת מחלק ממחוזות נורווגיה (טרנדלג, מרה ורומסדל, וסטלן, רוגלנד, אגדר, וסטפול וטלמרק וויקן), הולנד, וסטרה ייטלנד וארברו בשוודיה וצפון יוטלנד, מרכז דנמרק ודרום דנמרק בדנמרק. בגרמניה, המדינות החברות בנציבות הים הצפוני הן שלזוויג-הולשטיין, סקסוניה התחתונה וברמן. כל מחוזות החוף של הולנד (חרונינגן, פריסלנד, דרנתה, פלבולנד, צפון הולנד, דרום הולנד וזיילנד), הפרובינציה מערב פלנדריה בבלגיה וכן מחוזות ורשויות במזרח אנגליה (סאות'אנד-און-סי) ובסקוטלנד (אברדין, אברדנשייר, פייף והיילנד) חברים בנציבות הים הצפוני.[2]

תוכנית אזור הים הצפוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזור הים הצפוני, כהגדרתו בתוכנית המבצעית של האיחוד האירופי שהייתה בין השנים 20072013, משתרע על שטח של 664,000 קמ"ר. הוא מורכב מכל נורווגיה ודנמרק, החלקים המזרחיים של בריטניה, חלקים מהאזור הפלמי של בלגיה, האזורים הצפון מערביים של גרמניה, החלקים הצפוניים והמערביים של הולנד והאזור הדרום מערבי של שוודיה. מבחינה גאוגרפית, האזור מחובר באגן הים הגדול של הים הצפוני.

אוכלוסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהתבסס על תוכנית אזור הים הצפוני של השנים 20002006, חיים באזור הים הצפוני כ-60 מיליון תושבים (2003). צפיפות האוכלוסין באזור משתנה מאוד, החל מאזורים מאוכלסים בדלילות כמו פינמרק (1.5 תושבים לקמ"ר) בנורווגיה ועד למרכזים עירוניים צפופים כמו העיר המבורג בגרמניה (2,243 תושבים לקמ"ר).

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזור הים הצפוני שייך לחלקים המשגשגים ביותר באיחוד האירופי. הרמה הממוצעת של התמ"ג באזור היה 28,516 אירו לנפש, בשנת 2002. שיעור האבטלה נמוך מממוצע האיחוד האירופי ברוב האזורים. עם זאת, קיימים הבדלים בולטים ביחס לתפקוד הכלכלי ותעסוקה בין האזורים באזור הים הצפוני.

כיום, המבנה הכלכלי של האזורים הגובלים בים הצפוני עובר שינויים ניכרים, כגון כיווץ שוקי העבודה בענף החקלאות והדיג וירידה באזורים המתועשים הישנים.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 superadmin, Who We Are, CPMR North Sea Commission, ‏2015-10-21 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ superadmin, Member Directory & Map, CPMR North Sea Commission, ‏2015-10-21 (באנגלית אמריקאית)