איסטיודקטילוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאיסטיודקטילוס
איסטיודקטילוס

איור והשוואה לאדם של איסטיודקטילוס
תקופה
קרטיקון תחתון, 125–120 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: פטרוזאוריה
תת־סדרה: פטרודקטיליים
משפחה: איסטיודקטיליים
סוג: איסטיודקטילוס
מינים
  • Istiodactylus latidens
  • Istiodactylus sinensis
שם מדעי
Istiodactylus
סיילי, 1901
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איסטיודקטילוס (שם מדעי: Istiodactylus; משמעות שמו: "כנף-מפרש") הוא סוג של פטרוזאור גדול אשר חי בקרטיקון הקדום לפני 120–125 מיליון שנה. המאובנים של פטרוזאור זה התגלו באי וויט שמדרום לבריטניה מהמין I. latidens. במשך שנים נחשב המין שנמצא נחשב למין הדרומזאור אורניתודסמוס ורק ב-2001 נחשב לפטרוזאור והועבר לסוג זה. מין נוסף התגלה ב-2006 בסין ונקרא I. sinensis אך כמה מהחוקרים סוברים שמין זה שייך לסוגים אחר ממשפחת האיסטיודקטיליים (Istiodactylidae).

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האיסטיודקטילוס היה פטרוזאור גדול בעל מוטת כנפיים של 4.3-5 מטרים, גדול יותר מאלבטרוס נודד והייתה לו גולגולת ארוכה מאוד משולשת שבורה. מדידה משוערת של אורך הגולגולת מעלה שהגיעה ל-56 ס"מ, אם כי כמה חוקרים סוברים שההערכה מופרזת והייתה קרובה יותר לאורך 46 ס"מ. גולגולת זו הייתה בעלת בסיס גבוה מאוד ודמתה למקור של קלאו או טוקן אך מחודדת בקצוות שהסתיימו במספר שיניים דמויי אזמל. העיניים בלטו מבסיס הראש ועוגנו בשרירים מיוחדים. כמו מרבית הפטרוזאורים הוא הכיל שערות עדינות על גופו והיה בעל שרירי כנפיים שיכלו להינעל כדי לדאות ביעילות.

פטרוזאור זה דמה במראהו לאורניתוכיירוס אך היה בעל ראש מוגבה יותר ובעל פחות שיניים. במשך שנים חשבו שהוא צד בדומה לאנפות או לגזרנים בטבילת ראש במים ושליית דגים. עם זאת המבנה של שיניו דמו לשיניים חותכות כמו אלה של כריש הסיגר וייתכן שהותאמו לאכילת נבלות, כך שהפטרוזאור אולי ניזון מנבלות כמו נשרים.

למרות שלא ניזון מדגים נראה ממאובנים שהוא התגלה בסמוך למקווי מים מתוקים ולחופי ימים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איסטיודקטילוס בוויקישיתוף