אלוף (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלוף
Champion
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על סיפור "אלוף" של רינג לרדנר
בימוי מארק רובסון עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי סטנלי קריימר עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט קארל פורמן עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה הארי גרסטד עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים קירק דאגלס
ארתור קנדי
פול סטיוארט
רות רומן
מוזיקה דימיטרי טיומקין עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום פרנץ פלנר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה סטנלי קריימר
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 9 באפריל 1949
משך הקרנה 99 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט רומנטי, פילם נואר, סרט איגרוף עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 570,000‏$
הכנסות 2,500,000‏$
פרסים פרס אוסקר לעריכה הטובה ביותר (הארי גרסטד) עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלוףאנגלית: Champion) הוא סרט דרמה אמריקאי מסוגת סרט אפל משנת 1949 עם קירק דאגלס וארתור קנדי בתפקידים הראשיים. זה אחד מסרטיו הראשונים של דאגלס. התסריט מבוסס על סיפור של רינג לרדנר על מתאגרף שעושה דרכו לפסגת האליפות עד סופו המר.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מייקל "מידג'" קלי (קירק דאגלס) נוסע עם אחיו קוני (ארתור קנדי) משיקגו ללוס אנג'לס. בדרך עצר להם טרמפ המתאגרף ג'וני דאן (ג'ון דיי) וחברתו גרייס דיאמונד (מרילין מקסוול) הנוסעים לתחרות איגרוף בקנזס סיטי. מידג' מנסה את כוחו בתחרות איגרוף בעד 35 דולר אך מובס. אחד המאמנים, טומי הלי (פול סטיוארס) אומר למידג' שיש לו פוטנציאל לאיגרוף. שני האחים ממשיכים ללוס אנג'לס שם הם מועסקים במסעדת דרכים בה רכשו חלק ממנה בשטיפת כלים והגשה לסועדים. בין מידג' ובת של הבוס, אמה, (רות רומן), מתפתח רומן. אביה של רות תופס אותם בעת התגפפות וכופה עליהם להתחתן.

מידג' רוצה להרוויח כסף כדי לעזור לאמו בשיקגו ומחליט לעזוב את אמה, לנסוע ללוס אנג'לס ולהתייצב לפני הלי בבקשה שיהיה המאמן והאמרגן שלו. הלי מסכים לאחר התלבטות ומתחיל לאמן את מידג'. מידג' מתחיל להתאמן ולהשתתף בתחרויות בהם הוא מנצח. הוא מתפרסם ונבחר להיות האתלט של השנה.

לבסוף עליו להתחרות עם האלוף ג'וני דאן. הלי מודיע לו כי ארגון הפשע המנהל את התחרויות השקיע כסף רב בהימור עם דאן כמנצח וכי עליו להפסיד בתחרות מולו. מידג' מסרב ומביס את דאן. הוא ספג מכות נמרצות משליחי המאפיה.

גרייס משכנעת את מידג' לעזוב את הלי שגילה וטיפח אותו ולחתום חוזה עם ג'רום האריס (לואיס ון רוטן), אדם עשיר שקשור לעולם הפשע. מידג' זורק את גרייס ומתאהב באשתו הפסלת, פאלמר האריס (לולה אלברייט), שרוצה להתגרש מהאריס ולהתחתן אתו. האריס נותן לו צ'ק שמן תמורת זה שיפסיק את יחסיו עם אשתו ויסתלק ומידג' מסכים.

קוני לא יכול לקבל את בגידתו של מידג' בהלי, האיש שגילה אותו. הוא חוזר למסעדה ומתפתח רומן בינו לבין אמה. שניהם עוברים לעזור לאמו החולה בשיקגו.

מידג' חוזר להלי ומשכנע אותו לקבל אותו שוב. הלי מסכים ומכין את מידג' לקרב סופי על תואר האלוף נגד ג'ון דאן. לקרב מגיעים גם קוני ואמה ומידג' כופה את עצמו על אמה. בתחרות חובט דאן במידג' ופוצע אותו קשות. הלי מבקש ממידג' להפסיק את הקרב אבל מידג' מתבונן בקהל ורואה את מבטה הלעגני של גרייס ומחליט להמשיך. בסיבוב ה-11 הוא חובט בכל הכוח שנשאר לו בדאן, מפיל אותו ומוכרז כמנצח "אלוף".

מידג' האלוף הפצוע מובל לחדרו ומת משטף דם במוח. קוני יוצא לעיתונאים ומכריז כי אחיו היה אלוף.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה בפרס אוסקר לעריכה הטובה ביותר ובפרס גלובוס הזהב על הצילום.

קירק דאגלס היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר.

ארתור קנדי היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר.

כן היה הסרט מועמד לפרס אוסקר לפסקול המקורי הטוב ביותר, לפרס אוסקר לצילום הטוב ביותר ולפרס אוסקר לתסריט המעובד הטוב ביותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]