אלפונס חלימי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלפונס חלימי
חלימי עם סמל מגן דוד על מכנסיו תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן. נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
חלימי עם סמל מגן דוד על מכנסיו
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
חלימי עם סמל מגן דוד על מכנסיו
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 18 בפברואר 1932
קונסטנטין אלג'יריה
פטירה 12 בנובמבר 2006 (בגיל 74)
הרובע השמונה-עשר של פריז, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע כללי
שם לידה Alphonse Halimi
מדינה צרפתצרפת צרפתי
ספורט
ענף ספורט איגרוף
משקל תרנגול
הישגים
שיאים אישיים אלוף העולם במשקל תרנגול
פרסים והוקרה לגיון הכבוד עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלפונס חלימיצרפתית: Alphonse Halimi;‏ 18 בפברואר 193212 בנובמבר 2006) היה מתאגרף יהודי-צרפתי ממוצא אלג'יראי, אלוף העולם באגרוף במשקל תרנגול.

חלימי כונה "הטרור הקטן" (la Petite Terreur). הוא עוטר במדליית לגיון הכבוד שהוענקה לו על ידי שארל דה גול, וזכה להנצחה ביד לאיש הספורט היהודי במכון וינגייט.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלימי נולד בעיר קונסטנטין שבאלג'יריה, האחרון מבין 13 ילדים. בגיל 10 ברח לראשונה מבית הוריו, וגם בשנים הבאות הרבה להסתלק מביתו, לשוטט ולהתמודד עם הקשיים ברחובות הקשוחים של העיר. בגיל 12 החל לעבוד כשוליית חייט בעיר הבירה אלג'יר.

בנערותו הצטרף כחניך למועדון הכדורגל המקומי, ולמרות שהצטיין גם בשחייה נמשך לעבר האיגרוף.

כבר בתחילת דרכו כמתאגרף הבליט חלימי את יהדותו כאשר על מכנסיו רקם את סמל המגן דוד.

לאחר פרישתו מאיגרוף מקצועני התגורר בפרברי פאריס וניהל בית קפה. במקביל עסק תקופה קצרה באימון אך התבקש לפרוש לאור הדוגמה השלילית שנתן לחניכיו. חלימי הפך למאמן שחייה. בסוף חייו עבר לבית אבות כאשר הוא סובל מאלצהיימר.

קריירת האיגרוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלימי קיים כ-100 קרבות באלג'יר עד שאותר כבעל פוטנציאל והוזמן לעבור לצרפת. בשנים 1953 ועד 1955 זכה באליפות צרפת לחובבים במשקל תרנגול. בשנת 1955 זכה גם באליפות משחקי הים התיכון ולאחריהם הפך למקצוען.

ב-1 באפריל 1957 זכה חלימי בתואר אלוף העולם באיגרוף במשקל תרנגול לאחר ניצחון על האלוף המכהן, האיטלקי מריו ד'אגטה, לאחר החלטה שנויה במחלוקת להמשיך את הקרב למרות פציעתו של ד'אגטה מכוויות שנוצרו כתוצאה מפיצוץ זרקור.

ב-6 בנובמבר 1957 הפך חלימי לאלוף העולם הבלתי מעורער במשקל תרנגול לאחר ניצחון בלוס אנג'לס על ראול מרסיאס שנתמך בקהל בן 20 אלף צופים.

בתקופה זו ניהל חלימי חיים בלתי ספורטיביים, התרועע עם עבריינים והיה מעורב בהימורים. בשנת 1959 הפסיד בקרב בלוס אנג'לס את כתר אליפות העולם לחוזה בסרה, אך בשנת 1960 הפך לאלוף אירופה לאחר ניצחון בלונדון על פרדי גילרוי.

ב-26 ביוני 1962 התמודד חלימי שוב על תואר אלוף אירופה בקרב המקצועני הראשון והיחיד שהתקיים בתל אביב מול פיירו רולו, ניצח והפך שוב לאלוף אירופה באיגרוף במשקל תרנגול.

השבועון טיים כתב על חלימי כי:

”סגנונו הוא כשל לוחם רחוב שרכש את מיומנותו ברחובות אלג'יריה....הוא מכה כמו מתאגרף במשקל כבד....לא משנה היכן נוחתת המכה היא בוודאי כואבת”.

עד שנת 1989 וזכייתו של רנה ז'אקו במשקל קל-בינוני, לא הוכתר אלוף עולם צרפתי נוסף באיגרוף.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]