בוא נפוצץ מיליון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בוא נפוצץ מיליון
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי שמואל אימברמן
הופק בידי שמעון ארמה, יהודה פרחי, ראודור ורדימון
תסריט אלי תבור
ראובן בר יותם
עריכה טל שובל
שחקנים ראשיים יהודה ברקן
ראובן בר יותם
ז'ק כהן
מוזיקה אילן מוכיח
צילום דוד גורפינקל
מדינה ישראלישראל ישראל
חברה מפיצה פורום פילם
הקרנת בכורה 1977
משך הקרנה 90 דקות
שפת הסרט עברית
תקציב 3,500,000 ל"י
הכנסות 182,000 צופים
דף הסרט ב־IMDb

בוא נפוצץ מיליון הוא סרט קולנוע ישראלי מסוגת קומדיית פשע משנת 1977 בבימויו של שמואל אימברמן, עם יהודה ברקן, ראובן בר יותם וז'ק כהן בתפקידים הראשיים.

העלילה היא על שני עבריינים משכונת עוני, שמתבקשים לשדוד מבנק ישראל שטרות כסף שנשלחים לשריפה לאחר שיורדים משימוש, ולהקדיש את הכסף לשיקום השכונה לפי בקשתו של ראש השכונה. היווני (ראובן בר-יותם) מצליח להימלט מבית הסוהר בעזרת חברו מהשכונה שבתאי לוי (יהודה ברקן), וזאת למרות שהיווני מאשים אותו שהלשין עליו ויצא עד מדינה בתיק פשע שביצעו בעבר, ועל כך שלוי היה צריך להימלט לחו"ל. בעזרת ראש שכונת המצוקה ז'ק כהן השניים חוזרים לשתף פעולה, כאשר יש חבורת עבריינים נוספת ששמה עין על הכסף בבנק ישראל ויודעים על תוכניתם לשדוד את הכסף.

לימים נאמר כי סרט זה היה שראה רופפת לסדרה המצליחה בית הנייר.

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דון יוסף (ז'ק כהן) הוא ראש שכונת עוני בדרום תל אביב. השכונה מוזנחת ומלאה בבני נוער מובטלים ועבריינים ובפרוצות. כל מאמציו של דון יוסף להשיג מימון לשיקום השכונה לא מצליחים. יש לו רעיון איך להפוך את השכונה המנוונת לאתר משגשג, ולצורך זה הוא נזקק לשני פושעי על, שבתאי לוי "שאבי" (יהודה ברקן) וגרקו "היווני" (ראובן בר יותם). הם יבצעו עבור הקהילה את השוד הגדול בתולדות המדינה, שיתבצע בבנק ישראל, וכספי השוד ישמשו לשיקום השכונה.

שאבי והיווני היו פעם שותפים לעבריינות ונתפסו בשוד בנק. היווני נידון למאסר ויושב כבר שמונה שנים וחצי בכלא ושאבי סולק על ידי המשטרה לארצות הברית שם הוא חי בזהות בדוייה. היווני משוכנע ששאבי הלשין עליו ומתכונן לנקום בו.

שאבי מגיע לנתב"ג ומזוהה שם כמבוקש אבל המפקח פלדמן/פלד (אילן דר) נותן לו אישור שהייה לחודש ופוקח את עינו עליו.

שאבי נפגש עם היווני בכלא ומודיע לו כי ישחרר אותו. הוא מעביר לו גלולה שעושה אותו חולה ומגיע לבית הכלא כנהג אמבולנס שמעביר אותו לבית חולים...

דון יוסף מפגיש ביניהם ומבקש מהם להתפייס בגלל המטלה שהוא מטיל עליהם - לנסות לגנוב מבנק ישראל שטרות ישנים שעומדים להישרף. במתקן השריפה עובדים שני קשישים מבית אבות - פומרנץ (רפאל קלצ'קין) ורוזנקרץ (יהושע לוף). היווני מתחפש לזקן ומתקבל לבית האבות. הוא מספק לפומרנץ נערת ליווי ומגיע במקומו למתקן של בנק ישראל כדי לתכנן את השוד.

היווני מספר על כך לחברתו הפרוצה אתי (יונה אליאן) והיא מספרת זאת לעבריין יאלו (יוסי וירז'נסקי) שדורש חלק בשלל אבל הם דואגים לסלק אותו מהשטח. אתי מודיעה זאת גם לקצין פלדמן.

התכנית - ביום השוד הם יגיעו למקום שלידו יש אתר בנייה עם מערבלי בטון. היווני יולבש בבגד חסין אש ויורד לתנור דרך הארובה ביחד עם צינור ליניקת השטרות לפני שיישרפו, ישר למיכל של מערבל הבטון. היות שהשטרות מנוקבים לפני השריפה, בונה היווני מתקן שיאפשר רק ניקוב של השטרות העליונים.

ביום השוד הכל פועל לפי התכנית. השטרות מנוקבים חלקים ואז נזרקים לתנור השריפה שם נמצא היווני בבגד חסין אש ושואב את השטרות בצינור לתוך המערבל שנמצא בחוץ עם שאבי. פלדמן מגיע למקום עם שוטרים אך לא מוצא שום סימן לשוד ואז מבין היווני שאתי הלשינה עליו כפי שעשתה בעבר וסולח לשאבי.

לבסוף שולף שאבי את היווני במנוף אך באותה שעה מחליף דון יוסף את המערבל המלא בשטרות במערבל מלא בטון. הוא רוצה להיות בטוח שכל הכסף יגיע לצורך שיקום השכונה.

שאבי והיווני שמחים וצוהלים ומתכננים מה יעשו בכסף. הם מגיעים עם המערבל לשטח נטוש. שאבי מפעיל את המערבל אבל במקום שטרות כסף הם נשטפים בבטון...

לבסוף מתאר דון יוסף את טקס חנוכת השכונה המשוקמת כשבמרכזה יש פסל של שאבי והיווני בדיוק כפי שנראו לאחר שנשטפו בבטון...

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
יהודה ברקן שבתאי לוי (שאבי) עבריין
ראובן בר יותם גרקו (היווני) עבריין
ז'ק כהן דון יוסף
יונה אליאן אתי פרוצה
יוסי וירז'נסקי יאלו עבריין
אילן דר פלדמן/פלד קצין משטרה
רפאל קלצ'קין פומרנץ זקן בבית אבות
יהושע לוף רוזנקרנץ זקן בבית אבות
צביה דורון קשישה בבית אבות
דליה גור אחות בבית אבות
חלי גולדנברג דיילת במטוס

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]