בודדה באפלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בודדה באפלה
Wait Until Dark
כרזת הסרט בודדה באפלה
כרזת הסרט בודדה באפלה
כרזת הסרט בודדה באפלה
בימוי טרנס יאנג
הופק בידי מל פרר
תסריט מחזה
פרדריק נוט
תסריט:
רוברט קארינגטון
עריכה רוברט ק. ג'ונס
שחקנים ראשיים אודרי הפבורן
אלן ארקין
ריצ'רד קרנה
מוזיקה הנרי מנציני
צילום צ'ארלס לאנג
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה האחים וורנר, Warner Bros.-Seven Arts, Warner Bros. Pictures עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 26 באוקטובר 1967
משך הקרנה 108 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט פשע, סרט דרמה, סרט אימה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 4,000,000 ‏$
הכנסות 17,550,741‏$
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בודדה באפלה (אנגלית: Wait Until Dark) הוא מותחן פסיכולוגי אמריקאי, משנת 1967. את הסרט הפיק מל פרר שהיה אז בעלה של הפבורן.

הסרט מבוסס על מחזה בשם זה מאת פרדריק נוט משנת 1966. הסרט מתאר את מאבקה הכמעט חסר סיכוי, של אישה עיוורת (אודרי הפבורן) נגד חבורת פושעים, שמנסים להונות אותה, תוך ניצול עיוורונה. אודרי הפבורן הייתה מועמדת לפרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר לשנת 1967 על משחקה בסרט זה[1].

הסרט דורג בערוץ הטלוויזיה בראבו במקום העשירי מבין הסרטים עם הרגעים המפחידים ביותר. מכון הסרטים האמריקאי דירג ב-2001 את הסרט במקום ה-55 בסדרת המותחנים הטובים ביותר ב-100 שנות קולנוע.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלדרית סמים מעבירה סמים מוסלקים בתוך בובה, בטיסה ממונטראול לניו יורק. בשדה התעופה קנדי היא מבחינה בפושע מוכר האורב לה, ראוט, (אלן ארקין). היא מבקשת מאחד הנוסעים, הצלם סאם הנדריקס (אפרם צימבליסט הבן), לקחת את הבובה לביתו כי היא קנתה אותה לבתה המאושפזת בבית חולים ואינה רוצה שבתה השנייה האמורה לפגוש אותה בנמל התעופה, תראה את הבובה ותקנא וכי היא תבוא לביתו מאוחר יותר כדי לקחת אותה. בינתיים משתלט עליה הפושע וכשהם מגיעים לביתו של סאם ולא מוצאים את הבובה, הוא חונק אותה.

בינתיים מגיעים לדירה של סאם גם שני שותפיה של הבלדרית, מייק טלמן (ריצ'רד קרנה) וקרלינו (ג'ק וסטון). הם סורקים את הדירה ולא מוצאים דבר. למקום מגיע גם ראוט ומציע להם שותפות בעסקת הסמים. כאשר הם מוצאים את גופת הבלדרית הם מבקשים לברוח אבל רוט מאיים עליהם כי טביעות ידיהם נמצאות בכל הבית ואם יימצאו יואשמו ברצח. הם מסכימים ומסלקים את הגופה.

סוזי הנדריקס (אודרי הפבורן) מגיעה לדירה. היא עיוורת לאחר שנפצעה בתאונת דרכים. סאם הנדריקס הציל אותה והם התאהבו ונישאו למרות עיוורונה. סוזי מסתדרת לנהל את משק הבית למרות מגבלותיה. היא נעזרת בשכנתה גלוריה, נערה ממושקפת וחכמה (ג'ולי הרודס). הפושעים מתחילים להפעיל לחץ פסיכולוגי על סוזי. מייק מציג את עצמו בתור חבר של סאם מהצבא ומצליח ליצור יחסי אמון עם סוזי.

ראוט מתחפש למיסטר ראוט המבוגר המחפש את כלתו שהייתה לדבריו אהובתו של סאם וברחה אליו ולאחריו מגיע גם "ראוט הצעיר" המחפש את אשתו שנעלמה. מייק מזמין את ה"משטרה" ומופיע "סרג'נט" קרלינו המתחיל להסביר לסוזי שבעלה כנראה מסובך ברצח של האשה שגופתה התגלתה בשכונה. הם מסבירים לסוזי שברשות הנרצחת הייתה בובה שסאם נתן לה וכי אם תמסור להם את הבובה לא יוכלו להוכיח קשר בין שניהם. גם מייק לוחץ עליה פסיכולוגית למצוא את הבובה ואומר לה שמכונית משטרה עומדה ליד הבית.

חשדה של סוזי מתעורר לאחר שהיא מזהה דמיון בין חריקת נעליו של ראוט הצעיר והמבוגר. בעזרת סוזי היא מגלה שמכונית המשטרה היא למעשה רכב אזרחי. גלוריה למעשה "שאלה" את הבובה מסאם וכעת היא מחזירה אותה. סוזי מתקשרת למספר הטלפון שמייק נתן לה ומגלה לו שמצאה את הבובה אבל שני צלצולים מוסכמים מגלוריה מגלים לה שמייק הנאמן מדבר אליה מתא טלפון ברחוב הצמודה למכונית. כאשר מגיע מייק ומבקש את הבובה היא שולחת אותו לחפש בסטודיו של בעלה. היא שולחת את גלוריה להזעיק את סאם. לתדהמתה היא מגלה שקו הטלפון נותק והיא מתכוננת לעימות המכריע עם הפושעים.

סוזי מנפצת את כל נורות החשמל בדירה ובפרוזדור. מייק חוזר לאחר שלא מצא את הבובה ומאיים על סוזי. לפתע נכנס ראוט ודוקר אותו למוות לאחר שחיסל בחוץ גם את קרלינו. הוא נועל את דלת הדירה בשלשלת וכאן מתחיל החלק המותח ומפחיד של הסרט.

הוא שופך בנזין על הרצפה, מבעיר נייר עיתון, מקרב אותו לפניה של סוזי ומאיים לשרוף אותה ואת כל הדירה אם לא תמסור לו את הבובה. בתגובה היא שופכת עליו חומר לפיתוח תמונות, הוא נדהם לפתע אך מתאושש, שולף סכין ומתקרב אליה. החדר חשוך פרט למקרר שמפיץ אור וסוזי אינה יכולה לכבותו. רוט מגיע אליה עם הסכין והיא נכנסת ומוסרת לו את הבובה. ראוט חותך בסכין את בטן הבובה ומוציא את שקיות הסם. בזמן שהוא עסוק עם הבובה נוטלת סוזי סכין מטבח גדול ומסתירה אותו מתחת לבגדיה.

ראוט מוביל אותה לקיר במטרה לחסל אותה אך היא דוקרת אותו בבטנו. הוא מתמוטט אך מצליח להתקרב אליה לאט והיא מסתתרת מאחורי המקרר. הוא מצליח כמעט להגיע אליה אך נופל ומת וברגע זה מגיעים השוטרים, סאם וגלוריה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בודדה באפלה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ היא הפסידה את הפרס לטובת קתרין הפבורן ששיחקה בסרט נחש מי בא לסעוד