ביצנית שחורת-כנף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןביצנית שחורת-כנף
ביצנית שחורת-כנף


קובץ צליל קריאות של זוג ביצניות שחורות-כנף בערב

מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: חופמאים
משפחה: חרטומניים
סוג: ביצנית
מין: ביצנית שחורת-כנף
שם מדעי
Tringa ochropus
ליניאוס, 1758
תחום תפוצה

תחום התפוצה של ביצנית שחורת-כנף

  מקייצת
  חולפת
  חורפת
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ביצנית שחורת-כנף (שם מדעי: Tringa ochropus) היא מין של חופמאי ממשפחת החרטומניים מהעולם הישן.

בישראל היא חולפת וחורפת מצויה. ביצנית זו היא מהמקדימות בנודדי הסתיו: היא נצפית כבר במהלך חודש יוני, כאשר שיא הנדידה מתרחש באוגוסט. נדידת האביב נמשכת מסוף חודש פברואר ועד לאמצע מאי.[2]

ביצנית שחורת-כנף מייצגת קו עתיק בסוג ביצנית; קרובת משפחתה החיה היחידה היא ביצנית בודדת (T. solitaria). לשתיהן כנפיים חומות עם נקודות קטנות בהירות ודוגמת צוואר וחזה עדינה אך מנוגדת. בנוסף, שני המינים מקננים בעצים, בניגוד לרוב הביצניות האחרות.

בהתחשב במיקומה הבסיסי בעץ האבולוציוני של הסוג, לא מפתיע שדווחו מקרים חשודים של בני-כלאיים בינה לבין ביצנית לבנת-בטן (A. hypoleucos) מהסוג הקרוב Actitis.

טקסונומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביצנית שחורת-כנף תוארה על ידי חוקר הטבע השוודי קרל לינאוס בשנת 1758 במהדורה העשירית של Systema Naturae שלו תחת השם המדעי הנוכחי Tringa ochropus.[3] שם הסוג Tringa הוא השם הלטיני שניתן לביצנית שחורת-כנף על ידי אלדרוונדוס בשנת 1599, על בסיס trungas מיוונית עתיקה, שמקורה בחופמאי בגודל קיכלי בעל על-שת לבן המנענע את זנבו, שהוזכר על ידי אריסטו. שם המין הספציפי ochropus הוא מהמילים "אוכרה", ו-pous, "רגל".[4] המין הוא מונוטיפי, לא תוארו תת-מינים.[5]

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביצנית שחורת-כנף במגדיר קרוסלי

חופמאי זה הוא מין שמנמן במקצת עם גב וכנפיים בצבע חום-ירקרק כהה, ראש וחזה אפרפרים וחלקים תחתונים לבנים. הגב מנוקד לבן במידות שונות: באופן מרבי אצל בוגר בלבוש קיץ, ופחות בחורף בפרטים צעירים. הרגליים והמקור, הקצר יחסית, ירוקים כהים.

ביצנית זו בולטת ובעלת צורה אופיינית במעוף, עם כנפיים כהות מלמעלה ומלמטה ועל-שת לבן. התכונה האחרונה מבדילה אותה באופן מהימן מהביצנית הבודדת (T. solitaria), המעט קטנה יותר אך דומה מאוד, החיה בצפון אמריקה.

תפוצה ודפוסי נדידה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביצנית שחורת-כנף מקננת ברחבי אירופה התת-ארקטית ומזרחה על פני האזור הפלארקטי. היא מין נודד, החורף בדרום אירופה, בתת היבשת ההודית, בדרום מזרח אסיה ובאפריקה הטרופית. מזונה מורכב מחסרי חוליות קטנים שנאספו מהבוץ, שכן מין זה מלקט במרץ סביב קצוות הבריכה שבחר.

זהו לא מין מתלהק, אם כי לפעמים מספרים קטנים מתקבצים באזורי האכלה מתאימים. ביצנית שחורת-כנף היא שוכנת מים מתוקים, ולעיתים קרובות היא נמצאת באזורים שמוגבלים מדי עבור חופמאים אחרים, אשר נוטים לאהוב שדה ראייה פתוח מסביב.

קינון[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא מטילה 2–4 ביצים בקן נטוש של מין אחר, כמו של קיכלי אפור (Turdus pilaris). לתטולה לוקח כשלושה שבועות לבקוע.

סטטוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

לביצנית שחורת-כנף תפוצה רחבה והיא לא נדירה, לכן אינה נחשבת למין מאוים על ידי IUCN בקנה מידה עולמי.[6] זהו אחד המינים עליהם חל ההסכם לשימור עופות מים נודדים אפריקאים-אירואסייתים (AEWA).[7]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ביצנית שחורת-כנף בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ביצנית שחורת-כנף באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ ערד בן-דוד, ביצנית שחורת-כנף-אתר הצפרות הישראלי, באתר www.birds.org.il
  3. ^ Linnaeus, Carl (1758). Systema Naturae per regna tria naturae, secundum classes, ordines, genera, species, cum characteribus, differentiis, synonymis, locis (בלטינית). Vol. 1 (10th ed.). Holmiae (Stockholm): Laurentii Salvii. p. 149.
  4. ^ Jobling, James A (2010). The Helm Dictionary of Scientific Bird Names. London: Christopher Helm. pp. 279, 390. ISBN 978-1-4081-2501-4.
  5. ^ Gill, Frank; Donsker, David; Rasmussen, Pamela, eds. (ביולי 2021). "Sandpipers, snipes, coursers". IOC World Bird List Version 11.2. International Ornithologists' Union. נבדק ב-22 בנובמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ ביצנית שחורת-כנף, באתר האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע (באנגלית)
  7. ^ "Species". Agreement on the Conservation of African-Eurasian Migratory Waterbirds (AEWA). נבדק ב-14 בנובמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)