ג'ק לאודן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ק לאודן
Jack Lowden
לאודן, 2017
לאודן, 2017
לידה 2 ביוני 1990 (בן 33)
צ'למספורד, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2010 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • הקונסרבטוריון המלכותי של סקוטלנד
  • Earlston High School עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ק אנדרו לאודןאנגלית: Jack Andrew Lowden; נולד ב-2 ביוני 1990) הוא שחקן קולנוע וטלוויזיה סקוטי. ההצלחה הבינלאומית הגדולה הראשונה שלו על המסך הייתה במיני-סדרה "מלחמה ושלום".

לאודן כיכב בתפקיד אריק לידל במחזה "מרכבות האש" בלונדון ב-2012. בשנת 2014 הוא זכה בפרס אוליבייה לשחקן הטוב ביותר בתפקיד משנה על תפקידו כאוסוולד במחזה "רוחות" של איבסן. בשנת 2013 החל לשחק בתפקידים משמעותיים בסדרות טלוויזיה וסרטי קולנוע בריטיים, כולל "The Tunnel" בשנת 2013 ו-"71" בשנת 2014. הוא שיחק בתפקידים ראשיים במיני-סדרות "The Passing Bells" ו"מלחמה ושלום" (2016).

מאז מלחמה ושלום הופיע בתפקיד הראשי כטומי מוריס שחקן הגולף בסרט "כבודו של טומי" (2016), הוא שיחק בתפקיד הזמר מוריסי בסרט הביוגרפי "אנגליה היא שלי" (2017). הוא שיחק בתפקיד הראשי כטייס קרב של חיל האוויר המלכותי בסרט המלחמה "דנקרק" שביים כריסטופר נולאן בשנת 2017. הוא כיכב במותחן "קליבר" בשנת 2018, עליו זכה בפרס האקדמיה הבריטית בסקוטלנד לשחקן בטוב ביותר בסרט קולנוע. הוא שיחק בתפקיד לורד דרנלי בסרט "מרי, מלכת הסקוטים".

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2009, בגיל 18, כיכב לאודן בפרסומת טלוויזיה של אירן-ברו. בשנת 2010 שיחק בתפקיד קטן בפרק בסדרת הטלוויזיה שרשת הטלוויזיה של גלאזגו "להיות ויקטור". בשנים 2010–2011 שיחק, בהפקת ההתחדשות של התיאטרון הלאומי של סקוטלנד בהצגת זוכת פרס אוליבייה - "המשמר השחור". המחזה הוא מבט חותך ואקטואלי על המציאות הקשה של המלחמה, ומתאר את חיילי גדוד המשמר השחור הסקוטי האגדי המשרת בעיראק. הוא ושאר חברי הצוות עברו אימונים גופניים מפרכים במהלך תקופת החזרות כדי להיכנס לכושר צבאי. הפקת "המשמר השחור" סיירה בלונדון (ברביקן), גלאזגו, אברדין ובלפסט, ובארצות הברית בניו יורק, וושינגטון, שיקגו, אוסטין וצ'אפל היל. בין התאריכים 9 במאי 2012 ל-5 בינואר 2013, כיכב לאודן בתפקיד הרץ והמיסיונר הסקוטי אריק לידל ב"מרכבות האש", העיבוד הבימתי לסרט באותו שם. המחזה בנושא האולימפי, שנוצרה והופקה במיוחד לכבוד אולימפיאדת קיץ לונדון 2012, הוצג לראשונה בתיאטרון המפסטד בלונדון והועברה לתיאטרון גילגוד בווסט אנד ביוני 2012. הופעתו של לאודן זכתה לשבחים רבים, כולל ב"טיימס".

ביוני 2014 בחר המגזין "סקרין דיילי" את לאודן לאחד מכוכבי המחר בבריטניה. הוא שיחק בתפקיד אורסטס במחזה "אלקטרה" באולד ויק בסתיו 2014. בהפקה כיכבה קריסטין סקוט תומאס בתפקיד אחותו אלקטרה, ודיאנה קוויק שיחקה את אמם קליטמנסטרה. בטלוויזיה הוא כיכב בסדרת הדרמה "The Passing Bells" בשנת 2014 במלחמת העולם הראשונה. זהו סיפורם של שני צעירים, אחד מגרמניה ואחד מבריטניה, המתגייסים בתחילת המלחמה.

בשנת 2016 לאודן שיחק בתפקיד ניקולאי רוסטוב, אחת הדמויות הראשיות, במיני-סדרה של ה-BBC "מלחמה ושלום". בקולנוע שיחק בתפקיד הראשי בסרט "כבודו של טומי", אודות אלוף הגולף הסקוטי האגדי אולד טום מוריס, אותו שיחק פיטר מולאן. על משחקו בסרט היה מועמד לשחקן הקולנוע הטוב ביותר בטקס פרסי BAFTA של סקוטלנד לשנת 2016.

בשנת 2016 הוא גילם את הפוליטיקאי הבריטי טוני בן בסרט "הממלכה המאוחדת". בהמשך הוא שיחק בתפקיד משנה את אחד מעורכי הדין של דברה ליפשטדט (רייצ'ל וייס) בסרט "הכחשה" משנת 2016, סרט דרמה משפטית המבוסס על סיפורה של ליפשטט.

בשנת 2018 הוא כיכב יחד עם מרטין מקאן במותחן סקוטי, "קליבר" שעלה לראשונה בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי באדינבורו 2018, ושוחרר לנטפליקס העולמי ב־29 ביוני 2018. לאודן זכה בפרס האקדמיה הסקוטית לשנת 2018 עבור השחקן הטוב ביותר בסרט קולנוע. בהמשך שנה זו, הוא גילם את לורד דרנלי בסרט "מרי, מלכת הסקוטים", לצד סירשה רונאן.

בשנת 2019 הוא גילם את זק "זודיאק" בוויס בסרט הדרמה הקומית "זירה משפחתית" המבוסס על חייה של המתאבקת המקצוענית פייג'.

בשנת 2020 שיחק לצד אדוארד הולקרופט בסרט "Kinderd" שאותו גם הפיק. בהמשך, הוא שיחק בתור סוכן האף-בי-איי קרופורד בסרטו הביוגרפי של ג'וש טראנק "קפונה" אודות חייו של אל קפונה בכיכובו של טום הארדי.

בשנת 2021 גילם את סיגפריד ששון בצעירותו בסרט הקולנוע הביוגרפי "Benedicion".[1] באותה שנה לוהק לאודן לתפקיד במיני סדרת הריגול "סוסיים איטיים", שעלתה לשידור ברשת Apple TV ב-1 באפריל 2022.[2]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאודן נולד בצ'למספורד, אסקס, בנם של גורדון וג'קי לאודן. הוא גדל בכפר הסקוטי אוקסטון. בראיון לשנת 2019 סיפר: "אני תינוק הפריה חוץ גופית. וכך גם אחי. שם [אנגליה] היה אחד המקומות הבודדים שעשו זאת."

אחיו הוא רקדן ראשי בבלט השוודי המלכותי.

כשהיה בן 10 הוריו של לאודן רשמו אותו לתיאטרון הנוער הסקוטי באדינבורו. בגיל 12 שיחק את ג'ון במחזה "פיטר פן" בתיאטרון המלך באדינבורו. הוא למד בבית הספר התיכון ארלסטון, שם הופיע בהפקות ובקונצרטים. במהלך לימודיו בתיכון למד במהלך חופשת הקיץ באקדמיה המלכותית לאמנויות דרמטיות בלונדון. לאודן קיבל תואר ראשון מהאקדמיה הסקוטית המלכותית למוזיקה ולדרמה בגלאזגו בשנת 2011.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ק לאודן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]