גרייס מטאליוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרייס מטאליוס
Grace Metalious
לידה 8 בספטמבר 1924
מנצ'סטר, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 בפברואר 1964 (בגיל 39)
ניו המפשייר, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Marie Grace DeRepentigny עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים תיכון מנצ'סטר סנטרל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות פייטון פלייס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גרייס מטאליוסאנגלית: Grace Metalious‏; 8 בספטמבר 1924 - 25 בפברואר 1964) הייתה סופרת אמריקאית שנודעה בעיקר בזכות רב המכר שכתבה, "פייטון פלייס".

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בעיר מנצ'סטר (ניו המפשייר) בשם Marie Grace DeRepentigny להורים ממוצא קנדי-צרפתי. אמה אמרה לה שאם ברצונה להצליח עליה להסתיר את מוצאה בחברה דוברת אנגלית. צביעות כזאת הזינה את רצונה לכתיבה. ב-1943 נישאה לחברה מהתיכון, ג'ורג' מטאליוס, והם התיישבו בעיירה קטנה בשם Gilmanton בניו המפשייר, עיירה שלווה שכל הסכסוכים נשארים בפנים וכלפי חוץ נראתה העיירה שלווה והאנשים חביבים. נולד להם בן, ג'ורג' השלים את לימודיו והחל לעבוד כמנהל בית ספר בגילמנטון.

פייטון פלייס[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרייס החלה לכתוב ב-1954 בהיותה בת 30 על עיירה בניו אינגלנד השומרת בתוכה סודות אפלים. בתחילה קראה לספרה "העץ והפריחה" (The Tree and the Blossom) אך ביחד עם בעלה סברה שהשם אינו מתאים. הם חפשו לתת לספר שם של מקום שאינו קיים. הם מצאו במפה עיירה בטקסס בשם Payton, החליפו את ה-a ב-e, הוסיפו Place וקבלו Peyton Place שיכול להתאים לכל עיירה השומרת את ה"שלדים" שלה בבתים. כתב היד נדחה על ידי מספר הוצאות גדולות עד שהתקבל.

הפצת הספר החלה במסע פרסום ב-ספטמבר 1956. המבקרים קטלו אותו אבל הקהל חשב ההפך. תוך זמן קצר הוא הפך לרב-מכר, היה במשך 59 שבועות ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס ונמכר ב-20 מיליון עותקים בכריכה קשה ו-12 מיליון עותקים בכריכה דקה, כן תורגם ללשונות רבים (כולל עברית) והופץ בכל העולם.

מטאליוס כונתה תיבת פנדורה בג'ינס כחולים. השם "פייטון פלייס" הפך למושג של מקום בו יש רכילות וסודות אפלים.

הוליווד קפצה על המציאה וכבר ב-1957 הופק הסרט המצליח "פייטון פלייס" בכיכובה של לנה טרנר.

חברת הטלוויזיה ABC הפיקה אופרת סבון "פייטון פלייס" בשנים 1964 -1969.

לאחר פייטון פלייס[עריכת קוד מקור | עריכה]

להצלחה הענקית של פייטון פלייס היה אפקט הרסני על מטאליוס. היא לא ידעה איך להתמודד עם ההצלחה. ספריה האחרים כמו "בחזרה לפייטון פלייס" (1961) נכשלו. היחסים בין שני בני הזוג הורעו והם התגרשו. מטאליוס נישאה מחדש, התגרשה, נישאה שוב לג'ורג' והתגרשה. היא החלה לשתות והפכה לאלכוהוליסטית בזבזה כספים והחליפה גברים. השתייה גרמה להתפתחות שחמת הכבד ממנה מתה בגיל 39.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גרייס מטאליוס בוויקישיתוף