גרשון ג'ייקובסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרשון ג'ייקובסון
Gershon Jacobson
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 30 במאי 1934
מוסקבה, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 29 במאי 2005 (בגיל 70)
ברוקלין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות מונטיפיורי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה קנדהקנדה קנדה
השכלה
מעסיק דער מארגען זשורנאל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גרשון בער ג'ייקובסון (נכתב פעמים: יעקובסון; ט"ו בסיוון תרצ"ד, 30 במאי 1934כ' באייר תשס"ה, 29 במאי 2005) היה עיתונאי אמריקאי חסיד חב"ד, מייסד ועורך העיתון אלגעמיינער זשורנאל.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד במוסקבה לפריידא ולסימון יעקובשווילי. מוצא משפחת יעקובאשוילי הוא מהעיר כוטאיסי שבגאורגיה כילד נאסר אביו על ידי הק.ג.ב. והוגלה לסיביר, בילדותו נשלח ללמוד בבית ספר הקומוניסטי מחשש השלטונות, אך בשעות הצהריים היה לומד עם מורה פרטי לימודי יהדות. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה ברח עם אמו ואחיו ללנינגרד, ומשם לסמרקנד משם עברו את הגבול לאזור בשליטת רוסיה. לאחר המלחמה שוחרר אביו ויצאו מרוסיה עם קבוצה גדולה של חסידי חב"ד לצרפת שם הקימו את ישיבת תומכי תמימים בברינואה, והחל ללמוד שם.

בשנת תשי"ב עברו המשפחה לטורונטו, שם נפטרו הוריו, שם קיבל תואר ראשון מאוניברסיטת טורונטו ותואר שני מבית הספר לעיתונאות לתארים מתקדמים באוניברסיטת קולומביה[1]. לאחר זמן עבר עם אחיו ללמוד בישיבת תומכי תמימים המרכזית 770.

בשנת תשט"ו נישא לצביה ליפסקר, לאחר החתונה הוצעה לו משרה בעיתון כתב בעיתון "מארגן זשורנאל" ולאחר קבלת ברכת רבו החל לעבוד בעיתון, באותו תקופה יצא בארצות הברית שני עיתונים בשפת היידיש "מארגן זשורנאל" ו"טאג", בשלב מסוים הם התמזגו יחדיו ונקרא "טאג מארגן זשורנאל", ב-1971 עיתון טאג מארגן זשורנאל נסגר, והוא החל להוציא את העיתון אלגעמיינער זשורנאל שהחל לצאת בשפת ביידיש כשהוא משמש כעורך ראשי. בתחילת שנות ה-60 הצטרף לעיתון ידיעות אחרונות ככתב בניו יורק במקומו של הסופר אלי ויזל ששימש עד אז כעיתונאי מטעמם.

בשנת תשכ"ח (1968) לאחר מלחמת ששת הימים הוא נסע כעיתונאי לביקור במצרים[2].

כעורך ראשי באחד העיתונים החשובים ביותר של יהדות ארצות הברית היה מוזמן לאסיפות רבות.

נפטר בשנת תשס"ה[3], ונקבר בניו יורק בבית הקברות מונטיפיורי, ולו שלושה בנים ושתי בנות. בנו הרב סימון ג'ייקובסון הוא המנהל והמוציא לאור ובנו הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון עורך את העיתון בשפת היידיש.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "פעם התביישו, היום לא מתביישים", בעיתון בית משיח מס' 232 עמ' 32-37

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ גרשון ג'ייקובסון, 70, מייסד ועורך כתב העת היידיש, מת באתר הניו יורק טיימס (באנגלית)
  2. ^ שלוש עצות באתר צעירי חב"ד
  3. ^ שלמה שמיר, מת גרשון יעקבסון, מהבולטים בעיתונות היידית עיתון הארץ, 1.6.2005