דינאובלטור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןדינאובלטור

תקופה
קרטיקון עליון 67 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: דמויי-מנירפטורים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
משפחה: דרומאוזאוריים
סוג: דינאובלטור
מין: Dineobellator notohesperus
שם מדעי
Dineobellator
‏Jasiński & ואחרים, 2020
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דינאובלטור (שם מדעי: Dineobellator) הוא סוג של דינוזאור תרופוד ממשפחת הדרומזאוריים, אשר התקיים באמריקה הצפונית של המאסטריכט, לפני 67 מיליון שנה מזמננו. המאובנים שלו התגלו בניו מקסיקו בתצורות אוג'ו אלמו (אנ') ב-2009 בידי החוקרים רוברט מ. סאליבן, סטיבן אי. יאסינסקי וג'יימס ניקאס (Robert M. Sullivan‏, Steven E. Jasinski ו-James Nikas).

הסוג נקרא בשמו ב-2020 בידי החוקרים יאסינסקי, סאליבן ופיטר דודסון ומשמעותו: "Diné" - כינוי לבן לשבט הנאוואחושפת הנאוואחו) ו-"bellator" - לוחם מלטינית. בסוג נכלל מין יחיד - Dineobellator notohesperus, שמשמעו מיוונית: "דרום-מערבי". הממצאים המאובנים שלו כללו שרידים של זרועות, חוליות, חוליית זנב ומספר עצמות גולגולת.

דרומזאור זה היה קרוב בצורתו לולוצירפטור והגיע לאורך של 2.5 עד 3 מטרים ולמשקל 25 עד 40 ק"ג. מבנה הגפיים התאים למרוצה מהירה אחרי טרף וייתכן שיכל לפנות במהירות בעזרת זנבו תוך ריצה כמו ברדלס. מבנה הגפיים מכיל סימנים לכך שהיה מכוסה בנוצות. מספר ממצאים

הוא התקיים במשך הקרטיקון העליון שלפני 67 מיליון שנה, קרוב להכחדת הקרטיקון סביב ביצות ויערות שהיו קרובים לים הפנימי המערבי. ככל הנראה היה צייד זריז של דינוזאורים אחרים קטנים יותר שרדף אחריהם בקבוצות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דינאובלטור בוויקישיתוף