בורג (מסע בין כוכבים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף הבורג)
הבורג
גזע הבורג כפי שמוצג במוזיאון ה-"Star Trek Experience" בלאס וגאס.
גזע הבורג כפי שמוצג במוזיאון ה-"Star Trek Experience" בלאס וגאס.
הופעה ראשונה שנת 1990, בפרק "Q Who" של "מסע בין כוכבים: הדור הבא".
נתונים
מנהיג הגזע מלכת הבורג (השחקנית אליס קריגה)
טריטוריית מגורים רביע דלתא

הבּוֹרְגאנגלית: Borg) הוא גזע של סייבורגים מתוך היקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", המופיע בסדרות הטלוויזיה ובסרטי הקולנוע של "מסע בין כוכבים". הבורג בסדרה הם פסאודו-גזע הומנואידי המורכב מאסופת גזעים אחרים, שחוברו לקולקטיב, מוח כוורת, באמצעות שתלים קיברנטיים. הבורג הופיעו לראשונה בסדרת "מסע בין כוכבים: הדור הבא" בפרק "Q Who", ששודר בשנת 1990 והפכו מאז לדמויות נבלים פופולריות בסדרה. הרעיון לדמויות נשאב ככל הנראה מהדמות "סייברמן", שהופיעה בסדרת הטלוויזיה הבריטית "דוקטור הו" משנות השישים והצטיינה באופי דומה ואף השתמשה במימרות דומות.[1]

מבנה חברתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבורג חברים בכוורת מוחות משותפת, הקולקטיב, עמה הם מתקשרים באמצעות השתלים. הבורג פועלים כמוח אחד, אך ישנה חלוקה לוגית בכוורת לאסופות כוורות קטנות יותר בשם יונימאטריקס (Unimatrix). בסרט "מסע בין כוכבים 8: המפגש" הוצגה לראשונה "המלכה" - ישות שמתאמת את פעולת הכוורת. מטרת הבורג, כהצהרתם, היא לשפר את איכות החיים ביקום באמצעות הפיכתו למושלם. לצורך כך, הם נעים ממקום למקום ו"מטמיעים" גזעים בהם הם פוגשים: מחדירים למוחם שתלים והופכים אותם כפופים ל"מוח הכוורת" ומטרותיו. דחף זה להטמיע אינו בא מתוך רוע או כוונה לפגוע אלא כהכרח מוטמע בכל חבר בכוורת.

על–פי תפישתם של הבורג "אין טעם בהתנגדות" להם, "אתה תוטמע" אם תרצה או לא. יומרה זו מעוגנת ביכולתם של הבורג להתאים את עצמם לנשקו ולאופן פעולתו של היריב, כך שתכסיס ששימש להבסת כוורת מסוימת במקרה אחד יהפוך חסר טעם בפעם הבאה, כיוון שהבורג יתאימו עצמם להתגונן בפניו. כדי להביסם יש למצוא בכל פעם תכסיס חדש.

חריגות מכוורת המוחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במספר מקרים, הבורג בוחרים לוותר על תקשורת כ"קהל" עם מינים אחרים, ובמקום זאת בוחרים בנציג, בדרך כלל בעל מאפיינים דומים להם, כ"ממשק" בין אותו המין לקולקטיב. בחירה זו נעשית על מנת להקל על מורכבות פרויקטים הדורשים עבודה מול מין המורכב מאינדיבידואלים, המוצאים לעיתים כי תיאום עם נציג נוח יותר מאשר תיאום עם כלל המוחות (והקולות) של הקולקטיב. בפרק הכפול "The Best of Both Worlds" המחבר את העונות השלישית והרביעית של מסע בין כוכבים: הדור הבא, הקולקטיב מטמיע את קפטן ז'אן-לוק פיקארד והופך אותו ללוקוטוס, שנועד לייצג את הבורג ולהקל על הטמעת הפדרציה, שלתפיסתם תסכים ביתר קלות להטמעה שתונהג בידי "אחד משלהם". גם במסע בין כוכבים: וויאג'ר, מסכימים הבורג להקצות נציג לעבודה עם צוות הוויאג'ר על הנשק שישמש לעצירת הפלישה של מין 8742 - שבע מתשע.

טכנולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכל פועל (Drone) בכוורת הבורג מוטמע שתל נוירולוגי, המתרגם את מחשבותיו לתבנית ממוחשבת, ומשדר 'תת-חלל' המאפשר לו לתקשר עם הקולקטיב גם ממרחק רב. לבורג יכולת הסתגלות מהירה והתיאום ביניהם מאפשר העברת מידע על כלי נשק החודר את שריון המגן שלהם לשאר חברי הקולקטיב, והתאמת ההגנה מפניו בהתאם. בהופעות השונות של הבורג בסדרות מסע בין כוכבים התמקדו המאמצים בניצול חלון ההזדמנויות הצר שבין פגיעה להתאמה כדי להשיג יתרון זמני על הבורג.

הבורג שולטים ברשת של מסדרונות תת-חלל הנקראים Transwarp conduits המשתלבים לרשת, אליה אפשר להיכנס דרך המרכזת (hub) (טכנולוגיה זו תופסת מקום חשוב בסדרה מסע בין כוכבים: וויאג'ר). ננורובוטים משמשים את הבורג להטמעה, ולאחריה, כחלק ממחזור הרענון ולצורכי תיקונים ושיקום של פועלים. גם טכנולוגיה זו מנוצלת בסדרה וויאג'ר על ידי הפדרציה לצורך פיתוחים רפואיים ולפיתוחים בתחום הנשק.

הקשר תרבותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון של הצגת היריב כדמוי-חרק נטול מוח או רצון משלו אינו חדש. ההנגדה כאן היא בין האדם, המוצג כיצור שגרעינו היסודי הוא הרצון החופשי האינדיבידואלי; ודמוי החרק, החבר המושלם בקולקטיב, הפועל למען מטרת הגזע ולא למען מטרת עצמו ובמקביל, מעורר תחושת תיעוב אינסטינקטיבית.

פעמים רבות, במיוחד בתקופת "המלחמה הקרה" הייתה הנגדה זו נפוצה כדרך להדגים את השוני שבין החברה המערבית, החופשית, והחברה הקולקטיביסטית.[2] החברה המערבית, כפי שגולמה למשל בסדרות "מסע בין כוכבים" או בסרטי "מלחמת הכוכבים", הייתה רב-גזעית, מגוונת בדעות ובאופני מחשבה, ודמות הגיבור שלה ניחנה ברצון חופשי, לעיתים מחוספס וגס במקצת אך ביסודו תמיד אצילי, רגיש, ישר, טהור לב וכוונות. מטרותיו היו תמיד לחיות בשלום ובשלווה ולעסוק בשלו. הדמות שכנגד אופיינה באחידות מוחלטת והיעדר רצון חופשי (שבוטאו לעיתים קרובות בהסתרת פניו של הנבל), עם דגש חזק על רציונליות וחשיבה רציונלית, כשמטרותיו הן כבוד, ניצחון, כיבוש, ורווח חומרי או כוחני.

רוב הסרטים והסדרות שעסקו בדמויות נבל מסוג זה — כולל הבורג בסדרת "מסע בין כוכבים" — קיבלו כנכונה את הטענה הבורגית בדבר יתרון ה"יעילות" שיש לפעולה מתוך שיתוף פעולה הרמוני, ללא רצונות ותאוות אישיות. זו, הוסכם, הייתה מטרתם של כל הצדדים.[3] הפסול נמצא בכך שבעוד ה"טובים" קיוו להגיע למצב כזה מתוך הסכמה מרצון, ביקשו ה"רעים" לכפות מצב סופי כזה בכוח הזרוע. האידיאל של הטובים היה קולקטיב "היפי" חופשי ומשוחרר. האידיאל של הרעים היה קולקטיב סובייטי מרושע.[דרוש מקור]

יוצרי הסרטים והסדרות קיבלו כנכון גם את הרעיון שפעולה רציונלית ומתואמת תיתכן ופעולתה אף תהיה יעילה בהרבה מזו של צוות שכל אחד מחבריו מונע על–ידי רצונות ותאוות משלו. הסייג היחיד, מקור תבוסתם של הבורגים לדורותיהם בכל פעם, היה התעלמותם ואי הבנתם את "הרגש האנושי" המניע בני אדם לפעול לעיתים באופן "לא רציונלי" ובניגוד ל"תועלת".

בסדרות מסע בין כוכבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי הופעתם הראשונה של הבורג במסע בין כוכבים: הדור הבא, בפרק Q Who, שבו והופיעו הבורג בסרט מסע בין כוכבים 8: המפגש, ב"חלל עמוק 9" ותפסו מקום מרכזי במיוחד בסדרת "וייאג'ר" (עונות 4–7), גם כאויבים וגם בזכות שילובה של שבע מתשע (Seven of Nine), חברת צוות אנושית שהייתה בעברה חברת קולקטיב בבורג.

בסדרה "דיסקברי" (עונה 2) מופיעה מערכת האינטליגנציה המלאכותית של הפדרציה, Control, ומנסה להשתלט על צוות הספינה וקצינים אחרים במטרה לשכלל את עצמה. הדבר לא אושר מעולם, אך הטכנולוגיות הדומות והביטויים בהם משתמשים מי שהוטמעו, גרמה למעריצי הסדרה להעריך שהמערכת היא המקור שיתפתח בסופו של דבר לבורג.

חלק מעלילת עונתה הראשונה של הסדרה "פיקארד" מתרחשת בקוביית בורג פגועה הממוקמת בחלל הרומולאני, שבה מתקיים מחקר אודות טכנולוגיות הבורג וסיוע לחברים לשעבר בקולקטיב.

בעונה השנייה נפגשים פיקארד וצוותו בחללית בורג בעיצוב שונה מהמקובל. מלכת הבורג הנוכחית משתגרת אל הספינה, שמשלבת בתוכה טכנולוגיית בורג, ומשתלטת עליה. בדיעבד מתברר שמדובר בקולקטיב שונה מהקולקטיב הרגיל, ושמלכת הבורג המדוברת היא אגנס ג'וראטי שהוטמעה על ידי מלכת הבורג במאה ה-21, ויצרה קולקטיב נפרד בעל עקרונות אנושיים יותר. קולקטיב זה מתקיים בנפרד מהקולקטיב הרגיל.

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מימרתם הנודעת של הבורג, "אנו הבורג. אתם תהיו מוטמעים. אנחנו נוסיף את הייחוד הביולוגי והטכנולוגי שלכם לשלנו. אין טעם בהתנגדות" (באנגלית: We are the Borg.You will be Assimilated. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile) זכתה לפרסום,[4] צוטטה בסרטים ובסדרות ואף הוצמדה לאישים שונים, כדימוי המתאר כוח שאין לעוצרו או לבולמו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לדוגמה, המימרה "אין טעם בהתנגדות" הושמעה לראשונה על ידי סייברמן ("Resistance is useless!") בפרק The Tenth Planet, ר' כאן
  2. ^ על הבורג כמטאפורה לקומוניזם ר' כאן וכן 2012/BSE 2012-38 1 -XX Tindol.pdf כאן. פרשנויות נוספות נוגעות בתמה של השבייה והשחרור משבייה; וכן בתמה של כיבוש קולוניאלי.
  3. ^ לדוגמה, כאן
  4. ^ ר' באתר urbandictionary