שבע מתשע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שבע מתשע
Seven of Nine
שבע מתשע, מתוך "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
שבע מתשע, מתוך "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
שבע מתשע, מתוך "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
הופעה ראשונה פרק 1, עונה 4 של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
הופעה אחרונה פרק סיום עונתה השלישית של הסדרה "מסע בין כוכבים: פיקארד"
גילום הדמות ג'רי ריאן
מידע
שם אמיתי אניקה הנסן
גיל 30 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך לידה 24 ביוני 2348 עריכת הנתון בוויקינתונים
גזע אקס בי (בורג לשעבר, מגיל 24 ואילך)
בורג (גילאים 6-24)
אנושית (גילאים 0–6)
מין נקבה
חברה בקבוצה צי הכוכבים
חברה לשעבר בקבוצה הבורג
דמויות קשורות
חברים קתרין ג'יינוויי
ז'אן לוק פיקארד
ראפי מוסיקר
אויבים הבורג
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שבע מתשעאנגלית: Seven of Nine; נולדה בשם אניקה הנסן - Annika Hansen) היא דמות בדיונית ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", המופיעה בסדרות הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: וויאג'ר" ו"מסע בין כוכבים: פיקארד". שבע מתשע נולדה כאנושית, אך עברה הטמעה על ידי הבורג בגיל 6. כעבור 18 שנה, ספינת החלל וויאג'ר עזבה את החלל שבשליטת הבורג, כאשר שבע מתשע עדיין על הסיפון, לאחר שניסיונות למשא-ומתן על מעבר דרך שטחם של הבורג לא הוכיחו עצמם כמוצלחים. לאחר שהדוקטור הסיר את רוב (82%) השתלים הקיברנטיים שבגופה, האיברים האנושיים החלו לבסס את עצמם, אבל עדיין היה זה הכרחי להשאיר בגופה של שבע מתשע צומת קליפת מוח, על מנת לשלוט על השתלים קיברנטיים שנותרו. למרות שקישורה לקולקטיב נותק, שבע מתשע לא איבדה את היכולת לחוש פעילות בורג סמוכה.

בסדרה "מסע בין כוכבים: פיקארד" הפכה שבע לחברה בסיירי פנריס, ארגון לוחמי צדק עצמאיים שמגנים על עולמות מרוחקים בהם אין לפדרציה השפעה, מפני פיראטים. בהמשך מצטרפת שבע לצי הכוכבים, מתקדמת לדרגת קומנדר, ולבסוף מקבלת דרגת קפטן, ואת הפיקוד על ספינת החלל "אנטרפרייז"-G.

את דמותה מגלמת השחקנית ג'רי ראיין.

פיתוח הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שלוהקה, השחקנית ג'רי ראיין הודתה כי היא בקושי ראתה "מסע בין כוכבים", ולא היה לי מושג מה הם הבורג. כדי להכין אותה, המפיקים נתנו לה עותק של "מסע בין כוכבים: המפגש" ואת "האנציקלופדיה של מסע בין כוכבים".[1]

שבע מתשע כבורג; מתוך הפרק "Scorpion: Part 2",‏ 1997.

שבע מתשע הופיעה לראשונה בפרק "Scorpion: Part 2", ששודר לראשונה ב-3 בספטמבר 1997, בו היא הוצגה כנציגתו של הבורג בברית עם וויאג'ר נגד איומיו של גזע 8472. לאחר שיושב האיום הזר, היא ניסתה ליצור קשר עם קולקטיב הבורג, וכן ניסתה להטמיע את אנשי הצוות. במהלך תהליך זה, היא נותקה מהקיבוציות ונאלצה להסתגל להיות אנושית. בשנים שלאחר מכן, כותבי "וויאג'ר" כתבו כמה קווי עלילה הסובבים סביב מחקרה של שבע מתשע אודות הצדדים החיוביים והשליליים של האינדיבידואליות האנושית. טבעה הסייבורגי של הדמות נתפס כמייצג אתגר עבור "תפיסות פשוטות של חיבורים/ניתוקים בין גופים".[2]

ראיין טוענת שהנושא העיקרי של שבע היה "האנושיות" ואמרה כי הדמות שלה הייתה מכרעת להצלחתה של התוכנית, כי היא "הביאה את הסכסוך לתוכנית, דבר שלמרבה הצער היה חסר .... הצוות של וויאג'ר היה משפחה אחת גדולה ומאושרת". לאחר התוספת של אשת הבורג לשעבר לצוותה של ספינת החלל בתחילת העונה הרביעית של "וויאג'ר", הרייטינג השבועי של התוכנית עלה ביותר מ-60%.‏[3] הגעתה של ראיין לתוכנית לוותה במסע יחסי ציבור מסיבי במגזיני טלוויזיה ומוספי עיתונים. תוך שמירה על מסורת "מסע בין כוכבים", "שבע מתשע גילמה את דמות 'האאוטסיידר' שיכול להגיב על האנושות ומאפייניה, כמו גם לשמש כניגוד לדמותה של ג'יינוויי".[4] כמו כן היא ציינה כי "שילוב תכונות שאינן של בני-אדם עם אטרקטיביות של המראה האנושי", כמו שקיים בדמותה של שבע מתשע, היה מהלך גדול מצד המפיקים.[5] במונחים של גילום הדמות, היא אמרה כי "שמירה על פני פוקר" תוך הצגה מודחקת של הרגש היה אתגר מהנה.[6] לגבי הלבוש הצמוד והידוע לשמצה שלבשה במהלך התוכנית, ראיין ציינה שזה היה מאוד לא מעשי ולא נוח, אבל שווה את הפרס של גילום דמות כמו שבע.[7]

במהלך הסדרה, ראיין מגלמת את שבע כאישה צעירה הגיונית, מעשית ובוטה מאוד, עם קשיים בהבעת רגשות אנושיים. לפעמים מתנהגת שבע בהתנשאות כלפי "חולשות אנושיות" ו-"חוסר יעילות אנושי", אבל עם הזמן הפכה לנאמנה לצוות, שמאוחר יותר התייחסה אליו כאל "קולקטיבי". מוטיב חוזר אשר כותבי הסדרה ביססו, הוא הפלאשבקים לעברה, בתקופת החיים שלה טרם הטמעתה אל תוך הבורג. עד לסיומה של הסדרה, בשנת 2001, שבע מפתחת מיומנויות חברתיות ואף מפתחת מערכת יחסים רומנטית עם צ'קוטי. בשלב זה גם התגלה על ידי הדוקטור שחלק מאי-היכולת של שבע להרגיש ולהביע רגש היה בשל התכנות/העיצוב הבורגי של "שתלי קליפת המוח" שלה. בורג אשר חש או הביע רגש נתפס על ידי הקולקטיב כפגום, מאחר שרגשות אלו היו סימנים של אינדיבידואליות. לפיכך, שתלי קליפת המוח נועדו להדחיק את הרגשות, ואם זה נכשל - לנתק (כלומר: להרוג) את אותו בורג שחש/הביע רגש. גילוי זה התרחש בפרק "Human Error", והדוקטור ציין כי ביכולתו להסיר את השתלים, במהלך מספר ניתוחים, שכולם מסוכנים. היא דחתה את ההצעה, אבל בפרק סיום הסדרה "Endgame" היא שינתה את דעתה, אחרי שהדוקטור הודיע לה שהוא הצליח לשלב את כל הניתוחים אל תוך הליך אחד, שיש בו פחות סיכון.

לבוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלבוש של הדמות - בגד גוף הצמוד לגוף, בצבע כסוף עם קווים שונים באזור הצלעות וצווארון גבוה ונוקשה - זכה לביקורת מצד התסריטאי והמפיק הוותיק של "מסע בין כוכבים" - רונלד ד. מור, שהרגיש שלבושה צריך להיות עם מראה הדומה יותר לבורג.[8] הלבוש שלה גם הרגיז את אלו שהרגישו שזה היה ניסיון של יוצרי התוכנית להפוך אותה ליותר מושכת מבחינה מינית כלפי צופים מסוימים, ללא כל מטרה הקשורה בעלילה.[9] במסגרת התוכנית, הרציונל שניתן הוא שבגד הגוף תוכנן על ידי הדוקטור עם מאפיינים מסוימים שיסייעו לה לשמור על העור האנושי לאחר שהשתלים הקיברנטיים שבגופה הוסרו; הסבר נוסף היה כי שבע הייתה מרגישה יותר בנוח ללבוש בגדים שחיקו את שלבשה כבורג. מאוחר יותר, חליפת הכסף הוחלפה באדום כהה, סגול, חום וכחול, עם צווארונים נמוכים. בריאיון עם מייקל לוגן, ראיין סיפרה ל-"TV Guide" כי הצווארון הגבוה, הנוקשה נלחץ אל עורק הצוואר וגרם לה להתעלף, כך שהמחשוף הנמוך היה הכרחי.[10] בראיון בשנת 2012 היא אמרה שהחליפה מאת מעצב התלבושות רוברט בלקמן הייתה "הישג הנדסי", אבל נדרשה הפסקה של 20 דקות במהלך יום הצילומים, אם היא צריכה ללכת לשירותים, משום שהיא הייתה זקוקה לזמן הזה, בתוספת סיוע להיכנס ולצאת מהחליפה.[11]

הפעם החריגה היחידה בה היא לובשת מדים של צי הכוכבים היא בפרק "Relativity". כמו כן, היא נראית בתלבושות שונים בפרקים כגון "The Killing Game" (לבוש אזרחי של שנות ה-40 בהולודק), "Someone to Watch Over Me" (שמלת קוקטייל), ו-"Unimatrix Zero" (לבוש אזרחי של בני אדם במאה ה-24).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שבע מתשע בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ BBC Online - Cult - Star Trek - Jeri Ryan - Borg Basics
  2. ^ Lim, Hilary (1999). "Caesareans and Cyborgs". Feminist Legal Studies. Springer Netherlands. 7 (2).
  3. ^ Hanania, Joseph (7 בפברואר 1999). "Signoff: Intergalactic Generation Gap". The New York Times. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ BBC Online - Cult - Star Trek - Jeri Ryan - Themes and things
  5. ^ BBC Online - Cult - Star Trek - Jeri Ryan - Clever Combination
  6. ^ BBC Online - Cult - Star Trek - Jeri Ryan - Acting Challenges
  7. ^ BBC Online - Cult - Star Trek - Jeri Ryan - Silver suits and high heels
  8. ^ Lipper, Don (7 בדצמבר 2000). "Ron Moore: Where Voyager Went Wrong". Space.com. ארכיון מ-2005-02-04. נבדק ב-2012-12-22. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Snierson, Dan (19 בספטמבר 1997). "Lust in Space - Can Jeri Ryan's sexy Borg save the series?". Entertainment Weekly. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ Logan, Michael (10 באפריל 1999). "Wonder Women". TV Guide. 47 (15): 18–24. {{cite journal}}: (עזרה)
  11. ^ Jancelewicz, Chris (11 באפריל 2012). "Jeri Ryan Of 'Body Of Proof' Recalls Her Days As Seven Of Nine On 'Star Trek: Voyager'". huffingtonpost.com. נבדק ב-11 באפריל 2012. {{cite web}}: (עזרה)