הבריחה אל השמש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הבריחה אל השמש
Escape to the Sun
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על סיפור של אורי דן
בימוי מנחם גולן
הופק בידי מנחם גולן
תסריט מנחם גולן, יוסף גרוס
עריכה פרד שרפ
שחקנים ראשיים יהודה בארקן
ג'וזפין צ'פלין
לורנס הארווי
מוזיקה דובי זלצר
צילום דוד גורפינקל
מדינה ישראלישראל ישראל
חברה מפיצה Cinevision
הקרנת בכורה 31 באוקטובר 1972
משך הקרנה 118 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הבריחה אל השמשאנגלית Escape to the Sun) הוא סרט דרמה קופרודוקציה ישראלית, צרפתית וגרמנית משנת 1972 בהפקתו ובימויו של מנחם גולן, עם לורנס הארווי, יהודה בארקן וג'וזפין צ'פלין בתפקידים הראשיים.

התסריט נכתב על ידי מנחם גולן ויוסף גרוס והוא מבוסס על סיפור קצר של אורי דן. העלילה היא על קבוצת יהודים שמנסים לחטוף מטוס כדי לברוח ממדינת משטרה. שם המדינה לא מוזכר בסרט אבל ברור שהמדובר בברית המועצות.

העלילה היא בהשראת מבצע חתונה, ניסיון חטיפת מטוס אזרחי ב-15 ביוני 1970 בידי קבוצת יהודים מסורבי עלייה ופעילי זכויות אדם בברית המועצות, אבל הדמיון ביניהן הוא קלוש.

הסרט צולם בברלין המערבית ובנורווגיה.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יאשה בארזוב (יהודה בארקן) הוא סטודנט לרפואה יהודי מצטיין שעומד לפני סיום לימודיו. הוא חווה אנטישמיות באוניברסיטה בעיקר מצד הסטודנט גרישה (הרטמונד היינריקס) ולכן ביקש אישור הגירה לארצות הברית שם נמצאת אמו. עקב זאת הוא נזרק מהאוניברסיטה וגם בעלת הדירה זורקת אותו.

יאשה מאורס לנינה קפלן (ג'וזפין צ'פלין) שגרה עם אמה שרה (לילה קדרובה). שרה הייתה 10 שנים בגלות בסיביר שם נעלם בעלה. גם נינה ושרה הגישו בקשה הגירה.

מיור קירסנוב (לורנס הארווי) הוא קצין חקירות בכיר הפועל לדחיית בקשתן להגר.

יאשה נפגש בבית של הסופר המוחרם אלכסיי באבורין (ג'ק הוקינס) שספריו מופצים במערב ואסורים במדינתו. בפגישה נוכחים גם המדען פרופ' אברמוביץ' (פיטר קאפל) והטייס לשעבר כגן (ג'ון איירלנד). כגן היה טייס קרב בעל אותות הצטיינות אבל הודח מתפקידו לאחר שביקש להגר.

כל המפגשים האלה נמצאים במעקב המשטרה החשאית של קירסנוב. לקבוצה מצטרף הצלם היהודי רומק (יהודה אפרוני) שהיה פעם מודיע של המשטרה. הוא נעצר ועובר חקירה אלימה.

קירסנוב מתאהב בנינה ורוצה להפריד בינה ליאשה. יאשה מקבל אשרת הגירה אך יום לפני כן הם מתחילים להתחתן כדי שנינה תוכל להגיש אחר כך בקשה לאיחוד משפחות. הם מתחתנים בחשאי ומבלים את הלילה בדירת קפלן כשהאם שרה מבלה בבית מרזח עם שיכור (קליב רבל).

למחרת הם נפרדים מיאשה שעולה על המטוס אך נעצר, נכלא ועובר עינויים כדי שיגלה את תוכניות הקבוצה אתם הוא נפגש. לאחר זמן הוא משוחרר אך נמצא במעקב.

תוכנית הקבוצה היא שכגן ורומק ישתלטו על מטוס נוסעים וכגן ינחית אותו בשדה תעופה מסוים, שם יעלו עליו הבורחים. התכנית ידועה למשטרה וכגן שמנסה להיכנס לתא הטייס נעצר מיד ורומק מתאבד בירייה.

המטוס נוחת וממנו מתפרצים השוטרים ועוצרים את קבוצת הבורחים. נינה ויאשה מצליחים להימלט אך יאשה נפצע מיריות. הם ממשיכים בשלג לעבר הגבול אך כוחותיו של יאשה אוזלים והוא מת בשלג.

השופטת (גילה אלמגור) מטיחה בפני חברי הקבוצה שהם אשמים בבגידה. כגן ואברמוביץ' נדונים למוות, שרה וגב' אברמוביץ' נידונות לעשר שנות עבודת פרך. באבורין נידון לאשפוז ממושך במוסד פסיכיאטרי.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
לורנס הארווי קירסנוב
יהודה בארקן יאשה בארזוב סטודנט
ג'וזפין צ'פלין נינה קפלן
לילה קדרובה שרה קפלן
ג'ק הוקינס באבורין סופר
יהודה אפרוני רומק
גילה אלמגור שופטת
פיטר קאפל פרופ' אברמוביץ'
גרדה הנושק סוניה אברמוביץ'
ג'ון איירלנד כגן טייס
הרטמונד היינריקס גרישה סטודנט
שמעון עדן טייס
קן גלובוס סוהר
קליב רבל השיכור

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]