הדוכס מבקינגהם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמל האבירים של האמפרי סטאפורד, הדוכס הראשון מבקינגהאם
סמל האבירים של ג'ורג' וילרס, הדוכס הראשון מבקינגהם

הדוכס מבקינגהםאנגלית: Duke of Buckingham) הוא תואר אצולה שנוצר מספר פעמים בהיסטוריה של אנגליה, בריטניה הגדולה והממלכה המאוחדת. היו גם מרקיזים ורוזנים (Earls) מבקינגהם.

יצירה ראשונה של התואר (1444)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1444 יצר הנרי השישי, מלך אנגליה את התואר והעניק אותו להאמפרי סטאפורד, הדוכס הראשון מבקינגהאם.

נכדו, הנרי סטאפורד, הדוכס השני מבקינגהאם סייע לעלייתו לשלטון של ריצ'רד השלישי, מלך אנגליה. אולם ב-1483 ניצב בראש מרד נגד המלך, ראשו נערף והתואר נושל מצאצאיו.

הנרי השביעי, מלך אנגליה השיב עם עלייתו לשלטון ב-1485 את התואר לאדוארד סטאפורד, הדוכס השלישי מבקינגהאם, בנו של הנרי. הוא היה אציל בחצרם של הנרי השביעי והנרי השמיני, מלך אנגליה. במהלך 1520 חקר המלך עדויות בנוגע לבגידה שתכנן בקינגהאם כביכול ובאפריל 1521 השליך אותו למצודת לונדון. בקינגהאם נשפט והוצא להורג כבוגד במלכות בגבעת מצודת לונדון. הנרי השמיני שלל את התואר וביטל אותו. ב-31 ביולי 1523 זוכה בקינגהאם מכל חשד במסגרת החלטה של הפרלמנט הבריטי ושמו טוהר.

יצירה שנייה של התואר (1623)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימס הראשון, מלך אנגליה יצר מחדש את התואר ב-1623 העניק אותו לבן לווייתו האהוב, ג'ורג' וילרס, הדוכס הראשון מבקינגהם, שהיה גם יועצו הקרוב של צ'ארלס הראשון, מלך אנגליה וניהל את מסעותיו הצבאיים הכושלים לטובת ההוגנוטים בצרפת עד שנרצח ב-1628. בנו, ג'ורג' וילרס, הדוכס השני מבקינגהם, היה אף הוא יועץ בחצרו של צ'ארלס הראשון וחבר, יחד עם לורד אשלי לממשל הקאבא"ל (CABAL) של צ'ארלס השני, מלך אנגליה. לאחר מותו ב-1687 לא חודש התואר.

בספר "שלושת המוסקטרים"[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופעתו הידועה ביותר של הדוכס מבקינגהם, כדמות דמיונית למחצה, מצויה בספרו של אלכסנדר דיומא האב "שלושת המוסקטרים" ושלל עיבודיו והכוונה היא לג'ורג' וילרס, הדוכס הראשון מבקינגהם. הוא מתואר שם כ"אביר הנאה ביותר בצרפת ואנגליה", חביבם של מלך אנגליה ושל מלך צרפת, עשיר ובעל עוצמה עצומה בחצר ומאהבה של אן מאוסטריה.[1]

יצירה שלישית של התואר (1703)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1703 יצרה אן, מלכת בריטניה את התואר "דוכס בקינגהאם ונורמנבי" (Duke of Buckingham and Normanby) והעניקה אותו ללורד שומר החותם ג'ון שפילד, הדוכס הראשון מבקינגהם ונורמנבי עבורו נבנה גם ארמון בקינגהאם בלונדון. תוארו עבר לבנו הלא חוקי אדמונד שפילד, הדוכס השני מבקינגהם ונורמנבי.

יצירה רביעית של התואר (1822)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1822 יצר ג'ורג' הרביעי מחדש את התואר כדוכס בקינגהאם וושאנדוס[2] (Duke of Buckingham and Chandos) עבור ריצ'רד טמפל-נגנט-בריידג'ס-שאנדוס-גרנוויל, הדוכס הראשון מבקינגהם ושאנדוס. סבו, ג'ורג' גרנוויל היה ראש-ממשלת בריטניה ומונה למרקיז בקינגהאם ב-1784. בנו, ריצ'רד, שהיה הלורד שומר החותם והלורד נשיא המועצה, ירש את התואר כדוכס בקינגהאם ושאנדוס השני. עם מותו ללא יורש זכר ב-1889, נכחד התואר.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]