היילי ליוור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היילי ליוור
Hayley Lever
לידה 28 בספטמבר 1876
אדלייד, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 6 בדצמבר 1958 (בגיל 82)
מאונט ורנון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אימפרסיוניזם עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי וינסנט ואן גוך עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ריצ'רד היילי ליווראנגלית: Richard Hayley Lever;‏ 28 בספטמבר 1875 - 6 בדצמבר 1958) היה צייר אימפרסיוניסט, פוסט אימפרסיוניסט, ומודרני מחנך אוסטרלי-אמריקאי.[1]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

היליי ליוור נולד בבודן בדרום אוסטרליה ב־28 בספטמבר 1875, בנו של אלביון וו. ליבר. הוא הצטיין בשיעורי ציור במכללת הנסיך אלפרד בהדרכת ג'יימס אשטון ועם עזיבתו את בית הספר המשיך ללמוד אצל אשטון בבית הספר שלו לאמנות בנורווד.

סבו מצד אמו, ריצ'רד היילי, הבעלים של בוורדן טאנרי, נפטר בשנת 1882, והירושה שהשאיר הספיקה כדי שליוור יוכל לממן נסיעה לאנגליה בשנת 1899 [4] כדי לקדם את הקריירה שלו בציור.

בבריטניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא עבר לסנט איבס, נמל דייגים ומושבה אמנותית בחוף קורניש, דרום מערב אנגליה. המוניטין של העיירה כמרכז לציור ימי נבע בעיקרו מנוכחות הצייר יוליוס אולסון, שהפך לצייר בריטי שהתמקד בחוף ים בריטי.[2] בסנט אייבס שיתף ליבר סטודיו עם פרדריק ג'אד וו, ולמד טכניקות ציור אצל האימפרסיוניסט אולסון ואלגרנון טלמג'. היליי צייר גם בנמלים הצרפתיים שבבריטני, ממש מעבר לתעלה האנגלית ממול לסנט איבס.

בסוף 1904 עשה היילי מסע חזרה לאדלייד באוסטרליה, שם מתה אמו משחפת. במהלך שהותו בת 12 חודשים הוא הציג כמה תערוכות, צייר נופי ים ולימד. בשנת 1906, כשחזר לאירופה, התחתן עם אאידה סמית' גייל בכנסייה בסנט איבס. בשנת 1908 עשה ליוור סדרה של ציורים וקרא להם "בית החולים ואן גוך", הולנד המבטאים את ההשפעה העמוקה שחש מאותו אומן.

בארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

היילי ליוור, חורף בסנט איבס.1914

בשנת 1911 שכנע ארנסט לוסון, צייר אימפרסיוניסטי, את ליוור לעבור לארצות הברית ואמר שתהיה לו הצלחה גדולה יותר שם. ליוור הגיע לעיר ניו יורק בשנת 1912 וצייר נופים של נהר ההדסון, טיימס סקוור וסנטרל פארק. כאשר גילה את החוף המזרחי האמריקני, הוא צייר בגלוסטר, מסצ'וסטס במשך כמה קייצים ובמרבלדה, מסצ'וסטס. שני האמנים פיתחו סגנונות ציור ספונטניים ונועזים, וליוור התקבל למעגל חבריו של לוסון: רוברט אנרי, ויליאם גלקנס, ג'ון סלואן וג'ורג' בלוז. הוא הציג עם קבוצה זו באופן קבוע, אך בסופו של דבר עזב את ניו יורק והתיישב במסצ'וסטס.

בשנים 1919 - 1931 לימד ליוור שיעורי יצירה בליגה לסטודנטים לאמנות בניו יורק, אך שמר על סטודיו בגלוסטר ולעיתים קרובות נסע לצייר בננטוקט ובכרם היין של מרתה. ליוור נסע לפיטסבורג בשנת 1922 כשופט בתחום האמנות בתערוכה קרנגי הבינלאומית.

בשנת 1924 הוזמן ליוור לצייר את היאכטה הנשיאותית, USS Mayflower, ציור שהוצג לאחר מכן בפני הנשיא קלווין קולידג' בחדר הקבינט של הבית הלבן.

בשנת 1930 עבר ליבר לקאלדוול, ניו ג'רזי, והיה שם עד שנת 1938, אז עבר להר ורנון, ניו יורק. בעודו מתגורר בניו יורק, צייר נופים בניו ג'רזי, ניו אינגלנד, ניו יורק והאזורים הקנדיים.

לאורך חייו הוא טייל וצייר בהרחבה, כולל נובה סקוטיה ואי גראנד-מאן בקנדה, איי בהאמה ופלורידה. הוא חזר לא פעם לאירופה. בשנת 1933 מונה היילי למנהל בית הספר לאמנות הקיץ בסטו, ורמונט. [8] ליוור לימד גם שיעורי ציור בבית הספר לאמנות בברונקסוויל, ניו יורק בשנים 1934–1935.

אחרית ימיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליוור נפגע על ידי דלקת מפרקים בידו הימנית, מה שמנע ממנו לנסוע ואילץ אותו להתרכז בציור טבע דומם במקום זאת. ככל שהתקדמה דלקת הפרקים שלו, הוא לימד את עצמו לצייר ביד שמאל. עם זאת, בעקבות מות אשתו אאידה בשנת 1949, ליוור נשאר מרותק לביתו, שם המשיך לצייר עד מותו.

היילי ליוור נפטר ב־6 בדצמבר 1958 בביתו בהר ורנון, ניו יורק.

ליוור נעלם מעיני הציבור יותר מעשרים שנה, אף על פי שבעבר היה פופולרי מאוד והוערך ביקורתית. אף על פי כן, הוא המשיך לצייר בשנים שחלפו ועמיתיו וסוחרי אמנות נדהמו ממטמון הציורים שלא נמכרו, שנמצאו באסם שלו בהר ורנון.

מאז מותו הוא הוכר כאחד ממובילי האימפרסיוניזם האמריקני במאה ה -20.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא היילי ליוור בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Three Lever exhibition catalogs, libmma.contentdm.oclc.org
  2. ^ Art in St Ives, Town of Penzance. website Archived 4 October 2010 at the Wayback Machine
  3. ^ Hayley Lever