הקטר הכחול שיכול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הקטר הכחול שיכול
The Little Engine That Could
עטיפת הספר בעברית, 1998
עטיפת הספר בעברית, 1998
מידע כללי
מאת ווטי פייפר
איורים ג'ורג' ודוריס האומן
שפת המקור אנגלית
סוגה ספר ילדים
הוצאה
הוצאה כתר הוצאה לאור
תאריך הוצאה 1910
מספר עמודים 41
הוצאה בעברית
הוצאה כתר
תאריך 1998
תרגום לאה נאור
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002375037

הקטר הכחול שיכולאנגלית: The Little Engine That Could; בתרגום חופשי: הקטר הקטן שהצליח) הוא ספר ילדים אמריקאי פופולרי מאת ווטי פייפר שראה אור לראשונה בשנת 1910, ומאז הודפס במיליוני עותקים.

הספר יצא לאור לראשונה בעברית בתרגומה של לאה נאור בהוצאת כתר.

דמות הקטר בספר מבוססת על קטר מדגם C. P. Huntington.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רכבת נדרשת לעבור הר גבוה במיוחד בדרך ליעד, על מנת להעביר צעצועים ומזון לילדים שגרים מעבר להר. הקטר של הרכבת מתקלקל, ובעקבות כן מבקשות הבובות שברכבת מקטרים גדולים ומואנשים שונים לבצע את המשימה, אך מסיבות שונות הם מסרבים לעשות כן. לבסוף מתבקש קטר קטן וכחול לבצע את המשימה והוא מסכים לעשות כן. הקטר הקטן מצליח לבסוף למשוך את כל הרכבת במעלה ההר תוך שהוא משנן את המוטו שלו, "אני יכול! אני יכול! אני יכול!". בשפת המקור, הקטר הקטן הוא למעשה קטרית, וכך גם הקטרית הגדולה שמתקלקלת.

עיבודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור הפך לסיפור ילדים קלאסי, ובשנת 1991 עובד לסרט הנפשה באורך 30 דקות בשם "הקטר הקטן" שהופק בוויילס והופץ בקלטות וידאו. בסרט נקראה דמות הקטר טילי (בדיבוב העברי: רוני) והסיפור הורחב לסיפור גדול יותר על גילוי עצמי. סרט זה שודר בישראל בטלוויזיה החינוכית בדיבוב לעברית, לפני תרגום הספר.

בשנת 2011 עובד הסיפור לסרט הנפשה ממוחשבת בהפקת אולפני יוניברסל, בהשתתפות וופי גולדברג, ג'יימי לי קרטיס, אליסון סטונר וקורבין בליו. סרט זה לא דובב לעברית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הקטר הכחול שיכול בוויקישיתוף