ה-99

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ה-99
לוגו הקומיקס
לוגו הקומיקס
מידע קומיקס
יוצר ד"ר נאאף אל מוטאווה
סטיוארט מור[1]
סוגה גיבורי על
סטטוס פעילה - הוצאה חודשית
יצא לאור בגרסת אוגדן אוגוסט 2007
ארץ מקור כווית
שפת המקור ערבית
מוציא לאור Teshkeel Comics
http://www.the99.org/

ה-99אנגלית: The 99; בערבית: الـ ٩٩) הוא ספר קומיקס המוצא לאור על ידי "Teshkeel Comics", ומציג קבוצה של גיבורי על בהתבסס על התרבות והדת האסלאמית.

הסדרה היא פרי יצירתו של ד"ר נאיף אל מוטאווה, מייסד ומנכ"ל חברת "Teshkeel Media Group".
צוות המאיירים של ה-99 מורכב ממאיירים ותיקים ומוערכים בתעשיית הקומיקס העולמית דוגמת: פביאן ניצ'זה, ג'ון בריגמן, דן פנוסיאן, ג'ון מקרי, רון וגנר, שון פרסונס ומוניקה קובינה- כולם עבדו בחברות מארוול או DC קומיקס, ועל כן עבדו בעבר על פרויקטים בעלי שמות מוכרים כגון: ספיידרמן, סופרמן, באטמן, ליגת הצדק וכו'.

תפיסה הסדרה מבוססת על מושגים אסלאמיים, מציגה גיבורי על בעלי יכולות השאובים מעולם האסלאם, אולם היא מקודמת כמתאימה לערכים אוניברסליים, והדת של כל אחת מהדמויות אינה מצוינת במפורש.

היסטוריית ההוצאה לאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרומו לסדרה פורסם לראשונה במזרח התיכון במאי 2006 בגרסה ערבית, ולאחר מכן בארצות הברית ביולי 2007 בשתי הגרסאות - אנגלית וערבית. גיליונות נוספות מודפסים מדי בחודש בארצות הברית וברחבי העולם. מהדורות אינדונזיות והודיות מופצות גם הן על בסיס חודשי. מיני-סדרת טלוויזיה בת פרקים חלקים של ה-99 יחד עם 'ליגת הצדק' יוצאת לאור החל מאוקטובר 2010. בנוסף, מתוכנן לצאת גם סרט על בסיס סדרת הקומיקס בעתיד הקרוב.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון מאחורי ה-99 מבוסס על 99 שמות אללה באסלאם. רבים מהשמות מבטאים למעשה את המעלות של אללה, אותן ניתן לתרגם לתכונות אופי. אותן תכונות אופי מהוות גורם רעיוני מכווין עבור המוסלמים המאמינים מבחינת הדרך בה צריך ללכת. ביניהן נכללות נדיבות, עוצמה, וחוכמה- כולם מוערכים על ידי מספר רב של דתות ואמונות.

בהתאם למסורת האסלאמית, הגרסה הערבית של הכינוי של כל אחת מהדמויות נכתבת ללא תווית היידוע 'אל-', משום שצורה זו היא בלעדית לאללה. המטרה היא להזכיר שה-99 הם רק בני תמותה, ולהציג אותם כדמויות אנושיות, על כל האיכויות והחולשות שלהם.

עלילה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטיפת הקומיקס

ה-99 הם נערים ומבוגרים נורמטיביים מרחבי העולם, שברשותם אחת מ-99 אבני נור (אבני אור-בערבית احجار النور). אותן אבני נור הן אבנים קסומות ומיסטיות, שמעניקות למחזיק בהן כוחות מסוימים. לפי הסיפור, בשנת 1258, כאשר המונגולים בזזו את בגדד, הם החריבו את הספרייה הגדולה של העיר בכוונה למחוק כל שריד לתרבות שהתקיימה בה. אבל לפני בוא החורבן חכמי הדת רקחו תמיסה אלכימית שתספוג את כל תוכנם של הספרים שאותם המונגולים השליכו לאחר מכן לנהר שהשחיר כולו מדיו. הנוזל המופלא התגבש ל-99 אבני נור, אבני אור, שמכילות את הידע האבוד. רמזי, הד"ר המוביל את תהליך גילוי האבנים, מאמין באגדה העתיקה וכן בכך שהאבנים מפעילות כוחות-על אצל בני אדם מסוימים. לכן, הוא מקים את עמותת 99 הצעדים, כדי לעזור לדמויות השונות להפעיל את הכוחות שלהן, זאת על אף היותו חסר כוחות.

ה-99 יתגברו על כל בעיה שניצבת בפניהם בעזרת כוחות משולבים ויכולות של שלוש או יותר מהם. כך, מכוונת סדרת ה-99 לקידום ערכים דוגמת שיתוף פעולה ואחדות בעולם המוסלמי.
על אף שהסדרה אינה דתית, היא מכוונת לערכים אסלאמיים, שע"פ ד"ר אל מטוואה הם אוניברסליים מטבעם.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

על אף התבססות הקומיקס על התרבות והדת האסלאמית, מרבית הדמויות חילוניות, מודרניות, רוחניות ונעות בין מזרח למערב, יש ביניהם גברים ונשים והם באים מ-99 ארצות שונות. הדמויות לא מתוארות בתפילות או בקריאת קוראן, וזאת כדי שהתוכן יופנה לא רק למוסלמים אלא לכל בני הדתות בעולם. הגיבורים אינם לובשים תחפושות, ובניגוד לעמיתיהם האמריקנים - אין להם זהויות סודיות. הם בני אדם רגילים שפיתחו יכולות על-אנושיות לאחר שבאו במגע עם אבני חן מיסטיות. עם זאת, כחלק מהתבססות הסדרה על התרבות והדת האסלאמית, מוקפדת שמירה על ערכי הצניעות והתנהלות בהתאם לקוד האתי של דת האסלאם. בין הדמויות הבולטות בסדרה[2] ניתן לציין את:

  • ג'אבר - החזק
  • נורה - האור
  • וידאד - האהבה
  • בארי - המרפא

ביקורת על הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם הגעת הראשון בספרי הסדרה למדפי הספרים בשנת 2006 הוא זכה לביקורות צוננות מהכיוון הדתי. הביקורות מהכיוון הדתי כוונו לאיפור והלבוש הצמוד של הנשים ועל כך שהוא מעודד הסתמכות על בני אדם במקום על אללה וזאת בניגוד לרוח האסלאם. כמו כן, הביקורת לא נחסכה גם על ידי גורמים מהמערב: קבוצה בשם "Family Security Matters" מוושינגטון ארצות הברית, כינתה את הקומיקס כיישום מודרני ומחוכם של התעמולה האסלאמית.[3] עם זאת, קיימת גם ביקורת חיובית על הסדרה, ואפילו הנשיא האמריקני ברק אובמה נאם בשבחו והציגו ככלי לחיבור בין שתי התרבויות.[4]

על המחבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ד"ר נאאף אל-מוטאווה הוא פסיכולוג כוויתי בעל שני תוארי דוקטור ותואר MBA אחד מאוניברסיטת קולומביה, שעסק בעבר בכתיבת ספרי ילדים. כאשר יום אחד נשאל מתי הוא מתכוון לחזור לכתוב, הוא חשב לעצמו שאם הוא שב לאחוז בעט זה חייב להיות משהו גדול, משהו עם פוטנציאל לפחות כמו של פוקימון. צפייה בפוקימון נאסרה לזמן מה על ידי רשויות הדת בערב הסעודית בתואנה שהסדרה מעודדת ציונות, הימורים ומשתלטת על מוחותיהם של הילדים. מוטאווה חושב שחרם כזה עלול לאכזב את האל, שאחד מ-99 שמותיו מייצגת את הסבלנות (الصبور).

אל-מוטאווה שחש כי ילדים מוסלמים זקוקים לסט חדש של גיבורים שיקראו תיגר על המודלים הג'יהאדים. לפי דברים שאמר לעיתון הטיימס הלונדוני: "הגעתי למסקנה שהסיפורים ששמעתי היו מפיהם של גברים שגדלו עם האמונה שמנהיגם סדאם היה גיבור, דמות מופת - ובוקר אחד התעוררו וגילו שהם בעצם עוברים עינויים תחת ידו. החלטתי שהעולם הערבי זקוק למודל טוב יותר לחיקוי". כמו כן, אמר אל-מוטאווה לכתב סוכנות הידיעות רויטרס כי: "הוא מקווה ליצור תרבות מוסלמית פופולרית חדשה דרך הסדרה".

פרויקטים על בסיס הקומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הראשון מתוך חמישה פרקי שעשועים המבוססים על ה-99 נפתח בכווית במרץ 2009. סדרה מצוירת נמצאת בתהליכי הפקה. חברת תשכיל קומיקס חתמה על חוזה של מיליונים עם חברת 'אנדמול' להפקת הסדרה.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סטיוארט מור בוויקיפדיה אנגלית
  2. ^ העותק הראשון בסדרה (באנגלית) מדבר על הדמויות השונות
  3. ^ להרחבה ראו את הכתבה Islamic superheroes: Role models or propaganda?.
  4. ^ נאומו של ברק אובמה.
  5. ^ קדימונים שהוצאו לסדרה המצוירת 1 2