וילארד מטקלף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וילארד מטקלף
וילארד מטקלף, 1920
וילארד מטקלף, 1920
לידה 1 ביולי 1858
לוול, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 במרץ 1925 (בגיל 66)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אימפרסיוניזם עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי צ'יילד האסאם, אימפרסיוניזם עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Henriette Alice McCrea-Metcalf עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וילארד לירוי מטקלףאנגלית: Willard Leroy Metcalf;‏ 1 ביולי 1858 - 9 במרץ 1925) היה אמן אמריקאי יליד מסצ'וסטס. הוא התבלט כצייר נוף, בדרך כלל נקשר שמו לאימפרסיוניזם אמריקני. הוא היה אחד מקבוצת "העשרה" הציירים האמריקאים אשר בשנת 1897 פרשו מאגוד האמנים האמריקאים.[1]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

וילארד מטקלף נולד למשפחה ממעמד הפועלים והתחיל לצייר בשנת 1874. בשנת 1876 פתח סטודיו בבוסטון וקיבל מלגה בבית הספר לציור בבוסטון, שם למד עד 1878. בשנת 1882 ערך תערוכה בגלריית צ'ייס בבוסטון, שהמכירות ממנה מימנו נסיעה ללימודים באירופה.[2]

מטקלף עזב לאירופה בספטמבר 1883 ולא חזר לארצות הברית עד סוף 1888. במהלך אותה תקופה הוא נסע וצייר. הוא למד קודם בפריז אצל גוסטב בולאנז׳ה וז'ול-ג'וזף לפבר, לאחר מכן נסע לאנגליה ולפונט-אוון, בבריטני. בחורף 1884 הוא ככל הנראה פגש את ג'ון הנרי טוואצ'טמן בפריז, וצייר לצד אמנים אמריקאים אחרים, כולל תאודור רובינסון. נופיו מתקופה זו היו עיבודים מסורתיים של סצנות איכרים, כדרכו של ז'אן-פרנסואה מילה. בשנת 1886 צייר מטקלף בז'יברני, כנראה הצייר האמריקני הראשון שביקר שם. זמן קצר לאחר מכן הוא נסע לאלג'יריה ותוניסיה, וחזר לז'יברני בקיץ 1887 ו-1888, בחברתם של ציירים אמריקאים אחרים.

חזרה לאמריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וילארד מטקלף, גבעות קורניש, 1911

עם שובו לארצות הברית הייתה למטקלף תערוכת יחיד במועדון סנט בוטולף בבוסטון. לאחר שהתגורר זמן קצר בפילדלפיה, בשנת 1890 פתח אולפן בניו יורק. בתקופה זו הוא עבד במשך כמה שנים כצייר דיוקנאות, מאייר ומורה. בשנת 1895 הוא צייר בגלוסטר, מסצ'וסטס, וחדל לעבוד כמאייר. בסוף שנות התשעים של המאה ה-19 נראה כי הוא צייר מעט, ותרומותיו לתערוכות הראשונות של קבוצת "העשרה" היו מאכזבות. באותה תקופה מטקלף ניהל חיים חברתיים תוססים שכללו שתייה כבדה.

בשנת 1899 הצטרף מטקלף לחבריו רוברט ריד ואדוארד סימונס בציור ציורי קיר בבית משפט בניו יורק. בז'אנר זה הוא לא הצליח יותר ממה שהיה כשעבד כמאייר וכדיוקנאי. הדוגמנית של מטקאלף לציורי הקיר הייתה מרגריט ביופורט היילה, שחקנית במה הצעירה ממנה בעשרים שנה, שהאמן התחתן איתה בשנת 1903.

בגרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת עבודת ציור קיר שהוזמנה על ידי חברת טבק, מטקלף נסע להוואנה, קובה בשנת 1902, כדי לעשות רישומים. באותה שנה הוא גם הפיק סדרת ציורי נופים חשובים, כולל "הסירה" ו"פארק באביב". עבודות אלה התאפיינו ברעננות חדשה של ביצוע וקלילות של לוח הצבעים.

וליארד מטקלף, ארוחת בוקר של 10 סנט, 1887

בשנת 1904 הוא התגורר וצייר בהתמדה במפרץ קלארק, מיין. בשנת 1905, בעידוד חברו הצייר צ'יילד האסאם, החל לעבוד בקיץ באולד ליים כצייר ומורה כאחד וקיים תערוכות מצליחות בניו יורק. עבודותיו העדינות והמומחיות של ציור הנוף בניו אינגלנד, זכו בהצלחה בביקורת וכן הייתה לו הצלחה כלכלית קבועה.

בשנת 1907 זכה הציור "לילה במאי" במדליית הזהב של גלריית קורקורן, והתמונה נרכשה בסכום הגבוה בסך 3,000 דולר והיה הציור האמריקני הראשון שקנה אותו מוסד. זו נותרה אחת העבודות הטובות ביותר והיא נמצאת באוספי הגלריה הלאומית לאמנות. באותה שנה נישואיו עם מרגריט התפרקו כשהיא התחברה עם אחד התלמידים של מטקלף.

המושבה לאמנים קורניש[עריכת קוד מקור | עריכה]

וילארד מטקלף, אשתי ובתי, 1917

מטקלף ביקר לעיתים קרובות במושבה לאומנים קורניש, שבמרכז הכפר קורניש, ניו המפשייר בין 1909 ל-1921, לעיתים קרובות בעונות החורף השקטות בהן חזרו רבים מתושבי המושבה לעיר.[3] המושבה השתרעה על גבעות מתונות ופתוחות לאורך נהר קונטיקט עם נופים של הר אסקוטני בוורמונט. הנוף הזה היה דומה לנוף בטוסקנה אזור של בתי קיץ איטלקיים.[4] בשנת 1909, לואי שיפמן, מחזאי ובעלה של אדריכלית הנוף אלן בידל שיפמן, הזמין את מטקלף להצטרף אליו לחורף בפלינפילד, באחוזתו שם, ברוק פלייס. מטקלף חזר במשך חורפים רבים, ולפחות קיץ אחד למקום הזה, שם בילה עם אשתו השנייה בירח הדבש בשנת 1911. נושא הציור שלו השכיח בקורניש היה נחל קטן העובר באזור, וזרם לאורך מקום מגוריו. עבודות אחרות שלו מתארות את הגבעות, את בית משפחת שיפמן או מבני כפר אחרים. תפוקתו בקורניש הייתה גבוהה, והעלתה את המוניטין שלו בציור נוף צנוע ואינטימי של העונות המתחלפות, אלמנטים המיוצגים ביצירתו מאותה תקופה. הציורים שהפיק באזור קורניש הביאו איתם הצלחה חברתית, ביקורתית ומסחרית לחייו. ציוריו הושוו עם שירתם של רוברט פרוסט, וולט ויטמן וסופרים אחרים, שהקנו לו מוניטין.

מוות ומורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטקלף המשיך לערוך תערוכות יחיד בניו יורק ובבוסטון. בשנות העשרה של המאה העשרים נסע ללא הרף בחיפוש אחר אתרי ציור. בשנת 1913 בילה תשעה חודשים בציור בפריז, נורווגיה, אנגליה ואיטליה. בארצות הברית, בנוסף לקורניש ופלינפילד, ניו המפשייר, מטקלף חי וצייר בקונטיקט, ורמונט ומיין.

וילארד מטקלף, קיץ אינדיאני בוורמונט, 1922

הסכסוכים המשפחיים לא נטשו אותו, גם עם אשתו השנייה הנרייט אליס מטקלף, גם לאחר שנולדו לו שני ילדים. הוא והנרייט התגרשו בשנת 1920, מה שדרבן את התמכרותו לשתייה ולווה בירידה בפריון. עם זאת, הוא התייצב וצייר מספר שנים בוורמונט, ואולי חזר גם לקורניש.

גלריה קורקורן קיימה תערוכה גדולה מיצירתו של מטקלף בשנת 1925, במהלכה נפטר האמן מהתקף לב בניו יורק, ב-6 במרץ.

הוא היה בן 66. אפרו פוזר בקורניש, ניו המפשייר, על ידי ידידו הוותיק צ'ארלס פלאט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וילארד מטקלף בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Hiesinger, Ulrich W., Impressionism in America: The Ten American Painters, Prestel-Verlag, 1991
  2. ^ Chisholm, Hugh, ed., "Metcalf, Willard"
  3. ^ "Cornish Colony"
  4. ^ J.D. Salinger's New Hampshire hometown has a rich artistic history - USATODAY.com, usatoday30.usatoday.com