ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/ערכים ששוכתבו או הורחבו באנציקלופדיה היהודית/רבי אורי שרגא פייבוש המבורגר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו. שיחה


שגיאות פרמטריות בתבנית:אישיות רבנית

פרמטרים [ תקופת פעילות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

הרב הראשי של בריטניה
רבי אורי שרגא פייבוש המבורגר
לידה 1670
ה'ת"ל
תבנית:עיר ודגל
פטירה 1756 (בגיל 86 בערך)
ה'תקט"ז
תבנית:עיר ודגל
כינוי רבי אהרן הרט
מקום מגורים לונדון
מקום פעילות ממלכת אנגליהממלכת אנגליה ממלכת אנגליה
השתייכות יהדות אשכנז
תחומי עיסוק רבנות
רבותיו רבי יהודה לייב קרוכמל
חיבוריו "אורים ותומים"
בת זוג בתו של רבי שמואל הרמתי מפיורדא
אב רבי נפתלי הרץ

רבי אורי שרגא פייבוש המבורגר (מכונה גם: רבי אהרן הרט; 16701756) היה הרב הראשי של בריטניה, ומייסד בית הכנסת הגדול בלונדון.

קורות חייו[עריכת קוד מקור]

נולד בברסלאו לרבי נפתלי הרץ המבורגר. למד אצל רבי יהודה לייב, בנו של רבי מנחם מנדל קרוכמל. נשא לאישה את בתו של רבי שמואל הרמתי מפיורדא. בשנת ה'תס"ה החל לכהן כרבה של הקהילה האשכנזית בלונדון, על מקומו של רבי יהודה לייב בן אשר אנשיל שעבר לרוטרדם, וכיהן כרב הראשי לבריטניה בין השנים 17041756. בלונדון ייסד את בית הכנסת הגדול.

בשנת תס"ז נקלע לפולמוס חריף עם כמה מגדולי הרבנים בדורו, לאחר שהחרים את ר' מרדכי בן ר' משה בן לייבוש מהמבורג (חתנה של גליקל מהאמלן) לאחר שהוציא לעז על גט. היה זה גט על תנאי שסידר רבי אורי שרגא באלול תס"ו לכהן בשם ענזיל כ"ץ שהסתבך בחובות ורצה לעזוב את המדינה. הגט סודר בחיפזון ונכתב על ידי חזן הקהילה, בשל העובדה שבנו של הסופר הקבוע הפסיד כסף בהימורים מול המגרש, וזה חשש שיעכב את בריחתו.

רבי מרדכי פרסם מכתבים בהם העלה פקפוקים בכשרות הגט ותהיות על אופן כתיבתו, ובעקבות זאת נידהו הרב, כפי תקנתו של רבינו תם על המוציא לעז על הגט. בדעתו של רבי פייבוש תמכו רבי אברהם רוויגו ורבי דוד ניטו רבה של הקהילה הספרדית בלונדון.

בעקבות זאת התפלגה הקהילה, ור' מרדכי הקים בית כנסת עצמאי שכונה "קהל האמבורג לונדון". בעקבות הפילוג ביקר בלונדון החכם צבי שהצליח להשקיט את הריב[1].

נפטר בלונדון בשנת תקט"ז, את מקומו מילא רבי צבי הירש לוין. דיוקנו שצוייר בשנת תקי"א, תלוי בגלריית הדיוקנאות הלאומית בלונדון.

  • אורים ותומים, ספר פולמוס שפרסם רבי אורי שרגא פייבוש בשנת תס"ז לאחר שיצא לעז על גט שסידר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:אוצר החכמה

    פרמטרים [ עמוד ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    רבי יעקב עמדין, עדות על מסעו, בתוך: מגילת ספר, ורשה תרנ"ז, עמ' 35, באתר אוצר החכמה.


ערך זה הוא קצרמר בנושא יהדות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.


קטגוריה:רבנים ראשיים של בריטניה קטגוריה:נפטרים ב-1756