זהב מק'קנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זהב מק'קנה
Mackenna's Gold
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הרומן זהב מק'קנה של וויל הנרי
בימוי נ'. לי תומפסון
הופק בידי קרל פורמן, דמיטרי טיומקין
תסריט קארל פורמן
עריכה ביל לני
שחקנים ראשיים גרגורי פק
עומר שריף
מוזיקה קווינסי ג'ונס
צילום ג'וזף מקדונלד
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה סרטי קולומביה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי קולומביה
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 18 במרץ 1969
משך הקרנה 128 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה מערבון, סרט פעולה, סרט חיפוש מטמון, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 7,000,000‏$
הכנסות 41,000,000‏$
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זהב מק'קנהאנגלית: Mackenna's Gold) הוא מערבון אמריקאי משנת 1969 בבימויו של ג'י. לי תומפסון, עם גרגורי פק, עומר שריף וטלי סוואלס בתפקידים הראשיים ושחקנים ידועים נוספים בתפקידים קטנים. התסריט של קארל פורמן מבוסס על הרומן "זהב מק'קנה" של ויל הנרי (אנ') משנת 1963. הרומן מבוסס על אגדה של קניון עשיר בזהב אי שם בניו מקסיקו שידוע רק לשבט האפאצ'י, וכשאדם לבן בשם אדמס גילה אותו הם עיוורו אותו ומאז הוא נקרא על שמו.

תומפסון, פק ופורמן שיתפו פעולה גם בסרט תותחי נברון מ-1961.

כמו כל מערבון יש כאן מאבק אלים בין האיש הטוב והרע. המשותף לרוב המשתתפים הוא למצוא את הקניון, לאסוף את הזהב ולהתעשר מיד ללא התחשבות בסכנות האורבות בדרך מלוחמי האפאצ'י ומחיילי צבא ארצות הברית.

הסרט היה שובר קופות בעיקר בברית המועצות, במרכז אסיה ובהודו.

הצילומים נעשו בקניון גלן ביוטה ובקניון דה שאיי (אנ') באריזונה.

המלחין קווינסי ג'ונס היה מועמד לפרס גראמי על פסקול הסרט.

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרשל סם מק'קנה (גרגורי פק) מותקף במדבר על ידי לוחם אפאצ'י קשיש בשם "כלב ערבות". הוא משיב אש ופוצע אותו קשות. לפני שהזקן מת הוא אומר שיש ברשותו מפה של קניון הזהב. מק'קנה מתבונן במפה ושורף אותה. באותו זמן מופיע במקום הפושע הנמלט ג'ון קולורדו (עומר שריף) עם כמה מאנשיו. הוא נמלט מחיילי הצבא לאחר שהרג את השופט ברגמן וחטף את בתו אינגה (קמילה ספארב). יחד אתו נמצאים סגנו סאנשז (קינן ווין, האינדיאני האצ'יטה (טד קסידי) והאינדיאנית הש-קה (ג'ולי ניומר) שהייתה פעם ידידתו של מק'קנה.

קולורדו מחפש את המפה אבל מק'קנה אומר ששרף אותה אך קולורדו יודע שיש לו זיכרון חזותי מצוין. הוא מציע לו במקום שיהרוג אותו, לשתף פעולה ולהתחלק בשלל הזהב ומק'קנה מסכים מחוסר ברירה.

בדרך מצטרפים אליהם קבוצה של אזרחים ששמעו על הזהב והלכו בעקבות קולורדו. בראשם בן (אלי וולך), אדמס הזקן (אדוארד ג'י רובינסון) בעל חנות (ברג'ס מרדית'), אנגלי (אנתוני קווייל), עיתונאי (לי ג'יי. קוב), כומר (ריימונד מאסי) ועוד.

מק'קנה וקולורדו מזהירים אותם מהתקלות עם הצבא והאפאצ'ים אבל לאחר שאדמס הזקן מספר ומתאר את קניון הזהב שמצא ושהאפאצ'ים בתגובה עיוורו אותו, הם מוכנים לקחת את הסיכון שמאפשר להם להתעשר במהירות.

הם נתקלים בחיילים ורובם נהרגים. החנווני והכומר מצליחים להימלט אבל אז הם נרצחים על ידי האפאצ'ים. מכל המהומה מצליחים להימלט מק'נה, קולורדו, הש -קה ואינגה. שתי הנשים רבות על חסדיו של מק'קנה.

הארבעה נאלצים להימלט שוב על סוסיהם מפני האפאצ'ים הרוצים לחסל אותם. בדרך מתקוטטות שתי הנשים ואינה משליכה את הש-קה מהצוק. הם מצליחים להגיע לנהר, למצוא שם אסדה ולעבור עליה לצד שני עם הסוסים.

לאחר מנוחה הם רואים שלושה חיילים מתקרבים אליהם. הם שולחים את אינגה שתדבר עם סרג'נט טיב (טלי סוואלס) והוא לוחש לה כי בדעתו להצטרף לשניים כדי לחלוק בשלל. טיב הורג את שני החיילים שלו ומגיע למק'קנה וקולורדו.

בהמשך הם מגיעים בהדרכת מק'קנה לקניון הזרוע בזהב. טיב מתחיל לאסוף אך האצ'יטה הורג אותו בגרזן וקולורדו הורג את האצ'יטה. כעת נשארו שלושה. מק'קנה ואינגה מבקשים לטפס על הצוק ולהסתלק אך קולורדו עוצר בעדו ומתחיל קרב קשה בין שניהם ולבסוף מובס קולורדו.

באתה שעה מגיעים האפאצ'ים למקום אך מתחילה שם רעידת אדמה והם נמלטים. גם מק'קנה, קולורדו ואינגה נמלטים על הסוסים כשהכל מסביבם מתמוטט והם ניצלים בנס.

לבסוף הם ניצלים. קולורדו נפרד מהם ומק'קנה רוכב עם אינגה כשהתיקים על הסוס מלאים במטילי זהב שאסף מקודם סרג'נט טיב.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
גרגורי פק סם מק'קנה מרשל
עומר שריף ג'ון קולורדו פושע
טלי סוואלס טיב סרג'נט
אלי וולך בן בנקר
קמילה ספארב אינגה ברגמן
ג'ולי ניומר הש-קיי אינדיאנית
אדוארד ג'י רובינסון אדמס הזקן
ברג'ס מרדית' חנווני
אנתוני קווייל אנגלי מבוגר
לי ג'יי. קוב עיתונאי
טד קסידי האשיטה לוחם אינדיאני
קינן ווין סאנשז סגנו של קולורדו
ריימונד מאסי כומר
אדוארדו צ'אנלי "כלב ערבות" אינדיאני קשיש

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]