זיגופיסטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןזיגופיסטר
איור של זיגופיסטראיור של זיגופיסטר

זיגופיסטר בהשוואה לאדם

זיגופיסטר בהשוואה לאדם
תקופה
סוף מיוקן11.6–7.2 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מכפילי פרסה
תת־סדרה: דמויי היפופוטם
על־משפחה: דמויי ראשתן
משפחה: ראשתניים
סוג: זיגופיסטר
מין: Zygophyseter varolai
שם מדעי
Zygophyseter varolai
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זיגופיסטר (שם מדעי: Zygophyseter; מילולית: "עצם לחי של ראשתן") הוא סוג של לווייתן שיניים נכחד שהיה קרובו של הראשתן המודרני, והוא חי בסוף תקופת המיוקן לפני 11.6 עד 7.2 מיליון שנה מזמננו. המאובנים שלו התגלו בקרבת העיר לצ'ה שבאיטליה והם הוגדרו בשנת 2006 בידי החוקרים ג'ובאני ביאנוצ'י (Giovanni Bianucci) ווולטר לנדיני (Walter Landini). הסוג הכיל מין אחד - Zygophyseter varolai.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזיגופיסטר היה יונק ימי טורף באורך של 6.5 עד 7 מטרים והיה טורף-על הדומה לקטלן המודרני. הוא היה אחד ממספר סוגים של דמויי-ראשתן קדומים ששחו במימי המיוקן ואיימו על שאר חיות הים, ביניהם האקרופיסטר, הבריגמופיסטר והגדול ביותר - לווייתן מלווילי, שהגיע לגודל של ראשתן מודרני, באורך של עד 17 מטרים.

לזיגופיסטר היה מבנה שיניים בעל ציפוי אימייל, כנראה כירושה מאבות דמויי-בסילוזאוריים טורפים שניזונו מבשר ולא רק מדגי,ם אך בקדמת הלסת היו שיניים חרוטיות דקות יותר. היה לו מקור בולט ואיבר תפוח ששימש לאיכון הד, בדומה לרוב לווייתני השיניים.

לווייתן זה היה טורף מאיים שניזון מדגים גדולים, תחשאים קדומים, טורפים ימיים קדומים וגם מלווייתנים אחרים. הוא עצמו אולי נטרף בידי כרישי ענק כמו המגלודון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא זיגופיסטר בוויקישיתוף
  • זיגופיסטר, באתר GBIF (באנגלית)


זיגופיסטר בציד דגי טונה.