זילנדיה (דמות)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנדרטת החיילים הנופלים בפלמרסטון המתארת את זילנדיה מצביעה לשמיים, האנדרטה הוקמה בשנת 1903.

זילנדיהאנגלית: Zealandia) היא ההאנשה המדינית של ניו זילנד. בצורתה הסטריאוטיפית, זילנדיה מופיעה כאישה הדומה בלבושה ובמראה לבריטניה, שנאמר שהיא אמה של זילנדיה.[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זילנדיה הובאה למושבה כהתייחסות ישירה לממלכה המאוחדת ולעולם הישן. היא הביאה למושבה תחושה של היסטוריה ארוכת-שנים ומכובדות קלאסית בשנותיה המעצבות כאומה צעירה. זילנדיה הופיעה על בולי דואר, כרזות, סרטים מצוירים, אנדרטאות מלחמה ופרסומי ממשלת ניו זילנד לרוב במחצית הראשונה של המאה העשרים.[2] זילנדיה הייתה סמל נפוץ של תערוכת המאה הניו זילנדית, שהתקיימה בוולינגטון בשנים 1939 ו 1940. ארבעה פסלים גדולים של זילנדיה קיימים בעיירות או בערים בניו זילנד; אחד נמצא בוואימאט, אחד נמצא בפלמרסטון, ואחד ברחוב סימונדס, אוקלנד, ואחד בתוך מוזיאון המלחמה באוקלנד. השניים הראשונים אשר עשויים מאבן הם אנדרטאות לזכר מלחמת הבורים השנייה והאחרון שעשוי מארד הוא אנדרטה לזכר מלחמת ניו זילנד. כמה פסלים קטנים יותר קיימים במוזיאונים אחרים ובידיים פרטיות.

בולי דואר[עריכת קוד מקור | עריכה]

זילנדיה על בול משנת 1901.

זילנדיה הוצגה גם כן על בולי דואר שהונפקו בין השנים- 1901 ו- 1909 בתקופת שלטונם של המלכה ויקטוריה ואדוארד השביעי, כאשר היא עברה מלהיות ממושבה לדומיניון ותוארה גם על בול עם סמל ניו זילנד שהונפק בשנת 1929.

סמל[עריכת קוד מקור | עריכה]

האישה המופיעה בצד שמאל של הסמל של ניו זילנד היא זילנדיה.[1] מלבד הסמל, זילנדיה מוזכרת או מתוארת לעיתים רחוקות מאוד באומנות ובהתייחסויות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 דניס ג'יימס מתיו https://teara.govt.nz/en/1966/zealandia
  2. ^ זילנדיה, אם האומה https://www.nzgeo.com/stories/zealandia-mother-of-the-nation/
ערך זה הוא קצרמר בנושא ניו זילנד ובנושא תרבות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא זילנדיה בוויקישיתוף