ג'וני קנאק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריקטורה המייצגת את ג'וני קנאק משנת 1910 לערך.

ג'וני קנאקאנגלית: Johnny Canuck) הוא גיבור סרטי קריקטורה וגיבור-על קנדי, שנוצר כקריקטורה פוליטית בשנת 1869 ומאוחר יותר הומצא מחדש, בעיקר כגיבור פעולה ממלחמת העולם השנייה בשנת 1942. הוונקובר קנאקס, קבוצת הוקי קרח מקצועית בליגת הוקי הבינלאומית (NHL), משתמשת כיום במוטיב חוטב העצים של ג'וני קנאק כאחד מסמלי הלוגו שלהם.

כקריקטורה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'וני קנאק הוא חוטב עצים בדיוני וההאנשה המדינית והלאומית של קנדה. הוא הופיע לראשונה בסרטים מצוירים פוליטיים מוקדמים משנת 1869, שם הוצג כבן דוד צעיר יותר של הדוד סם האמריקאי וג'ון בול הבריטי לבוש כחוטב עצים, חקלאי, צייד, חוואי או חייל הוא אופיין כבריא ופשוט נפש ולעיתים קרובות תואר כמתנגד לבריונות של ג'ון בול או הדוד סם. הוא הופיע באופן קבוע בקריקטורות במשך 30 שנה לפני שירד בשימוש בתחילת המאה ה-20.[1]

כגיבור על[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמות צצה מחדש במהלך מלחמת העולם השנייה בגיליון פברואר 1942 של חוברת קומיקס מספר 1 של "מאפייני בל".[1] הקריקטוריסט ליאו באקל יצר את הדמות כנער. בתחילה, לג'וני קנאק לא היו כוחות על. מעלליו המצוירים של ג'וני קאנוק סייעו לקנדה במאבק נגד הנאציזם. כמו קפטן אמריקה, הוא נפגש עם אדולף היטלר וכמעט סיים את המלחמה.

השימוש בדמויות קריקטורה כאלה פחת בפופולריותן לאחר מלחמת העולם השנייה. עם זאת, בשנת 1975 צצה דמות קומיקס חדשה, בדמות קפטן קנאק. קפטן קנאק, שנוצר על ידי ריצ'רד קומלי (שהיה אז לא מודע לדמותו הקודמת של ג'וני קנאק), היה גיבור-על ולא רק גיבור, הוא לבש גרביונים אדומים-לבנים ונשא מסכת עלה מייפל אדום שהוטבע על מצחו.

בשנת 1995 הוציא דואר קנדה סדרה של בולי דואר קנדיים שחגגו את גיבורי העל הקומיקסאיים של קנדה.[2] ג'וני קנאק מתואר כשהופיע בספרי הקומיקס, לבוש במעיל טיסה, משקפי מגן, כיסויי ראש מעור ומגפיים. ג'וני קנאק קשור למסורת של גיבורים קנדים עמידים, כנים, בעלי מעמד.

ספריו של טי. טימפטון בהוצאת מונסטון הקימו לתחייה את הדמות בקומיקס שנקרא במקור "ג'וני קנאק ושומרי הזוהר הצפוני" ואז חידש את כותרתו מחדש "המשמר הצפוני". הסופר פרסם שני גליונות בדצמבר 2010 ובמרץ 2011.[3]

הוונקובר קנאקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

באמצע המאה ה-20, הוונקובר קנאקס, קבוצת הוקי קרח מקצועית גדולה של ליגת ההוקי של חוף האוקיינוס השקט ואחר כך ליגת ההוקי המערבית, השתמשה בדמות חוטב העצים, ג'וני קנאק כלוגו שלהם. כאשר הקנאקס עברו לליגת ההוקי הלאומית בשנת 1970, הם הפסיקו השימוש בלוגו של ג'וני קנאק לטובת הלוגו "Stick-in-Rink".

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]