חטיבת דניאל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חטיבת דניאל
סמל חטיבת דניאל
סמל חטיבת דניאל
סמל חטיבת דניאל
שומר אחי - אנוכי
פרטים
מדינה ישראלישראל ישראל
שיוך צה"ל
סוג חטיבת חי"ר מילואים
בסיס האם מחוז דרום - פיקוד העורף
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 2020–הווה (כ־4 שנים)
מלחמות
פיקוד
יחידת אם פיקוד העורף
יחידות בת
  • גדוד 5032
  • גדוד 419
  • גדוד 7109
  • גדוד 5704
דרגת המפקד אלוף-משנה  אלוף-משנה
מפקד נוכחי שילה אדלר

חטיבת דניאל (המכונה גם "החטיבה הדרומית" ו"חטיבה 6050") היא חטיבת חיל רגלים במילואים הפועלת תחת אוגדת יערה של פיקוד העורף.

לחטיבה ארבעה גדודי חי"ר: גדוד 419, גדוד 5032, גדוד 7109, וגדוד 5704. חיילי החטיבה שירתו בשירות סדיר בחטיבות החי"ר השונות בצה"ל. החטיבה נקראת דניאל על שם הילד דניאל טרגרמן שנהרג במבצע צוק איתן מפגיעת פצמ"ר[1][2].

מבנה והיסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החטיבה מורכבת מארבעה גדודי חי"ר, שטרם הקמת החטיבה היו מפוזרים תחת יחידות שונות. הגדודים היו מבוססים בעיקר על בוגרי חטיבות הנח"ל, כפיר ועוקץ והתמחו בעיקר בלוחמה בשטח בנוי[3].

לאחר מבצע צוק איתן הגיעו בצה"ל למסקנה שאיום החדירה של מחבלי חמאס ממנהרות לתוך שטח ישראל מחייב מענה מבצעי, ועל כן הוחלט לייעד את הגדודים ללוחמה בשטח בנוי והגנה על אזרחי ישראל במקרה של חדירת מחבלים דרך המנהרות[4].

לאחר בניית המכשול התת-קרקעי סביב רצועת עזה בשנים 2019–2020, הנחת היסוד במערכת הביטחון הייתה שאיום החדירה דרך מנהרות הוסר, או צומצם משמעותית. אך בשנת 2021, לאחר מבצע שומר החומות, הגיע הרמטכ"ל אביב כוכבי למסקנה שאיום פנימי של לוחמה בתוך שטח ישראל עדיין נשקף ועל כן הוחלט לאחד את הגדודים תחת חטיבה אחת וכך למעשה הוכרז על הקמתה.

פעילות מבצעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלחמת חרבות ברזל[עריכת קוד מקור | עריכה]

במלחמת חרבות ברזל, החטיבה הוקפצה לדרום הארץ והייתה חטיבת המילואים הראשונה בצה"ל שהוקפצה למלחמה[5]. אתר הכינוס המקורי של החטיבה היה בחניון רעים, אך בשל העובדה שעדיין התנהלו בו קרבות עזים, ולאור העובדה שלחיילי מילואים המגיעים מהבית אין נשק[6], הוחלט לקרוא לחיילי החטיבה להתייצב בבסיס אורים, בו הייתה החטיבה הראשונה להצטייד ולהיפרס במקומות שיועדו לה. כח ראשוני של החטיבה הגיע לבסיס, טיפל בפצועים ובהרוגים, טיהר את המחנה ולאחר מכן ניהל את גיוס והצטיידות כלל החטיבה תוך מספר שעות מועט ביותר.

ביום השני למלחמה נהרג רס"ר תומר דולב חייל בחטיבה. בימים הראשונים של המלחמה ניהלו חיילי החטיבה יחד עם כוחות רבים נוספים של צה"ל מצוד אחר מחבלים שחדרו לשטח ישראל. לוחמים מגדוד 419 הרגו שני מחבלים שהגיעו סמוך לרהט ומחבל שהסתתר באחד הבתים בכפר עזה. כמו כן השתתפו לוחמי גדוד 7109 בקרב זיקים.

עם תחילת הכניסה הקרקעית של כוחות צה"ל לרצועת עזה, הצטרפו כוחות החטיבה לסיוע בלחימה במשימות שונות ובשיתוף פעולה עם כוחות לוחמים אחרים[7].

לחטיבה הצטרפו שלושה גדודים נוספים שהוכפפו תחתיה למשימת ההגנה בעוטף עזה.

החטיבה ביצעה פעולות רבות במהלך הלחימה, ובהן משימות הגנה על יישובי העוטף, איסוף מודיעין ושלל טכני, זיכוי וסריקת יישובים, איסוף גופות, איתור אחר נעדרים ולחימה בגזרות ברצועת עזה. גדוד 419 השתתף בתמרון בחאן יונס[8] מעל הקרקע וכן פעל עם יחידות נוספות בלחימה בתת-הקרקע.

לאחר מספר חודשים שובצו חלק מגדודי החטיבה לתעסוקה מבצעית בגזרת אוגדת יהודה ושומרון.

מפקדי החטיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם תקופת כהונה הערות
שילה אדלר 2021 - מכהן מפקד החטיבה במלחמת חרבות ברזל

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דניאל טרגרמן ז"ל - הנצחה, באתר משרד ראש הממשלה
  2. ^ Facebook, www.facebook.com
  3. ^ גדוד 419 פלוגה א 1–13 שיקגו לוחמת שטח בנוי, נבדק ב-2023-11-21
  4. ^ Facebook, www.facebook.com
  5. ^ #סגירת_מעגל (פרטים בסרטון) חודש במלחמה! לא נתפס, לפני כחודש ב-7:50 טלפון ומשם הכל התגלגל כל כך מהר דרומה. חודש עם 7 גדודים ואלפי חיילים מגנים על עוטף... | By שילה | Facebook, נבדק ב-2023-11-21
  6. ^ ערוץ 7, "תבור תמורת אקדח": העסקה של מח"ט דניאל עם לוחם סיירת נח"ל ב-7.10, באתר ערוץ 7, ‏27.03.2024
  7. ^ יואב זיתון, לראשונה בתמרון של צה"ל - לוחמות במעוז חמאס בעזה: "עד לניצחון", באתר ynet, 19 בנובמבר 2023
  8. ^ ציוץ של ינון מגל ברשת החברתית אקס (טוויטר), 19 בינואר 2024