טארט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טארט
מאכלים
סוג פאי, מגדנאות עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים קלתית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
טארט תמרים

טארט (Tart) הוא מאפה המורכב מקלתית קשה ויציבה ממולאת במילויים מתוקים שונים. טארטים קטנים המוגשים כעוגות אישיות נקראים "טארטלטים".

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טארט פירות טריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טארט בו הבצק נאפה במלואו בתנור, ולאחר הצינון משטחים על הטארט שכבת "קרם פטיסייר" - קרם צרפתי קלאסי ועשיר, העשוי מחלב, חלמונים וסוכר, ומתובל בוניל. מעל "מלך הקרמים" מסדרים באומנות ובטעם פירות טריים חתוכים, לפי העונה, ומזגגים מיד עם תום הסידור כדי למנוע מהפירות להשחיר. זהו טארט צרפתי מהודר ואלגנטי, ומתאים במיוחד לימות הקיץ החמים.

טארט פירות אפויים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טארט בו הפירות נכנסים לתנור יחד עם המלית (קרם שקדים, פודינג וניל ואפשר גם רסק פרי או ריבה), והופכים מתוקים ורכים. שפע הפירות המתאימים הוא עשיר ומגוון, מאגסים ועד אוכמניות, וכל בחירה תפיק טארט בסגנון אחר. הקרם הקלאסי ביותר הוא קרם שקדים, העשוי שקדים טחונים, סוכר, חמאה וביצים, ואולי גם ברנדי או ליקר אמרטו.

טארט חביצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטארט חביצה (אנ') המלית מבוססת על חביצה, לעיתים משולבים בחביצה פירות שלמים או חתוכים.

טארט טאטן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – טארט טאטן
טארט טאטן על פי מתכון של כריסטוף מישאלאק, מייד עם צאתו מהתנור, לפני זיגוג.

עוגת טארט "הפוכה", אשר הומצאה על ידי האחיות טאטן, שניהלו מלון-מסעדה בחבל סולון בצרפת בתחילת המאה ה-20. העוגה הוגשה לראשונה בפריז במסעדת מקסים המפורסמת, בה היא עדיין שומרת על ייחודה. האפייה מתבצעת על מחבת, בה מבשלים את רבעי-התפוחים בקרמל עשיר בחמאה, עד שהם מזהיבים ומתקרמלים. את פרוסות התפוחים מצפים בבצק פריך, וכשהקרמל עדין מבעבע מכניסים את הטארט לתנור. בתום האפייה, הופכים את הטארט, ומגישים חם, עם כדור גלידה. במקום תפוחים ניתן לשים אגסים ואף חבושים.

טארט אגוזים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טארט עשיר, המורכב מבסיס בצק פריך חצי אפוי, מאגוזים טריים וקלויים, שעורבבו עם רוטב טופי (קרמל ושמנת מתוקה) חם, ושוטחו על הבצק. ניתן לשלב בין סוגים שונים של אגוזים, לדוגמה אגוזי מלך ואגוזי לוז.

טארט לימון מרנג[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – טארט לימון

עוד טארט מן המסורת האמריקאית הוא טארט הלימון. טארט זה משלב בין קרם לימון חמוץ-מתוק, ומעליו מרנג איטלקי. כל זה על קלתית בצק פריך, ונאפה בתנור. מלית הלימון הקלאסית עשויה מלימון, ביצים וסוכר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]